Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af coffee
#353932
Jeg kan se der er forskellige slags oled. Hvilke nogen er bedst og hvad er forskellende? Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogen artikler om de forskellige paneltyper, hvis der er nogen her på FP.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#353942
Vi kommer også nærmere ind på nogle af fordelene og ulemperne i vores anmeldelser af Sony A95K (QD-OLED) og LG G3 (MLA OLED). Vi kommer også senere af en test af Philips OLED908 (MLA OLED) og Sony A95L (QD-OLED).

Men meget groft skitseret, så mener vi, at QD-OLED og MLA OLED begge repræsenterer næste skridt indenfor OLED. QD-OLED har bedre farvemætning ved høje lysstyrker, men har den specielle pixelstruktur og lidt hævet sort i oplyste stuer. MLA OLED når lidt højere op i højlyset (peak brightness) end QD-OLED, men mister noget farvemætning ved høje lysstyrker. Begge har forbedret antirefleksfilter.
Af coffee
#353960
Rasmus Larsen skrev: 18. sep 2023, 07:31 Vi kommer også nærmere ind på nogle af fordelene og ulemperne i vores anmeldelser af Sony A95K (QD-OLED) og LG G3 (MLA OLED). Vi kommer også senere af en test af Philips OLED908 (MLA OLED) og Sony A95L (QD-OLED).

Men meget groft skitseret, så mener vi, at QD-OLED og MLA OLED begge repræsenterer næste skridt indenfor OLED. QD-OLED har bedre farvemætning ved høje lysstyrker, men har den specielle pixelstruktur og lidt hævet sort i oplyste stuer. MLA OLED når lidt højere op i højlyset (peak brightness) end QD-OLED, men mister noget farvemætning ved høje lysstyrker. Begge har forbedret antirefleksfilter.


Jeg ser frem til at blive klogere, inden jeg skal vælge.
Af shr
#353961
“ og lidt hævet sort i oplyste stuer”

Hvor oplyst skal stuen være før dette finder sted? Og hvor meget snakker vi om? LCD tilstande med grå bjælker når man ser film?
Af Lape
#353973
shr skrev: 19. sep 2023, 07:31 Tak for svaret. Det er ikke helt optimalt, men det må komme an på en prøve i stuen.
Det er slet ikke et problem. Hvis du primært bruger dit TV i en oplyst stue eller i dagstimerne, tænker jeg heller ikke OLED er for dig alligevel. Det er ikke her OLED kommer til sin magt, selvom dem som rammer 1000+ nits gør det fint.

OLED er stadig klart bedst når lyset er slukket om aftenen. Ja det virker fint med lidt lys, men hvis alt skal spille, så skal lyset slukkes. Som i en biograf. Det giver også bedre indlevelse, så jeg forstår ikke hvorfor man ikke vil gøre dette.

QD-OLED har klart flere detaljer i mørke scener end WOLED og det synes jeg personligt er meget mere vigtigt end bedre sort i dagslys.

Når du først har set farverne på QD-OLED så bliver det svært at gå tilbage til WOLED, for ikke engang WOLED med MLA kommer tæt her.

Personligt så håber jeg meget at LG har rigtigt meget fokus på at hæve lysstyrken i deres RGB subpixels fremadrettet, istedet for at den hvide subpixel skal stå for at generere alt lyset (nærmest). Det udvasker nemlig både farverne men farverne i sig selv (RGB) ser heller ikke ret imponerende ud ift. QD-OLED.

Blod eller f.eks. baglygterne på en bil i en mørk scene på QD-OLED i et lokale med intet eller dæmpet lys, får dig til at tabe kæben ift. WOLED. Det ser ud som i virkeligheden og den oplevelse havde jeg bestemt ikke på nogle af mine WOLED TV'er. Den bedste var dog en G1 men jeg har set stort set alle high-end OLED TV på den ene eller anden måde i diverse demo rooms eller hos venner. Så jeg har en ret god idé om forskellen på WOLED og QD-OLED :)
Af Hanga
#353981
Lape skrev: 19. sep 2023, 10:12
shr skrev: 19. sep 2023, 07:31 Tak for svaret. Det er ikke helt optimalt, men det må komme an på en prøve i stuen.
Det er slet ikke et problem. Hvis du primært bruger dit TV i en oplyst stue eller i dagstimerne, tænker jeg heller ikke OLED er for dig alligevel. Det er ikke her OLED kommer til sin magt, selvom dem som rammer 1000+ nits gør det fint.
Det kommer vel an på hvor meget lys der er i ens stue i dagstimerne. Jeg har alm. OLED og ser en del sport og andet TV i dagstimerne, og jeg har absolut ingen problemer med at der skulle mangle lys. Men min stue er heller ikke en med rigtig meget lysindfald.

Jeg har derfor ligesom spørgeren også tænkt på om det her med "grå" sort på QD-OLED gør at jeg bør holde mig væk herfra.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#353982
Jeg synes ikke, at det er en dealbreaker, men det er der og det er noget som jeg ved Samsung Display arbejder på at minimere. Næste gang I er forbi en elektronikbutik, så burde det være muligt at vurdere ved selvsyn, da butikslokalerne er ret oplyste. Få en scene med plamager af helt sort sat på.
Af Lape
#353987
Jeg har en del lyssindfald i stuen og mit S95B klarer det markant bedre end samtlige af de LG OLED jeg har haft, grundet langt højere lysstyrke og sort ser stadig sort ud.

LCD TV har ofte dårligt sort niveua men det er heller ikke noget du bemærker meget i dagslys. Du bemærker det når lyset slukkes om aftenen og her er QD-OLED helt sort endda med bedre skyggedetaljer end WOLED.

Derudover ser jeg også meget fodbold og mit S95B kan holde en høj lysstyrke uden problemer i en hel kamp. Samtlige af mine LG OLED dimmede ned over tid.

Men det perfekte TV findes jo ikke.

G3 er et lækkert TV men koster også en hel del.

Hvilke andre WOLED TV har MLA lige nu?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#353990
MLA OLED er pt. i LG G3, Philips OLED908 og Panasonic MZ2000.

Den alt for aggressive dimming-algoritme er foreløbigt blevet rettet i 2022 (firmware-opdatering) og 2023 LG OLED. LG vil ikke kommentere på tidligere generationer og jeg kender ikke de andre producenters planer.