Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TSizzle
#352088
PeterD skrev: 19. jun 2023, 20:44 ENDELIG sker der noget.

Hvad skulle kineserne gøre?
Spionere ? Overvåge ?

Skulle vi holde dem væk fra vores grænser og favorisere koreanske og japanske producenter ?

Om skærmen kan presse de bedste, må vi vente og se. Men øget konkurrence vil gøre godt for branchen så de etablerede ikke "bare kan hvile på laurbærrene".

Forhåbentlig vil de både kunne levere billed og komponenter af en kvalitet der "må kunne forventes at holde vand" i vores del af verden, ellers dumper de med et brag. Lav pris og en tynd skærm gør det ikke alene.

Jo flere der gider at konkurrere, jo bedre.

Men kunne være lækkert hvis tv brancheorganisationen også "stiller krav" om levering af et ordenligt produkt og sikre leveringstider.

Det sidste bliver vigtigt. Hvorfor gå ind på nye markeder, hvis dit produkt ikke findes i butikkerne eller der er leveringsproblemer ?

Sælger: "Ej. Den har vi ikke..Det kender vi ikke meget til og ved ærliv talt ikke om den kommer på lager, men du kan få mærke XX eller XX til en god pris i stedet".
Du har ikke været meget ude i fysiske butikker de seneste par år, har du? ;-)

Elgiganten har siden QLED800 modellen haft TCL som en aktiv del af butikssortimentet, og størstedelen har siden introduktionen af MiniLED skærmene på det danske marked, haft udstillet et bredt udsnit af både LED, QLED og MiniLED serierne.

Der har heller ikke været nogen nævneværdige leveringsproblemer på TCL skærme, det er rimelig sammenligneligt med, hvad man ser fra de andre store producenter.
Brugeravatar
Af Lethen
#352091
Jeg ville ikke købe kinesisk TV af samme grund som jeg ikke vil købe kinesisk bil. Læs evt. denne nye artikel i børsen:

https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/ ... ign=list_2

Smæk fyldt med sensorer, koblet op til internet, vil altid være en bagdør for den kinesiske efterretningstjeneste.

...og til alle whatabout-isterne, ja, jeg vil hellere risikere at blive overvåget af europæiske eller amerikanske myndigheder (hvis de kunne finde på det samme), der er forskel på diktatur og demokrati.
Af PeterD
#352093
Lethen skrev: 20. jun 2023, 07:55 Jeg ville ikke købe kinesisk TV af samme grund som jeg ikke vil købe kinesisk bil. Læs evt. denne nye artikel i børsen:

https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/ ... ign=list_2

Smæk fyldt med sensorer, koblet op til internet, vil altid være en bagdør for den kinesiske efterretningstjeneste.

...og til alle whatabout-isterne, ja, jeg vil hellere risikere at blive overvåget af europæiske eller amerikanske myndigheder (hvis de kunne finde på det samme), der er forskel på diktatur og demokrati.
Der er stor sandsynlighed for at din mobil, pc eller deres komponenter uanset producentnavn og VW modeller (Polo og måske andre) kan komme fra kommer fra Kina. Men fair nok.
Af George1
#352094
PeterD skrev: 19. jun 2023, 20:44 ENDELIG sker der noget.

Hvad skulle kineserne gøre?
Spionere ? Overvåge ?

Skulle vi holde dem væk fra vores grænser og favorisere koreanske og japanske producenter ?

Om skærmen kan presse de bedste, må vi vente og se. Men øget konkurrence vil gøre godt for branchen så de etablerede ikke "bare kan hvile på laurbærrene".

Forhåbentlig vil de både kunne levere billed og komponenter af en kvalitet der "må kunne forventes at holde vand" i vores del af verden, ellers dumper de med et brag. Lav pris og en tynd skærm gør det ikke alene.

Jo flere der gider at konkurrere, jo bedre.

Men kunne være lækkert hvis tv brancheorganisationen også "stiller krav" om levering af et ordenligt produkt og sikre leveringstider.

Det sidste bliver vigtigt. Hvorfor gå ind på nye markeder, hvis dit produkt ikke findes i butikkerne eller der er leveringsproblemer ?

