Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Axlon
#353783
Findes der en oversigt hvor man kan se hvilke OLED der har heatsinks indbygget i panelet?
Jeg ved at Panasonic's Master panel har det indbygget, men hvilke LG og Philips TV, har paneler med heatsinks?
#353806
Vi prøver at få det noteret under modellerne i TV-databasen (under "specielle funktioner"). Se f.eks. LG G3: https://www.flatpanels.dk/lg_g3_oled_2023.php
Vi har det dog ikke med på alle modeller endnu.

Et par tommelfingerregler:
- Alle QD-OLED TV paneler har indbygget heatsink
- Alle MLA OLED paneler har indbygget heatsink

Producenten kan dog godt vælge at sætte en yderligere heatsink på bagsiden af panelmodulet.
Af Supergris
#353828
Det er jeg klar over, men som jeg tidligere har skrevet, bruges den bedre evne til at lede varme væk som regel på at drive panelet hårdere, med større lysstyrke som resultat, så det er blot en måde at gøre panelerne mere effektive på.
Hvad man får ud af at vide om ens TV har bedre heatsinks eller ej, kan jeg ikke se fidusen i...

Hvis det er lysstyrken man er interesseret i, så er det vel bare om at nærlæse specs. eller læse nogle tests, hvor der er opgivet resultater af målinger...
Af Axlon
#353830
Det er netop holdbarheden jeg er ude efter, og sådan set ikke lysstyrken (den vil blive justeret ned).
Gider ikke give 10.000kr for en OLED der så kun holder 3-4 år.
Er godt klar over jeg nok ikke skal forvente at en ny skærm holder de 16år og 40.000 drifttimer som min gamle PX70.

Umiddelbart holder jeg øje med prisen på pana LZ1000, om den ikke skulle komme ned i pris når vi nu nærmere os jul.
Endeligt ville jeg godt have en skærm med MLA, men de er trods alt for dyre endnu, og jeg er bange for at den gamle PX70 ikke holder endnu et år, til at prisen på MLA kommer ned under 10.000.
Af George1
#353834
Rasmus du skriver at alle QD OLED har heatsink, jeg har altid troet at QD OLED Samsung S95B ikke havde/har heatsink ??
Og det nok var derfor det var/er mere modtagelig for burn in.
Af George1
#353840
Næppe Rasmus skriver jo sådan.
Et par tommelfingerregler:
- Alle QD-OLED TV paneler har indbygget heatsink
- Alle MLA OLED paneler har indbygget heatsink
Af PeterD
#353842
George1 skrev: 12. sep 2023, 16:33 Næppe Rasmus skriver jo sådan.
Et par tommelfingerregler:
- Alle QD-OLED TV paneler har indbygget heatsink
- Alle MLA OLED paneler har indbygget heatsink
Men S95B som benævnes "QD OLED" har jo Burn In ?

https://www.google.com/amp/s/www.roninf ... n-3-months

Men det kan måske også være lige meget?

"Heatsinks are mostly marketing. It is really just a sheen piece of aluminum on the back. It does not do a lot."

Kommentar #2766, side 139.

https://www.avsforum.com/threads/samsun ... 0/page-139.

Hvis det ikke virker, hvorfor så have det i sit tv ?
Af Supergris
#353844
Som jeg skrev, så forbedrer heatsinks evnen til at lede varmen væk, men man kan ikke få i både pose og sæk, så producenten står med et valg: "Skal man vælge at drive panelet hårdere; dermed få højere lysstyrke og bedre specs., som sælger - eller i stedet nedsætte sandsynligheden for burn in?"
Problemet ved at vælge det sidste er jo, at dette ikke kan aflæses i specs, så nok de færreste producenter der monterer heatsinks med dette i mente, med mindre det er noget, der virkelig er et problem for deres modeller...
Senest rettet af Supergris 12. sep 2023, 20:20, rettet i alt 1 gang.
Af Axlon
#353845
Min forhåbning er at hvis jeg køber en skærm med heatsink som kan give 1000 nits, og jeg så justere lysstyrken ned til det halve, så vil det holde væsentligt længere end hvis jeg køber en skærm med 500 nits output, og lader den kører 100%.
Af Supergris
#353847
Det er ikke andet end ønsketænkning, og hvis man ikke bruger elektronikken på den måde, det er meningen, det skal bruges, så vil jeg påstå, man har købt det forkerte produkt...