Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tempofluen
#354492
Hej Alle

Det er ved at være på tide, at det gamle 55” tommer tv skal skiftes ud med er større og bedre tv.

Har besluttet af det skal være et 75” - til vores større delvis lyse stue.

Har overvejet OLED kraftigt, men synes de blive for dyre i 75”..

Valgte står nu mellem de 2 nævnte skærme.
C845 75” - 14.000kr
QN90B 75” - 15.000kr
Begge nye tv.

Hvad tænker i er det bedste valg ?
Tv’et skal primært bruges til streaming af sport via Viaplay samt diverse film + serier på disney+, Netflix mv.

Er lidt bekymret for løbende opdatering af Samsung tv’et kontra er Google TV, både software men også understøttelse af apps i fremtiden - har i nogle bemærkninger til det ?
Af George1
#354495
Qn90B har flere zoner , væsentligt bedre antireflex skærm, 10 års garenti mod indbrænding og kan hænge helt tæt på væggen.
Billedmæssigt er der ikke stor forskel, et lille plus QN90B.
Personeligt oplever jeg ikke problemer grundet manglende opdatering.
Men hvis du foretrækker Google skal du af indlysende grunde vælge Kineseren.
Synes mange har bøvl når der endelig kommer opdateringer og mange har en ekstern boks alligevel.
Hvis du vælger QN90B skal du nok ikke vente forlænge, da der er ved at være totalt udsolgt.

PS. Nogle køre med et produkt op til kr 10000 med i købet værd at tage med.

PPS. Der er jo snart black fredag, men QN90 er nok væk på det tidspunkt, måske QN95 kommer ned i dit prisleje, samme billed kvalitet men med One C boks og et totalt fedt design infinity.
Ellers kan du købe OLED det anbefales altid på dette site, men det er dyrt pt. Men det må andre kloge sig på, er sikker på der kommer andre forslag ,nu ballet er åbnet.
Her er en test som basere sig på tørre fakta og er bredt anerkendt.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn90b-qled

Held og lykke
Senest rettet af George1 15. okt 2023, 16:53, rettet i alt 2 gange.
Af henrik.yde
#354496
tempofluen skrev: 15. okt 2023, 14:41 Hej Alle

Det er ved at være på tide, at det gamle 55” tommer tv skal skiftes ud med er større og bedre tv.

Har besluttet af det skal være et 75” - til vores større delvis lyse stue.

Har overvejet OLED kraftigt, men synes de blive for dyre i 75”..

Valgte står nu mellem de 2 nævnte skærme.
C845 75” - 14.000kr
QN90B 75” - 15.000kr
Begge nye tv.

Hvad tænker i er det bedste valg ?
Tv’et skal primært bruges til streaming af sport via Viaplay samt diverse film + serier på disney+, Netflix mv.

Er lidt bekymret for løbende opdatering af Samsung tv’et kontra er Google TV, både software men også understøttelse af apps i fremtiden - har i nogle bemærkninger til det ?
C845 er testet her på sitet:
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1688025676
Jeg forstår godt din bekymring, jeg gider heller ikke ha et TV der ikke bliver vedligeholdt/opdateret.
Og her er en sammenligning af de 2 TV:
https://www.displayspecifications.com/e ... 4a4b26dc91
Men hvis jeg var dig, ville jeg vente til Black Friday, og se om ikke der kommer et godt tilbud på OLED i 77 tommer.
Af tempofluen
#354497
Tak for svaret ! :) det med at vente til Black friday ift. billigere OLED er også noget jeg selv har tænkt på. Er ikke begrænset på budget, men synes ikke jeg vil bruge mere end kr 16.-18.000kr på et nyt tv - spørgsmålet er om det er realistisk at der kommer et 77” OLED ned i den pris til Black friday. Tænker nok det bliver en 2022 model hvis det er - er der nogen bestemte af dem du / i kan anbefale mere end andre hvis det sker ? :)
Af tempofluen
#354498
George1 skrev: 15. okt 2023, 16:32 Qn90B har flere zoner , væsentligt bedre antireflex skærm, 10 års garenti mod indbrænding og kan hænge helt tæt på væggen.
Billedmæssigt er der ikke stor forskel, et lille plus QN90B.
Personeligt oplever jeg ikke problemer grundet manglende opdatering.
Men hvis du foretrækker Google skal du af indlysende grunde vælge Kineseren.
Synes mange har bøvl når der endelig kommer opdateringer og mange har en ekstern boks alligevel.
Hvis du vælger QN90B skal du nok ikke vente forlænge, da der er ved at være totalt udsolgt.