Sælger: "Ej. Den har vi ikke..Det kender vi ikke meget til og ved ærliv talt ikke om den kommer på lager, men du kan få mærke XX eller XX til en god pris i stedet".
Nu skal det jo ikke være et politisk forum, men nogle vil nok hellere støtte Korea/Japan, medhensyn til levering kan du ikke få en garenti, slet ikke i disse tider, hvor Rusland og Ukraine er i krig, og USA og Kina er meget uenige om stort set alt.
Af cloudy
#352095
Hvis fremmede efteretningstjenester interesserer sig i mit TV brug, spilder de deres tid! Jeg har set diverse TCL i den lokale gigant, og de er på niveau med Samsung, men jeg foretrækker Titzen's hurtighed og gør ikke brug af GoogleTV's mange apps. Bruger TCL ikke de samme CSOT paneler med q-dots, som Samsung ? Måske er baggrundsbelysningen mere jævn ? Glæder mig til FP's review.
Af George1
#352096
Ja fint med test, er dog ikke enig med dig, synes der er rimelig stor forskel på de bedste fra Samsung og TCL, men deres budget modeller er nok at sammenligne med Samsung.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#352097
cloudy skrev: 20. jun 2023, 11:20 Bruger TCL ikke de samme CSOT paneler med q-dots, som Samsung ? Måske er baggrundsbelysningen mere jævn ? Glæder mig til FP's review.
Jo, men dog omvendt :) TCL CSoT leverer LCD-paneler til brug i mange Samsung LCD TV i dag. Det skyldes, at Samsung fuldstændig har stoppet produktion af LCD til TV, mobil, monitorer osv. Andre leverandører af LCD-paneler til Samsung TV er BOE, Innolux og LG Display. Samsung Display har også solgt alle deres LCD-patenter til TCL CSoT: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1662537194

LED-bagbelysningen kan dog være forskel imellem mærkerne selvom LCD-panelet er det samme.
Brugeravatar
Af Lethen
#352115
cloudy skrev: 20. jun 2023, 11:20 Hvis fremmede efteretningstjenester interesserer sig i mit TV brug, spilder de deres tid!
Du har tydeligvis ikke læst Børsen artiklen.
Af cloudy
#352116
Nej, jeg har ikke abonnement til Børsen. Måske kan du nævne et eksempel.
Jeg har svært ved at se hvad en almindelig TV køber burde have af bekymringer hvad angår sikkerhed og privatliv, som ikke allerede er blevet opgivet til google, apple, microsoft, samsung, børsens's cookies og mange mange andre.
Af henrik.yde
#352117
MathiasOlsen skrev: 13. jun 2023, 09:26 Hej

Jeg er netop flyttet i hus, med stort (meget) lyst køkken alrum og må sande at mit LG OLED ikke kan klare alt det lys. Det ryger i soveværelset.

Brightness og Antiglare er derfor top kriterier ved valg at nyt TV til stue, da der er gulv-til-loft vinduer på siden af TV'et og et vindue direkte modsat. Jeg var klar til at købe Samsung QN9xx fra Samsung, men er kommer i tvivl efter jeg har set hvor meget det kæmper med regnbuer.

I stedet overvejer jeg et TCL, men jeg svæver imellem følgende:

- TCL 65’’ QLED870 4K Smart TV (2023): 10.999,-
- TCL 65" C935 4K MiniLED TV (2022): 9.999,-
- TCL 65 C845 4K MINI-LED Smart TV (2023): 12.999,-

Hvilket ville i vælge? Jeg synes specs virker meget ens, udover at '23 modellerne har den seneste AiPQ processor. Angiveligt (sælgers ord) skulle '23 modellerne have 12% mere lysstyrke, men jeg har svært ved at se det i specs.

Hjælp :D
Jeg ville vælge C935. Du kan se flere specifikationer her:
https://www.displayspecifications.com/e ... b18d258504
Som du kan se har C935 samme lysstyrke, flere bagbelyste zoner, anti refleks filter + prisen er lavere så derfor. QLED870 kan jeg ikke finde specs på, men det er helt sikkert ikke nær så godt som de 2 andre. Sælgeren vil iøvrigt forsøge at sælge dig det der giver mest profit.
Af PeterD
#352118
henrik.yde skrev: 21. jun 2023, 00:17
MathiasOlsen skrev: 13. jun 2023, 09:26 Hej

Jeg er netop flyttet i hus, med stort (meget) lyst køkken alrum og må sande at mit LG OLED ikke kan klare alt det lys. Det ryger i soveværelset.

Brightness og Antiglare er derfor top kriterier ved valg at nyt TV til stue, da der er gulv-til-loft vinduer på siden af TV'et og et vindue direkte modsat. Jeg var klar til at købe Samsung QN9xx fra Samsung, men er kommer i tvivl efter jeg har set hvor meget det kæmper med regnbuer.

