Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JesperGreen
#354470
Hej alle.

Jeg har lige opgraderet mit gamle 51" Panasonic plasma TV til et 65" Samsung Q70C 120hz (måske årets fejltagelse).

Det nye Samsung har lækkert billede og kører fint, når Jeg ser TV.
Men når Jeg ser film/serier fra min medie PC så er der judder/hakken i afspilningen.
Så meget at Jeg ikke kan leve med det.

Ditto når Jeg streamer netflix.

Nu har Jeg on-off forsøgt mig frem med de forskellige indstillinger hele ugen, uden held.

Der er en FILM MODE under Picture - Expert Settings i menuen, men Jeg kan ikke få lov til at aktivere den når Jeg afspiller fra min Medie PC, kun under TV afspilning.
Min medie PC er også med HDMI kabel.

Denne funktion skulle kunne få ældre SD/HD afspilninger til at se pænere ud, måske ikke hakke?

Er der nogle af jer eksperter som har oplevet/løst samme problem?

Jeg er SÅ tæt på at give op og returnere TV'et og bare beholde mit gamle 51".
Tør ikke prøve flere 4K TV hvis dette er standarden :(

På forhånd tak for hjælpen.
Vedhæftede filer
IMG_20231014_103152.jpg
IMG_20231014_103152.jpg (1.23 MiB) Vist 1183 gange
IMG_20231014_103045.jpg
IMG_20231014_103045.jpg (1.4 MiB) Vist 1183 gange
#354518
Det kan være, at fejlen skal findes i din PC-opsætning. Hvad er PC'en opsat til at udsende på HDMI-output (Hz og opløsning)?

Generelt er en PC ikke en optimal løsning til filmafspilning, da der ikke er match af billedfrekvens. Hvis alt dit indhold er i 24fps, så bør den opsættes til noget der går op i 120fps, f.eks. 24Hz eller 120Hz. I 24Hz vil brugerfladen på PC'en dog hakke massivt.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#354525
Er din medie PC Windows baseret? Mener ikke Netflix understøtter 4K i apps eller i en webbrowser....så er max opløsning ikke 2160p med derimod 1080p.

Tror at Netflix fungerer bedre med tv'ets indbyggede Netflix app eller via en box som feks ATV/Cromecast.

Tror det næppe er tv'et der er synderen. Hvis du ingen problemer havde med det gamle 1080p plasma tv, så må du kigge lidt på PC-opsætningen som Rasmus skriver.
Af Lape
#354604
Ja det vil aldrig blive optimalt uden frame matching. Bruger selv Apple TV 4K som gør det perfekt. Alt er flydende uanset framerate. Din PC kører med fixed refresh rate og du vil få frames som ikke er i sync, det vil især være synligt i panoreringer eller hvis f.eks. en bil kører på tværs af skærmen :s