Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af MathiasOlsen
#351976
Hej

Jeg er netop flyttet i hus, med stort (meget) lyst køkken alrum og må sande at mit LG OLED ikke kan klare alt det lys. Det ryger i soveværelset.

Brightness og Antiglare er derfor top kriterier ved valg at nyt TV til stue, da der er gulv-til-loft vinduer på siden af TV'et og et vindue direkte modsat. Jeg var klar til at købe Samsung QN9xx fra Samsung, men er kommer i tvivl efter jeg har set hvor meget det kæmper med regnbuer.

I stedet overvejer jeg et TCL, men jeg svæver imellem følgende:

- TCL 65’’ QLED870 4K Smart TV (2023): 10.999,-
- TCL 65" C935 4K MiniLED TV (2022): 9.999,-
- TCL 65 C845 4K MINI-LED Smart TV (2023): 12.999,-

Hvilket ville i vælge? Jeg synes specs virker meget ens, udover at '23 modellerne har den seneste AiPQ processor. Angiveligt (sælgers ord) skulle '23 modellerne have 12% mere lysstyrke, men jeg har svært ved at se det i specs.

Hjælp :D
Af George1
#351979
Hvis begrundelse for at vælge Samsung fra er regnbueeffekt forstår jeg ikke begrundelsen da jeg overhovedet ikke er generet af den såkaldte regnbueeffekt, skærmen skal naturligvis være tændt, heller ikke selvom solen skinner og har store vinduer, men glæder mig dagligt over den suveræne antigenskins skærm.
Præcis det du efterspørger gør Samsungs topmodeller bedre end nogen anden skærm.
Her uddrag af test QR90 Flatpanels

Direkte refleksioner, såsom fra lamper i baggrunden, eller lys fra vinduer på både vægge og selve TV’et, kvæles ganske enkelt i en grad, som vi ikke har set før. I forhold til tidligere, så spredes refleksionerne meget mere, hvilket måske i sig selv kan være lidt generende, da de så fylder mere på skærmen, men samtidigt dæmpes peak-refleksionen, så den den skarpeste refleksion fremstår mere afdæmpet. Vi er kæmpe-fans og det kan kun gå for langsomt for de øvrige producenter, at få noget tilsvarende banket sammen. Billedet herunder viser Q90R til venstre og et 2018-OLED-panel til højre.
Link fuld test.
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 57209492#5

Har ingen personelig erfaring med TCL.
Senest rettet af George1 13. jun 2023, 20:32, rettet i alt 3 gange.
Af PeterD
#351984
Ja, der er både plusser og minusser ved alt.

"Vi er kæmpefans". Hvem er det?.

Nå. Anyways. Sådan er det med nogle ting. Nogle elsker det og sætter pris på det, andre syntes det kan være generende og trådstarter har åbenbart set nærmere på et QN9xx.

Her testes der et 860 LCD fra TCL:

https://www.lydogbillede.dk/test/tv/55- ... 55qled860/

Engang kunne man købe selv "mindre"skærme med mat frontglas. Nu skal alt åbenbart være højglans når man laver skærmpaneler ?

Og du har læst hvad brugere skriver om deres erfaringer med mærket ?

https://www.avforums.com/forums/tcl-tvs-forum.591/
Af George1
#351985
PeterD skrev: 13. jun 2023, 19:00 Ja, der er både plusser og minusser ved alt.

"Vi er kæmpefans". Hvem er det?.

Nå. Anyways. Sådan er det med nogle ting. Nogle elsker det og sætter pris på det, andre syntes det kan være generende og trådstarter har åbenbart set nærmere på et QN9xx.

Her testes der et 860 LCD fra TCL:

https://www.lydogbillede.dk/test/tv/55- ... 55qled860/

Engang kunne man købe selv "mindre"skærme med mat frontglas. Nu skal alt åbenbart være højglans når man laver skærmpaneler ?

Og du har læst hvad brugere skriver om deres erfaringer med mærket ?

https://www.avforums.com/forums/tcl-tvs-forum.591/
Vi er kæmpefans". Hvem er det?.
Flatpanels som det fremgår.
Af PeterD
#351989
George1 skrev: 13. jun 2023, 20:26
PeterD skrev: 13. jun 2023, 19:00 Ja, der er både plusser og minusser ved alt.

"Vi er kæmpefans". Hvem er det?.

Nå. Anyways. Sådan er det med nogle ting. Nogle elsker det og sætter pris på det, andre syntes det kan være generende og trådstarter har åbenbart set nærmere på et QN9xx.

