Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#353669
Hej alle,

Nu har jeg læst og set videoer i massevis, men synes ikke jeg bliver super meget klogere, så nu må jeg have hjælp fra jer :)

Vores 7-8 år gamle Sony TV er ved at stå af, og vi har derfor været lidt på jagt efter dets afløser. Vi skifter ikke TV særligt ofte, så jeg vil gerne købe noget som kan holde nogle år uden at tabe pusten. Vi streamer mest fra vores Apple TV og spiller en smule Playstation.

Vi tænker på 65" og har kigget på både TCL C845 og Samsung S95B. De er jo baseret på to forskellige teknologier, og så er det jeg ikke helt kan finde ud af om jeg skal gå efter miniLED eller QD-OLED modellen. De koster også ca. det samme TCL kan fåes til 12.999, og S95B koster pt. 10.990 hos Dustin.

Da vores stue er sydvendt og der kommer en del lys ind, så har jeg læst mig til at miniLED kunne være sagen da der kommer noget mere lys fra skærmen, så det er "nemmere" at se TV i dagtiden. Omvendt synes jeg jo også bare at man har hørt at OLED er vejen at gå ift. det lækreste skærme, bedste farver og minimal blooming. Og med QD-OLED skulle det også være fint nok med lysstyrken, til at det kan klare sig i en lys stue.

Hvad tænker panelet? På forhånd tak for svar.

mvh Thomas
#353674
Har du læst begge test af dem her på siden?
#353676
Hvis du har læst og set videoer i massevis, så burde du også vide, at OLED normalt er den teknologi, der bliver anbefalet - også til lyse stuer!
Da S95B i øjeblikket bliver solgt til en favorabel pris, og desuden er billigere end dit alternativ, burde valget ikke være svært...
#353689
Ud af de 2 muligheder ville jeg også købe Samsung S95B.

Jeg må dog lige tilføje at jeg gik fra et LG C8 til et Samsung S95B, og jeg har aldrig fortrudt et køb så meget :) (En returnering var ikke en løsning for mig da de ikke ønskede at tage det tilbage uden original indpakning) - Forhåbentlig er du dog som mængden og vil blive glad for et s95b. Men havde jeg pengene så var det blevet skiftet ud dagen efter, og gerne til et LG G3.
#353694
Hyphesten skrev: 6. sep 2023, 13:28 Ud af de 2 muligheder ville jeg også købe Samsung S95B.

Jeg må dog lige tilføje at jeg gik fra et LG C8 til et Samsung S95B, og jeg har aldrig fortrudt et køb så meget :) (En returnering var ikke en løsning for mig da de ikke ønskede at tage det tilbage uden original indpakning) - Forhåbentlig er du dog som mængden og vil blive glad for et s95b. Men havde jeg pengene så var det blevet skiftet ud dagen efter, og gerne til et LG G3.
Ingen tvivl om at billedkvaliteten er fuldstændig faaaantastisk til de penge QD OLED Samsung koster pt., Hvorfor har du fortrudt købet voldsomt meget ??????

PS. Behold altid original indpakning , både hvis man skal bytte, og til en mulig senere flytning/transport af fladdyret. :s
#353696
George1 skrev: 6. sep 2023, 14:59
Hyphesten skrev: 6. sep 2023, 13:28 Ud af de 2 muligheder ville jeg også købe Samsung S95B.

Jeg må dog lige tilføje at jeg gik fra et LG C8 til et Samsung S95B, og jeg har aldrig fortrudt et køb så meget :) (En returnering var ikke en løsning for mig da de ikke ønskede at tage det tilbage uden original indpakning) - Forhåbentlig er du dog som mængden og vil blive glad for et s95b. Men havde jeg pengene så var det blevet skiftet ud dagen efter, og gerne til et LG G3.
Ingen tvivl om at billedkvaliteten er fuldstændig faaaantastisk til de penge QD OLED Samsung koster pt., Hvorfor har du fortrudt købet voldsomt meget ??????