PS. Nogle køre med et produkt op til kr 10000 med i købet værd at tage med.

PPS. Der er jo snart black fredag, men QN90 er nok væk på det tidspunkt, måske QN95 kommer ned i dit prisleje, samme billed kvalitet men med One C boks og et totalt fedt design infinity.
Ellers kan du købe OLED det anbefales altid på dette site, men det er dyrt pt. Men det må andre kloge sig på, er sikker på der kommer andre forslag ,nu ballet er åbnet.
Her er en test som basere sig på tørre fakta og er bredt anerkendt.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn90b-qled

Held og lykke
Tak for svar og input George1. :)

Der er desværre ikke et 10.000kr produkt med det tv hos Bilka, som har 1 tilbage - har godt set at det kan fåes til flere af de andre modeller.

Hvis jeg ved at et OLED i 77” kommer ned omkring de kr. 16.000-18.000 til bf, er det helt klart at foretrække! Men som du skriver er qn90 nok væk der hvis ikke det sker… :)
Synes den er lidt svær.

Ønsker ikke one Connect boksen som qn95 har - har den til mit nuværende Samsung, og føler den er umulig at skjule på et ophængt tv ved mindre man “riller” det ind i væggen, hvilket jeg ikke kommer til :)
Af PeterD
#354499
Alle TCL C845, uanset størrelse, har VA paneler og Google TV med flere apps end Tizen.

QN90 har vel et TCL panel.

Her er en oversigt over paneltype i Samsungs skærme:

download/file.php?id=2741

Og tests:

viewtopic.php?t=53922

https://www.flatpanels.dk/samsung_qn90a_qled_2021.php

Men kender man det ene mærke og kan lide mærket pga.erfaringer mm. så er det måske oplagt at vælge det.
Senest rettet af PeterD 15. okt 2023, 18:36, rettet i alt 2 gange.
Af George1
#354501
tempofluen skrev: 15. okt 2023, 17:28
George1 skrev: 15. okt 2023, 16:32 Qn90B har flere zoner , væsentligt bedre antireflex skærm, 10 års garenti mod indbrænding og kan hænge helt tæt på væggen.
Billedmæssigt er der ikke stor forskel, et lille plus QN90B.
Personeligt oplever jeg ikke problemer grundet manglende opdatering.
Men hvis du foretrækker Google skal du af indlysende grunde vælge Kineseren.
Synes mange har bøvl når der endelig kommer opdateringer og mange har en ekstern boks alligevel.
Hvis du vælger QN90B skal du nok ikke vente forlænge, da der er ved at være totalt udsolgt.

PS. Nogle køre med et produkt op til kr 10000 med i købet værd at tage med.

PPS. Der er jo snart black fredag, men QN90 er nok væk på det tidspunkt, måske QN95 kommer ned i dit prisleje, samme billed kvalitet men med One C boks og et totalt fedt design infinity.
Ellers kan du købe OLED det anbefales altid på dette site, men det er dyrt pt. Men det må andre kloge sig på, er sikker på der kommer andre forslag ,nu ballet er åbnet.
Her er en test som basere sig på tørre fakta og er bredt anerkendt.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn90b-qled

Held og lykke
Tak for svar og input George1. :)

Der er desværre ikke et 10.000kr produkt med det tv hos Bilka, som har 1 tilbage - har godt set at det kan fåes til flere af de andre modeller.

Hvis jeg ved at et OLED i 77” kommer ned omkring de kr. 16.000-18.000 til bf, er det helt klart at foretrække! Men som du skriver er qn90 nok væk der hvis ikke det sker… :)
Synes den er lidt svær.

Ønsker ikke one Connect boksen som qn95 har - har den til mit nuværende Samsung, og føler den er umulig at skjule på et ophængt tv ved mindre man “riller” det ind i væggen, hvilket jeg ikke kommer til :)
Velbekomme
For mig er det et must med One C boks den er gemt væk i reolen.
Ja sidste udkald, QN90B kan se de har enkelte tilbage i en Føtex også.
Den har været helt nede i kr 14000, men det er næsten en kunst at vente lige præcis længe nok til de gamle modeller er blevet rigtig billige og ikke udsolgt.
Men generelt er det guld værd at købe model fra året før, da man næsten altid spare 50% gælder faktisk alle mærker og teknologier.