Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#355306
TBC skrev: 21. nov 2023, 04:47
KimKaos skrev: 20. jun 2023, 14:33ellers så er det S95C som er et seriøst alternativ til G3 - enkelte af de seriøse anmeldere har endda udnævnt S95C som det tv de andre skal slå - Caleb Denison Digital Trends Editor mente at de begge var lige gode så her kommer personlig preference ind - hvilket i mit tilfælde ville betyde at jeg går efter et S95C da jeg dybt og inderligt hader LGs remote og deres styresystem
Jeg er hverken fan af LG's ellers Samsungs styresystemer, men det var panelet og dets farvestabilitet og dybde der afgjorde det for mig efter at jeg kunne konstatere at colorfringingen var forbedret (ikke helbredt, men forbedret lige præcis til at man kan få opfyldt ~40 grader af sit synsfelt uden at det går galt mht colorfringing med QD-OLED Gen 2 i modsætning til Gen 1). Mit TV i soveværelses stod pludseligt af, så jeg måtte relativt hurtigt her i løbet af de sidste par dage finde læse op på modellerne og finde erstatning for det 65 tommer Sony KD-AF8 der har hængt derinde siden 2018 og det blev så et Samsung S92C (S90C) i 77 tommer der af gode grunde har samme panel som S95C (da der ikke blev lavet 77 tommer Gen 1 paneler) - Fu*k der er sket meget på 5 år, men det er så heldigvis for mig også her i 2023 der for alvor er taget nogle ordentlige hop.

Så jeg er lige netop i dag (mandag) gået til "den mørke side" (Samsung med deres blakkede og uhellige historik) og har købt et Samsung TV med QD-OLED Gen 2 panel. Har man et mørkt rum at se TV i, så vil jeg efter hvad jeg har set af diverse test og reviews OG fra hvad jeg selv har erfaret i praksis (fik også lov at teste TV'ene i timevis med egne vidoefiler i butikken før jeg købte) mene at det er den vej man bør gå. Du kan læse lidt om min process i tråden her: viewtopic.php?p=355293#p355293

Modellerne jeg var interesserede i var oprindeligt: LG G3 og Phillips OLED 908 (begge med det sidste nye WOLED MLA panel og så på sidelinjen Sony A95L og Samsung S95C bare som jokere jeg kunne være nysgerrige på med QD-OLED panel, da jeg havde hørt at Vincent Theo havde talt om forbedringer af pixelstrukturen ved Gen 2 (bedret, men ikke helbredt) ...men ved rejsens ende endte jeg med et TV jeg i starten slet ikke havde overvejet: S92C (S90C) - Samme panel som S95C hvis man ellers tager et 77", og praktisk talt samme lysstyrke, med måske ~10-20 nits til forskel.

