Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#354386
Kære forum,

Jeg har dette halv-gammelt Sony TV, som pludselig viser noget mærkeligt (og flimmende) på skærmen, se vedlagt billede.

Jeg har forsøgt at fabrik-nulstille det og har søgt på internet for en løsning, men uden at kunne løse det.

Er der nogen af jer, som har oplevet det sammen?
Hvad vurderer I, er det noget elektronik som kan udskiftes eller en "fysisk" skade på panellen, så TV-et skal kasseres?

På forhånd tak for jeres input!
Vedhæftede filer
IMG_3160.JPG
IMG_3160.JPG (148.76 KiB) Vist 1044 gange
#354404
Det er højst sandsynligt et problem med elektronikken og ikke selve panelet. Hvis du selv har mod på at fikse det, er der en del forslag på bl.a. YouTube (søg på LCD half screen error/problem).

Det kan næppe betale sig at sende til reparation, da du typisk skal slippe 600-800 kr. bare for at de åbner det. Og ved reparation skiftes ofte motherboardet som standardløsning. Det kan ganske vist fås for 300-500 kr. på AliExpress, men koster kassen via værksted, der som regel skal have det fra officiel kilde.

Jeg ville overveje et brugt. Sony er ret holdbart, men 40 tommer er ikke så populært længere og smart systemet er typisk helt forældet - hvorfor man ofte kan finde fine brugte modeller til små penge på bl.a. DBA (fx. det her magen til dit eget: https://www.dba.dk/lcd-sony-kdl-40w605b ... 106294391/