Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DLG
#354701
Jeg venter også spændt. Har haft mit i 3 uger nu, og udover en massiv skuffelse da jeg pakkede det ud, så er jeg ved at være godt tilfreds med det.
Af DLG
#354716
Overfladen er et sort spejl.
Uden tvivl mig der ikke havde sat mig godt nok ind i tingene og måske oss dumt at købe et tv uden fysisk at have set det.
Men al den info jeg kunne finde blev der skrevet og snakket om VantaBlack og hvordan der næsen ingen genskin er.
For mit (vist nok) 12 år gamle Philips flagskib havde netop en 'død' overflade. Noget de kaldte Moth Eye. Super lidt genskin og lige den del har jeg været meget glad for. Derfor var jeg skuffet da jeg hev plastikken af den nye skærm og så at det jo bare er et stort sort spejl jeg har købt. Bevares....et lækkert spejl.
Til aften brug er det virkelig lækkert. Som sagt kommer jeg fra et 12 gammelt LED, så det er en kæmpe upgrade. Bare ikke fedt i en lys stue over for en dobbelt altandør med glas til gulv.
Brugeravatar
Af hans123
#354727
De gamle matte LCD var gode til at undgå genskin.

Men så kom der glasplader på alle TV og genskin blev et problem man ikke rigtig kan slippe af med uden det kan medføre andre gener
#354751
Nogle af de 1:1 sammenligninger vi lavede med eksempelvis vores Sony AF9 gav nogle uheldige billedartefakter, som Philips ikke kunne genskabe og hvis vores eksemplar skulle have en specifik defekt i billedet/firmwaren ville vi ikke lade det gå ud over scoren. Der var ikke tale om blot én type fejl, så det kunne godt have en høj impact på den endelige vurdering. Jeg er heller ikke vild efter at bruge meget krudt på at dokumentere mangler, hvis det viser sig at de er enkeltstående og eksemplar-specifikke.
Af George1
#354753
DLG skrev: 25. okt 2023, 16:42 Overfladen er et sort spejl.
Uden tvivl mig der ikke havde sat mig godt nok ind i tingene og måske oss dumt at købe et tv uden fysisk at have set det.
Men al den info jeg kunne finde blev der skrevet og snakket om VantaBlack og hvordan der næsen ingen genskin er.
For mit (vist nok) 12 år gamle Philips flagskib havde netop en 'død' overflade. Noget de kaldte Moth Eye. Super lidt genskin og lige den del har jeg været meget glad for. Derfor var jeg skuffet da jeg hev plastikken af den nye skærm og så at det jo bare er et stort sort spejl jeg har købt. Bevares....et lækkert spejl.
Til aften brug er det virkelig lækkert. Som sagt kommer jeg fra et 12 gammelt LED, så det er en kæmpe upgrade. Bare ikke fedt i en lys stue over for en dobbelt altandør med glas til gulv.
Det eneste der virker rigtig godt under disse forhold , (har selv lys stue og altandør med dobbelt vinduer) er Samsungs top QLED anti genskins skærm, men det er ikke OLED og ellers er du jo glad for den nye skærm.
PS. Håber at kunne give disse fakta uden at blive svinet til, regnbueeffekt har ikke nogen praktisk betydning.
Af Supergris
#354783
At komme med dine betragtninger, udråbe dem som "det eneste der virker" og samtidig kalde det fakta, vil jeg mene er lige optimistisk nok.
For at kunne komme med et postulat som det, du gør, vil det vel kræve, at du har sammenlignet samtlige skærme på markedet under samtlige forhold?
At du ikke oplever regnbuer i dit setup, er på ingen måde ensbetydende med, at andre ikke gør!

Når dette er sagt, kan Samsungs antiglare sagtens være løsningen for nogle i tilfælde, hvor genspejlinger opleves som et problem, også hvis man føler sig generet, når skærmen er slukket og kan sammenlignes med et stort spejl...
Af George1
#354790
Næ det er fakta, har sgu da et lyst rum magen til trådstarter, selvom det genere dig, det har været debatteret i flere tråde hvor anden bruger af angenskins skærm bakker op om mine oplevelser, er lidt træt af at høre om regnbueeffekt da 99,99 procent ikke oplever det, men folk ynder at regnbue shame, ikke engang flatpanels egen test opdagede noget på QR90 og roste antigenskins effekten til skyerne.
Men søg bare på nettet supergris og du kan finde alt hvad du ønsker for at drage mine erfaringer med antigenskins skærme og spejl skærme i sænk og være modsat.
Af kimklarup
#354804
hej George1og Supergris
Jeg har et QR90 Samsung med det omtalte antigenskind og jeg kan da oplyse at der er en regnbueeffekt, men er klart at foretrække fremfor et "spejl". Skal aldrig have en fladskærm uden en eller anden form for antigenskins filter.
Af Supergris
#354856
George1 skrev: 30. okt 2023, 11:01 Næ det er fakta, har sgu da et lyst rum magen til trådstarter, selvom det genere dig, det har været debatteret i flere tråde hvor anden bruger af angenskins skærm bakker op om mine oplevelser, er lidt træt af at høre om regnbueeffekt da 99,99 procent ikke oplever det, men folk ynder at regnbue shame, ikke engang flatpanels egen test opdagede noget på QR90 og roste antigenskins effekten til skyerne.
Men søg bare på nettet supergris og du kan finde alt hvad du ønsker for at drage mine erfaringer med antigenskins skærme og spejl skærme i sænk og være modsat.
Underligt du partout skal fare op i skyerne, når mit indlæg faktisk er sobert og beror på fakta, modsat dit, der beror på personlige erfaringer, hvilket på ingen måde gør, der er tale om fakta, hvilket er det eneste, jeg har en indvending imod...
Der findes i øvrigt masser af indlæg, hvor folk føler sig betydeligt mere generet af regnbuer end det genskin, der måtte findes, da det kan være totalt ødelæggende for oplevelsen, så blot fordi DU eller 99,99 procent af de personer, du påstår ikke oplever dem, gør ikke at ALLE andre ikke gør!
Har du i øvrigt nogle tal, der støtter op om dine fakta?

Med hensyn til regnbuer, er det forskelligt fra person til person, om man oplever dem eller ej, da øjne åbenbart ikke er ens.
Det samme er tilfældet med hensyn til projektorer, hvor nogle fuldstændig udelukker DLP-projektorer, da disse har ry for at personer, der er modtagelige for regnbuer, har stor chance for, at det er tilfældet.