Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#352054
Hej Flatpanels eksperter/entusiaster :D

Jeg vil gerne købe mig et TV af disse følgende:

1. Samsung 55" CU8575 4K LED Smart TV (2023)

2. Samsung 55" Q77C 4K QLED Smart TV (2023)

Jeg køber med henblik på, at kunne streame, og måske på senere tidspunkt spille playstation på TV'et. Jeg får muligheden for at købe TV'et til en fordelagtig pris - dog er der en pris forskel på omkring 1000 kr. fra det 1. til det 2. Det er mange penge for i forhold til TV, som jeg ikke har brugt så mange penge på et TV før - Jeg er meget i tvivl om hvor stor forskel der er mellem de 2 TV.

Kan i vejlede mig - jeg er meget stor fan af især 4k upscaling.

Jeg kan se nr. 2 har 120 hz og har en bedre kontrast/dybde. Er dog i tvivl om hvorvidt den er bedre til at lave upscaling.

Mit/ (som alles) dilemma går på om det er overkill at købe det dyre TV, eftersom de hele tiden bliver bedre. Om 5 år kunne jeg f.eks. forstille mig, at der ville komme nye som har bedre upscaling funktionalitet og generel kvalitet.

Please giv jeres input på mit valg! TAK!
#352057
George1 skrev: 18. jun 2023, 11:55 Hvad skal du give for skærmene ??lige nu er der rigtig gode bud på 2022 skærme
Jeg er temmelig sikker på at OP er ansat i Elgiganten, og har mulighed for at købe TV'ene på deres interne personale tilbud, hvorfor han ikke må fortælle herinde, hvad han kan købe dem til.

Til OP:
Hvis du udelukkende vil vælge mellem de to, så tag Q77C'eren, det bliver du gladest for på den lange bane, især hvis du vil koble en konsol på senere hen.

Overvej dog eventuelt, om den lille prisforskel op til Q83B'eren, som kører på tilbud til 4.999 lige pt., og så får et bagbelyst TV i stedet, i min optik er det et noget bedre tilbud, end de to andre.

"Mit/ (som alles) dilemma går på om det er overkill at købe det dyre TV, eftersom de hele tiden bliver bedre. Om 5 år kunne jeg f.eks. forstille mig, at der ville komme nye som har bedre upscaling funktionalitet og generel kvalitet."

Det her sker hvert år, dog er det helt klart nogle skridt som er værd at tage, for at få en bedre TV oplevelse.
Alt efter hvad indhold du ser, og hvor meget du går op i kvaliteten af hvad du ser, så vil skridtet mellem de to TV du kigger på, bestemt være værd at tage.
Dit varehus skulle gerne have begge udstillet, så prøv at kør nogle sammenligninger med jeres Laud Media bokse, og kør noget 120 hz content den vej igennem, så ser du tydeligt forskellene.
#352059
TSizzle skrev: 18. jun 2023, 15:25
George1 skrev: 18. jun 2023, 11:55 Hvad skal du give for skærmene ??lige nu er der rigtig gode bud på 2022 skærme
Jeg er temmelig sikker på at OP er ansat i Elgiganten, og har mulighed for at købe TV'ene på deres interne personale tilbud, hvorfor han ikke må fortælle herinde, hvad han kan købe dem til.

Til OP:
Hvis du udelukkende vil vælge mellem de to, så tag Q77C'eren, det bliver du gladest for på den lange bane, især hvis du vil koble en konsol på senere hen.

Overvej dog eventuelt, om den lille prisforskel op til Q83B'eren, som kører på tilbud til 4.999 lige pt., og så får et bagbelyst TV i stedet, i min optik er det et noget bedre tilbud, end de to andre.

"Mit/ (som alles) dilemma går på om det er overkill at købe det dyre TV, eftersom de hele tiden bliver bedre. Om 5 år kunne jeg f.eks. forstille mig, at der ville komme nye som har bedre upscaling funktionalitet og generel kvalitet."