Kombinationen der solgte mig på TV'et var at jeg lige præcis fra de ca 2,3 meter jeg kommer til at sidde fra de 77" ikke længere generes af colorfringingen fra pixelstrukturen på QD-OLED gen 2 panelerne ved normalt billedmateriale og at QD-OLED uanset hvordan man vender og drejer det bare har de reneste og dybeste farver fra top til bund, mens WOLED MLA så har lidt større HDR-impact og højlys samt modstandsdygtighed over for reflektioner, hvilket dog er ret underordnet i mit mørklagte soveværelse. Samsungs diverse billedinsstillinger er generelt fortsat gyslige, men trods alt er de, nu Samsung efter årtiers QLED vildfarelse endelig er begyndt at lave ordentlige high-end TV igen, også samtidigt begyndt at tage hensyn til folk ude efter reference med nogle meget gode tilvælgelige out-of-the-box indstillinger. TV'et har en fin filmmakermode og så er jeg ikke mindst særdeles vild med at den overdrevne dynamiske tonemapping kan slås helt fra (og sættes til static) da det virkelig gør billedkvaliteten og billedets homogenitet og autenticitet godt, med et billede langt tættere på referencen som colorgraderen har siddet med, til en langt mere afbalanceret HDR oplevelse langt tættere på det tilsigtede. Samsungs dynamiske tonemapping er imho fortsat noget gyseligt overeksponeret skrald, men hallelujah for TV'ets statiske "tonemapping"! :D
KimKaos skrev: 20. jun 2023, 14:33Jeg står selv og vakler mellem S95C - QN95C og måske Sonys A95L (her spiller prisen dog en rolle)
Da jeg stod og testede mine filer i butikken (til tider også det materiale der kørte på alle skærme, når der var noget interessant) hang der nogle af de store QLED modeller ved siden af og de nåede ikke S95C til sokkeholderne i dynamik og homogenitet. Sonys A95L er lige som LG G3 for dyr (i hvert fald i 77 tommer, hvor det koster 50K), der er prisen på S90C (obs 77" for sikker Gen 2 panel, ellers kan det evt. være Gen 1 panel i 55 og 65") og S95C langt mere konkurrencedygtige på prisen, ikke mindst her i BF-week, og det samtidig med at det er meget kompetente TV. Obs at S95C er begrænset til 40 Gbps HDMI via den eksterne boks, hvis det betyder noget for dig, mens der gerne skulle være fuld 48 Gbps i S90C HDMI indgangene.
Tillykke med dyret. Lyder da godt har tidligere spurgt tydeligt og direkte til flatpanels omkring colorfringingen, i forbindelse med deres test ( ingen svar) da jeg umiddelbart ikke kunne se det i butikken, som jeg læser det du skriver, vil jeg ikke få problemer med colorfringingen fra mine 3,3 meters afstand med et 65"??


Ang. High-end modeller har Samsung i mange år været førende og lavet masser af top modeller og de bedst testede inden for (Q)LED, bliver dog pustet i nakken af nogle kinesere og tildels Sony som igen har lavet et High-end LED.


PS. Måske det er det samme fnidder som med regnbueeffekten/ colorfringingen
nemlig at det for 99,9 procent af brugerne ikke betyder noget som helst.
#355311
George1 skrev: 21. nov 2023, 11:56Tillykke med dyret. Lyder da godt har tidligere spurgt tydeligt og direkte til flatpanels omkring colorfringingen, i forbindelse med deres test ( ingen svar) da jeg umiddelbart ikke kunne se det i butikken, som jeg læser det du skriver, vil jeg ikke få problemer med colorfringingen fra mine 3,3 meters afstand med et 65"??


Ang. High-end modeller har Samsung i mange år været førende og lavet masser af top modeller og de bedst testede inden for (Q)LED, bliver dog pustet i nakken af nogle kinesere og tildels Sony som igen har lavet et High-end LED.


PS. Måske det er det samme fnidder som med regnbueeffekten/ colorfringingen
nemlig at det for 99,9 procent af brugerne ikke betyder noget som helst.
På QD-OLED Gen 2 ville jeg ikke selv få problemer med colorfringingen 3,3 meters fra et 65" ved normalt billedmateriale (det er jo længere fra 65" end mine 2.3-2,4 meter er det fra 77 tommer, som jeg har fundet lige netop går an til normalt billedmateriale for mig, før colorfringingen bliver for manifest for mig). Jeg kan godt se colorfringingen på testbilleder fra min afstand med ~40 grader af synsfeltet dækket og svagt på enkelte elementer i billedmateriale ved skarpe overgange hvis jeg virkeligt virkeligt kigger bevidst efter det for at finde det, f.eks. i en skarp bordkant i et veloplyst TV studie og den slags, det kan jeg stadig godt sådan lige ane de ca 2,3-2,4 meter fra skærmen - Går jeg tættere på skærmen bliver fringingen direkte generende for mig, som tilfældet var med Gen 1 fra hvad jeg ville forstå som MIN normale seerafstand. Med andre ord er pixelstrukturen trods forbedret på Gen 2 fortsat et ærgerligt kompromis, men på et tidspunkt og på en given afstand vil fordelene (de mere komplette ikke udvandede farver), begynde at opveje ulemperne (mht pixelstrukturen) - Nu har jeg ikke haft PC'en tilsluttet det endnu (jeg fik det først op at hænge i går aftes) og jeg kunne forestille mig at det vil være tydeligere at få øje på på en PC brugerflade end ved mere ordinært billedmateriale. Men ved normalt billedmateriale (TV, film, YouTube mv) er der ikke tale om grader jeg generes af, som tilfældet var ved gen 1 hvor det var endnu mere udtalt og direkte blev en dealbraker for mig selv ved ordinært billedmateriake ved de afstande jeg skal se TV. Jeg kan dog ikke selv se selv en QD-OLED monitor finde vej tættere på næsen på mit skrivebord som PC monitor endnu. Det ville nok kræve at pixels kom på linje med hinanden.