Her testes der et 860 LCD fra TCL:

https://www.lydogbillede.dk/test/tv/55- ... 55qled860/

Engang kunne man købe selv "mindre"skærme med mat frontglas. Nu skal alt åbenbart være højglans når man laver skærmpaneler ?

Og du har læst hvad brugere skriver om deres erfaringer med mærket ?

https://www.avforums.com/forums/tcl-tvs-forum.591/
Vi er kæmpefans". Hvem er det?.
Flatpanels som det fremgår.
Flatpanels tager sjældent fuld parti uden at kunne finde noget negativt ved enhver skærm og trådstarter ønsker viden om TCL og ikke OLED eller Samsung da det igen som trådstarter siger: "det kæmper med regnbuer".

Spørgsmålet er om det kan hjælpe at gå i en butik, men TCL hænger vel næppe fremme i massevis og om sælger er neutral i sin holdning til de forskellige skærme ?
Af George1
#352044
Nej Samsung kæmper ikke overordnet set med regnbue effekt, generelt er fordelen 100 gange større end ulempen, jeg kan kun fremprovokere regnbue ved slukket skærm og skarp projektør direkte mod skærm har aldrig oplevet regnbue effekt ved direkte sollys og vinduer, snakker ud fra mit Samsung QR90.
Bemærk hvordan min gamle normale skærm genspejler kraftigt, hvorimod min nye er et sort hul.
Vedhæftede filer
20200403_221420-1.jpg
20200403_221420-1.jpg (99.18 KiB) Vist 16989 gange
Af PeterD
#352050
Nå.

Måske vi kan få tråden til at handle om det trådstarter efterlyser, TCL, i stedet for igen- igen at blande andre mærker ind i tråden ?
Af George1
#352052
Spoxy skrev: 18. jun 2023, 10:06 @George1
Der er da en fin regnbue på den øverste skærm 😉
Ja har aldrig benægtet regnbuen blot at den er svær at fremprovokere og at fordelene ved en antigenskins skærm langt overstiger ulemperne derfor lagde jeg billedet op ,regnbue fremprovokeret af en stærk projektør direkte mod en slukket skærm.
Af George1
#352053
PeterD skrev: 18. jun 2023, 06:48 Nå.

Måske vi kan få tråden til at handle om det trådstarter efterlyser, TCL, i stedet for igen- igen at blande andre mærker ind i tråden ?
Nu skrev trådstarter jo efter at have set regnbuen, var han kommet i tvivl, ikke at han havde droppet antigenskins skærm, så derfor kom jeg med input.
Det er langt fra sikkert trådstarter er en af de få heldige der oplever/bliver generet af regnbuen i eget hjem.
Af PeterD
#352079
Rasmus Larsen skrev: 19. jun 2023, 15:14 Til orientering så tester vi pt. TCL C845. Testen kommer online snarest.
Dejligt Rasmus!

Håber også i vil medtage "værdi for pengene/billedkvalitet pr. krone" for selvfølgelig kan det ikke konkurrere med et OLED.

Tak.
Af George1
#352081
Rasmus Larsen skrev: 19. jun 2023, 15:14 Til orientering så tester vi pt. TCL C845. Testen kommer online snarest.
Det var Sørens, miraklernes tid er ej forbi, er det blevet accepteret at lukke kinesisk elektronik ind i varmen, jeg ved det ikke, det må være op til den enkelte at vurdere.
Nok ingen tvivl om man får meget for pengene.
Af PeterD
#352083
ENDELIG sker der noget.

Hvad skulle kineserne gøre?
Spionere ? Overvåge ?

Skulle vi holde dem væk fra vores grænser og favorisere koreanske og japanske producenter ?

Om skærmen kan presse de bedste, må vi vente og se. Men øget konkurrence vil gøre godt for branchen så de etablerede ikke "bare kan hvile på laurbærrene".

Forhåbentlig vil de både kunne levere billed og komponenter af en kvalitet der "må kunne forventes at holde vand" i vores del af verden, ellers dumper de med et brag. Lav pris og en tynd skærm gør det ikke alene.

Jo flere der gider at konkurrere, jo bedre.

Men kunne være lækkert hvis tv brancheorganisationen også "stiller krav" om levering af et ordenligt produkt og sikre leveringstider.

Det sidste bliver vigtigt. Hvorfor gå ind på nye markeder, hvis dit produkt ikke findes i butikkerne eller der er leveringsproblemer ?

Sælger: "Ej. Den har vi ikke..Det kender vi ikke meget til og ved ærliv talt ikke om den kommer på lager, men du kan få mærke XX eller XX til en god pris i stedet".