PS. Behold altid original indpakning , både hvis man skal bytte, og til en mulig senere flytning/transport af fladdyret. :s
Fordi jeg simpelthen ikke kunne få et billede jeg var tilfreds med :) jeg brugte dagevis på at indstille og indstille, og enten sad jeg med et billede som var voldsomt underbelyst og lavede så meget blackcrush at man ingenting kunne se, eller også sad jeg med et billede der mest af alt mindede om vivid, som overbelyste alting og fuldkommen smadrede alt hvad der hed billedkvalitet og farver :D - Jeg valgte at stille mit LG C8 op ved siden af, og uden at have indstillet noget som helst, så kunne jeg se hver en lille detalje på det, men når samme film blev kørt på S95B så var billedet helt af helvedes til. Begge dele blev kørt fra samme BD afspiller, og disken havde både en DV og et HDR10+ version.

Jeg fik en masse hjælp fra AVS forum, men endte med at få en professionel til at kalibrere det, og nu har jeg et billede som jeg det meste af tiden kan leve med, men jeg bliver stadig nødt til at hoppe imellem de forskellige picture settings afhængig af hvilken film der bliver set. I nogle film er cinema og film mode bare for mørke, det er dog især SDR content den er gal med. I det hele taget så synes jeg at på lysstyrken, billedkvalitet og detalje-righed, at det ikke har været en opgradering, men nærmere en nedgradering, på alt andet end lysstyrke, og der kan jeg også kun tillade mig at skrue en hvis mængde op, før alle black-details forsvinder, så selv på den front er det bare ikke den kæmpe opgradering som jeg forventede :)

Det er også det første tv jeg har haft hvor jeg bliver nødt til at lave med soap opera effect, for hvis jeg ikke slår motion smoothering til, så ligner det et spil med under 10 fps, det hakker og hakker :D

Jeg kan ikke nægte at mine forventninger var høje, og måske også FOR høje. Jeg forventede en tydelig og stor opgradering, med højere overall lysstyrke, mere tryk på highlights, mindre reflektioner (der fik jeg dog ret), og i det hele taget bare et sindsygt meget bedre tv. Men jeg blev dybt, dybt skuffet :) - Jeg troede at 4 års udvikling og QD-OLED's hype, betød at der var en absurd synlig forskel. Og ja selvfølgelig vinder S95B KLART hvis jeg finder en video på youtube eller lignende som er lavet til at fremvise de flotte farver på tv'et og især i vivid mode. Det er rigtig fin blær at vise til gæster, men når man så sætter en film på, så sidder folk altid med en "nå, kan det ikke vise bedre kvalitet end det der?" følelse

Der er selvfølgelig også den mulighed at jeg simpelthen har fået et tv med fejl på, men så tænker jeg at ham der kalibrerede det, havde sagt noget? :D

Jeg smed emballagen ud, fordi jeg tænkte at jeg KUN kunne blive lykkelig når alle havde priset det sådan :D - Og når eller hvis jeg flytter så bliver der sikkert bare købt nyt igen

- Jeg vil lige slutte af med at sige at jeg på ingen måde hader samsung eller siger at de laver dårlige tv. De laver nok bare ikke tv til MIG, og lever op til mine forhåbninger og krav :D Men folk elsker dem, så de må jo kunne noget som jeg ikke kan se.
Haha, se. Det er et fint ordspil, når vi taler tv ;)
#353701
ThomasGD skrev: 6. sep 2023, 17:26 Tak for alle jeres kommentarer og svar. Vi går med S95B :) 8-)
Spændende.

Du må gerne lige komme med en kommentar til når du ser sport/film og nyheder når du har fået skærmen sat op og fundet en ok indstilling og set på den 1- 2 uger og hvad er godt sammenlignet med din døende Sony.