Det her sker hvert år, dog er det helt klart nogle skridt som er værd at tage, for at få en bedre TV oplevelse.
Alt efter hvad indhold du ser, og hvor meget du går op i kvaliteten af hvad du ser, så vil skridtet mellem de to TV du kigger på, bestemt være værd at tage.
Dit varehus skulle gerne have begge udstillet, så prøv at kør nogle sammenligninger med jeres Laud Media bokse, og kør noget 120 hz content den vej igennem, så ser du tydeligt forskellene.
Aner da ikke hvor manden er ansat, men en ca. pris på skærmene er relevant iforhold til rådgivning, da som jeg skrev tidligere lige nu er gode bud på 2022 skærme .
Hvor ved du fra om der er en lille pris forskel op til den skærm du foreslår ???
Den skærm du foreslår er et godt bud Q83B, men for mig et no go pga. IPS Panel hvilket er ligmed et gråt helvede. Bliver aldrig fan.
Hvis trådstarter skal have VA panel skal han ned i 50"
#352060
PeterD skrev: 18. jun 2023, 15:40 Spændende nok med tilbud til ansatte hos Elgiganten. Det må dog anses som konkurrenceforvridende at de er så glade for at sælge produkter fra visse producenter, men sådan kan man også få salgssucces.
Der er tilbud fra alle producenter, så drop du bare den agenda du prøver at bilde dig selv ind eksisterer ;-)
#352062
TSizzle skrev: 18. jun 2023, 17:13
PeterD skrev: 18. jun 2023, 15:40 Spændende nok med tilbud til ansatte hos Elgiganten. Det må dog anses som konkurrenceforvridende at de er så glade for at sælge produkter fra visse producenter, men sådan kan man også få salgssucces.
Der er tilbud fra alle producenter, så drop du bare den agenda du prøver at bilde dig selv ind eksisterer ;-)
:D

Jeg er blot realist og urolig nøgtern og altid meget velovervejet i mine konklusioner.
Glæder mig så usandsynligt til de får TCL, Philips,LG, Sony og Pana på tilbud i både mail og konstant bombardement på diverse medier samt at sælgerne ligefrem anbefaler dem frem for noget andet.

Nå tilbage til tråden for det er spændende at følge udviklingen med firmaets interne personaletilbud.

Hvad mon det næste bliver ?
#352065
Zoneopdelt bagbelyst vil give et bedre billede normalt, dog trækker det en del ned at panelet er et IPS panel, hvis du kan få Q77C billigt var jeg gået med den, men kun fordi at der sidder et IPS panel I Q83B, hvilket ødelægger noget af billedoplevelsen da sort bliver grå, nogle vil mene jeg overdriver, men så har de ikke haft IPS panel og VA panel side by side.
#352066
George1 skrev: 18. jun 2023, 18:36 Vel næppe realist/ velovervejet?? du har lige fået at vide de andre mærker også kan købes med rabat.
Der passer jo ikke helt , men nu vil jeg blot lade tråden køre videre så vi ikke forstyrrer denne tråd, hvor du som altid har ret i at VA er at foretrække frem for et IPS, når vi taler LCD skærme.

Gå man efter Q7XX LCD som er kantbelyst og rammer peak omkring 700 nits, mens Q8XX kan nå omkring de 900 i max lysstyrke.

Ser man på hele skærmens areal og ikke udelukkende på peak brightness, ligger dette disse tal dog noget lavere..400 til 500 nits.
#352067
Hvis du skal game på et tidspunkt så skal du gå efter Q77C

Du nævner de 2 modeller - er det de eneste du kan få gode tilbud på eller har du andre muligheder? - Her tænker jeg på at du nævner at du er lidt betænksom på at bruge så mange penge og derfor gerne vil have det bedste

F.eks. så har ElGig gode tilbud på Samsung 55" QN93B, Samsung 55" QN90B samt Samsung 55" QN90B

Alle 3 er en del bedre en de 2 andre