Mht high-end TV, så forstår jeg hvad du siger mht markedssegmenteringer af de enkelte teknologier. Men i egen oplevelse og terminologi forstår jeg grundlæggende, i en tidsalder hvor der eksisterer OLED og enkelte andre teknologier med near-infinite kontrastniveau på pixelniveau, grundlæggende ikke teknologier som QLED m.fl som high-end, hvad enten det er med eller uden flere hundrede eller tusinde zoner som high-end teknologier. Det ville i min bog kræve 8.294.400 "zoner", før jeg selv ville kunne forstå det som high-end, hvis du skal forstå mit standpunkt.

Mht colorfringingen, så tror jeg du har en pointe om at det er forskelligt om det er noget man sådan mere individuelt generes af. Selv er jeg også meget overfølsom overfor regnbueeffekten fra 1-chip DLP projektorers farvehjul og mangelfuld konvergens-indstilling på CRT og digitale 3-chip projektorer. Der til er der også et element af forvænning. Da vi alle sammen havde CRT skærme kunne konvergensen ofte være værre end vi er blevet tilvænnet i dag, og så levede vi jo bare med det, til stor gene for nogle af os og bare et træk på skulderen fra andre. Der til kommer at det er allermest tydligt når der er tale om skarpe pixel-fine overgange fra helt hvid til helt sort, så det er også tydeligst i overdrevne "vivid" agtige indstillinger end det er i en bedre tempereret filmmaker mode med static tonemapping.
Senest rettet af TBC 22. nov 2023, 00:24, rettet i alt 2 gange.
#355315
Rasmus Larsen skrev: 20. jun 2023, 14:21 Du skal gå udenom Samsungs 85-serie inkl. den nye QN85C. Den har IPS LCD-paneltype, som er kontrastsvag med meget dårligst sortniveau (som zonerne ikke kan udligne) og efter vores overbevisning den klart dårligste skærmtype på TV-markedet. Det er en skærm i samme klasse som LG 'NanoCell', som vi testede for nogle år tilbage: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1562917335

Dybde i billedet afhænger primært af opløsning og kontrast og idet alle de relevante skærme har 4K-opløsning, så er det primært kontrast, dvs. OLED. En af de første oplevelser jeg havde foran et OLED TV var, at billedet fik nærmest en lille tak 3-dimensionel dybde. Jeg har hørt andre sige det samme.

Samsungs direkte alternativ til LG C3 er S90C, som lige er kommet på markedet: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1685690207

QN95-serien er efter min mening et niveau under på billedkvalitet, og bliver konkurrencedygtige når priserne kommer en tak under OLED TV. Læs eventuelt min test af Samsung QN95B her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1654153298

Vi har ikke umiddelbart planer om at teste QN95C i år (men vi publicerer snart vores test af Samsung S95C).
Hej Rasmus er det ikke en forkert påstand , IPS panel QN85C 85" det står også i jeres oversigt at QN85 i 75" og 85" er med VA panel ???????????
Er jo en kæmpe forskel på om man kan anbefale skærmen eller ej.
PS. Skulle ikke være lovligt med den samme model betegnelse til VA-IPS panel (svare til at komme en 2CV ;) motor i en Jaguar)