På forhånd tak.
#353716
Enig ! Sorry er det måske en hyp troll ? kunne forstå hvis det var pga. at hyphesten var bange for evt. Burn in han ønsker at returnere, men at billedkvaliteten er så mega ringe på et Samsung QD OLED, selv efter hyphest har brugt dagevis på at indstille skærmen, er for mig en gåde, (hvorfor smider man kassen væk før man er færdig med at indstille skærmen) .
Kan bare konstatere at billedkvaliteten bliver rost overalt, og til kr under 11000 , er billedkvaliteten spot on.
G3 , koster over det dobbelte af hvad Samsung koster pt.
#353725
KimKaos skrev: 7. sep 2023, 06:55 Hmm Hyphesten - helt ny på siden og allerede venner med PeterD og et par meget anti-Samsung indlæg - sært sammentræf - just saying
Ven med? :) det må du gerne uddybe.
Jeg fortæller bare hvad mine personlige oplevelser har været, og hvis det så betyder at jeg kommer til, utilsigtet, at give andre ret uden at vide det. Så kan jeg da kun beklage.
- Jeg vil dog lige sige at jeg ikke er ny på siden, men blot på forummet :D jeg har ikke haft behov for at bidrage tidligere, men har bare fulgt med, som en blodsugende igle ;)
George1 skrev:Enig ! Sorry er det måske en hyp troll ? kunne forstå hvis det var pga. at hyphesten var bange for evt. Burn in han ønsker at returnere, men at billedkvaliteten er så mega ringe på et Samsung QD OLED, selv efter hyphest har brugt dagevis på at indstille skærmen, er for mig en gåde, (hvorfor smider man kassen væk før man er færdig med at indstille skærmen) .
Kan bare konstatere at billedkvaliteten bliver rost overalt, og til kr under 11000 , er billedkvaliteten spot on.
G3 , koster over det dobbelte af hvad Samsung koster pt.
Jeg har aldrig været bekymret for burn-in. Det var jeg måske det første års tid med mit LG C8, men da der ikke skete noget på trods af,at jeg dengang spillede op imod 12 timer i døgnet, mange dage om ugen. Så stoppede jeg med at bekymre mig om burn-in. Jeg har aldrig oplevet noget på mit tv, men min OnePlus telefon har til gengæld rigtig grimt burn-in :D Så de må gerne udgive en 12'er så jeg kan få en OnePlus med trådløs opladning igen.

Tilbage til emnet: Som jeg vist også fik skrevet, så mener jeg ikke er Samsung og deres S95B er dårlige. De lever bare ikke op til de forventninger jeg havde til dem, ud fra den snak der havde været om tv'et og at der var gået tæt på 5 år siden jeg købte mit tidligere tv. - Om det er fordi mine forventninger var for høje, at mit tv har en fejl så det ikke performere som det skal, eller at S95B's billede bare ikke er for mig. Det skal jeg ikke kunne sige :)

Med hensyn til det med kassen: Min kæreste hader rod, så jeg får aldrig lov at pakke noget ud i vores hjem, uden at hun nærmest river alt emballage ud af hånden på mig, for at få det UD af hjemmet igen. Og jeg havde helt ærligt ikke forventet at jeg ville få et produkt som jeg var SÅ utilfreds med, når jeg så på alle anmeldelser og alle de anbefalinger tv'et havde fået. Så selv i min vildeste fantasi var det slet ikke et scenarie at jeg ville have lyst til at aflevere det tilbage.

Men helt ærligt, et tv der kræver en professionel kalibrator eller dagevis af indstillinger, for at få et nogenlunde tilfredsstillende billede som kan gøre det, meget lidt bedre end et 4 år gammelt tv, som jeg aldrig har indstillet på, og har været tilfreds med fra dag 1 (Udover OLED's typiske downsides som mørkt billede osv.) - Er det virkelig sådan fremtiden skal se ud? - Hvad er der nu galt med et tv der fungere som det skal out-of-the-box? :)

Ja, G3 koster det dobbelte, og er helt sikkert ikke dobbelt så godt. Men hvis det kunne tilbyde mig et LG billede, blot med mere lysstyrke og farvestyrke. Så er det tæt på at jeg ville sige at det var prisen værd.

Samsung S95B er et fantastisk tilbud til folk der godt kan lide et samsung billede. Det må jeg bare erkende at jeg ikke kan :) det er nok mig den er gal med, og ikke modellen.


Måske jeg også bare forventer for meget af produkter nu om dage :D for at få gavn af mit Samsung HW-Q995B (Ja, jeg har også samsung surround, blot bare lige for at sige at det ikke er samsung jeg har noget personligt imod) købte jeg en nvidia shield, da S95B jo understøtter skræmmende få lydformater og mangler noget som vigtigt som DV. (DV kan shielden selvfølgelig ikke redde, men lydformatterne kan den) - Og den er jeg heller ikke super tilfreds med :) den har på få uger frosset og genstartet sig selv 5-6 gange og har en tendens til at blive sløv at navigere på, hvis den har været tændt i mere end 3-4 timer.

- Ja se, nu fik du mig til at dreje min vrede over på et andet produkt ;) så kan vi vel efterhånden få fjernet det "samsung hater" stempel, som jeg ikke synes er fair at jeg har fået, blot fordi jeg ikke er tilfreds med et samsung produkt :D