I stedet overvejer jeg et TCL, men jeg svæver imellem følgende:

- TCL 65’’ QLED870 4K Smart TV (2023): 10.999,-
- TCL 65" C935 4K MiniLED TV (2022): 9.999,-
- TCL 65 C845 4K MINI-LED Smart TV (2023): 12.999,-

Hvilket ville i vælge? Jeg synes specs virker meget ens, udover at '23 modellerne har den seneste AiPQ processor. Angiveligt (sælgers ord) skulle '23 modellerne have 12% mere lysstyrke, men jeg har svært ved at se det i specs.

Hjælp :D
Sælgeren vil iøvrigt forsøge at sælge dig det der giver mest profit.
Ha-Ha.

Kører Elgiganten stadig det show som de har gjort de sidste 20 år.

Væk med japanske produkter og ind med kinesiske og koreanske ditto.

Hvor er Ombudsmanden og Konkurrencestyrelsen i al dette ? :D
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#352120
henrik.yde skrev: 21. jun 2023, 00:17
MathiasOlsen skrev: 13. jun 2023, 09:26 Hej

Jeg er netop flyttet i hus, med stort (meget) lyst køkken alrum og må sande at mit LG OLED ikke kan klare alt det lys. Det ryger i soveværelset.

Brightness og Antiglare er derfor top kriterier ved valg at nyt TV til stue, da der er gulv-til-loft vinduer på siden af TV'et og et vindue direkte modsat. Jeg var klar til at købe Samsung QN9xx fra Samsung, men er kommer i tvivl efter jeg har set hvor meget det kæmper med regnbuer.

I stedet overvejer jeg et TCL, men jeg svæver imellem følgende:

- TCL 65’’ QLED870 4K Smart TV (2023): 10.999,-
- TCL 65" C935 4K MiniLED TV (2022): 9.999,-
- TCL 65 C845 4K MINI-LED Smart TV (2023): 12.999,-

Hvilket ville i vælge? Jeg synes specs virker meget ens, udover at '23 modellerne har den seneste AiPQ processor. Angiveligt (sælgers ord) skulle '23 modellerne have 12% mere lysstyrke, men jeg har svært ved at se det i specs.

Hjælp :D
Jeg ville vælge C935. Du kan se flere specifikationer her:
https://www.displayspecifications.com/e ... b18d258504
Som du kan se har C935 samme lysstyrke, flere bagbelyste zoner, anti refleks filter + prisen er lavere så derfor. QLED870 kan jeg ikke finde specs på, men det er helt sikkert ikke nær så godt som de 2 andre. Sælgeren vil iøvrigt forsøge at sælge dig det der giver mest profit.
For to år siden var QLED850 en variant af TCL C725. Den blev kaldt C728 ude i Europa.

Så jeg kan forestille mig, at det hænger sammen på samme måde med QLED870. Jeg prøver at få svar fra TCL i Norden.
Af kabri
#352125
George1 skrev: 17. jun 2023, 19:48 Nej Samsung kæmper ikke overordnet set med regnbue effekt, generelt er fordelen 100 gange større end ulempen, jeg kan kun fremprovokere regnbue ved slukket skærm og skarp projektør direkte mod skærm har aldrig oplevet regnbue effekt ved direkte sollys og vinduer, snakker ud fra mit Samsung QR90.
Bemærk hvordan min gamle normale skærm genspejler kraftigt, hvorimod min nye er et sort hul.
det ser ikke ud til at du har vinduer i rummet??
Af George1
#352128
kabri skrev: 21. jun 2023, 14:33
George1 skrev: 17. jun 2023, 19:48 Nej Samsung kæmper ikke overordnet set med regnbue effekt, generelt er fordelen 100 gange større end ulempen, jeg kan kun fremprovokere regnbue ved slukket skærm og skarp projektør direkte mod skærm har aldrig oplevet regnbue effekt ved direkte sollys og vinduer, snakker ud fra mit Samsung QR90.
Bemærk hvordan min gamle normale skærm genspejler kraftigt, hvorimod min nye er et sort hul.
det ser ikke ud til at du har vinduer i rummet??
Hvad bygger du det på, har ikke mindre end 1 altandør med vinduer lige ved siden af tv og 2 store vinduer i forlængelse af min altan dør så solen vælter ind om eftermiddagen/aften og skærmen klare det vildt godt, ved ikke lige hvad du vil med dit indlæg, udover at slå tvivl om det jeg skriver, nu var det jo forhelvede skærmene der skulle tages billeder af og ikke vinduerne.