Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af azrael
#28607
Philips har lavet en model PW9551 i både 28" og 32" med bl.a. HDMI-indgang. Samsung har også lavet en model, som jeg desværre ikke kan huske modelnummeret på. Fælles for dem begge er at de vist ikke er til at opdrive længere. Men det gælder jo næsten alle tv med billedrør.
Brugeravatar
Af Andromedia
#28624
Det er da lidt underligt det ikke har slået igennem? De giver jo den høje opløsning fra LCD kombineret med den super gode billede kvalitet fra CRT. Kun størrelsen på "kassen" trækker ned.
Af Fing
#28679
Tjah. Det er rigtigt nok. Så kunne man jo bygge TV'et ind i væggen som de ofte gør i USA f.eks. Så ser det "fladt" ud.
Af Otto J
#28681
Andromedia skrev:Det er da lidt underligt det ikke har slået igennem? De giver jo den høje opløsning fra LCD kombineret med den super gode billede kvalitet fra CRT. Kun størrelsen på "kassen" trækker ned.
Der er flere forskellige grunde til det: Den mest åbenlyse er størrelsen. Folk vil bare ikke have så store kasser stående længere. Der er ekstremt mange der har udskiftet en ellers god CRT med en ret middelmådig LCD, udelukkende for at få et tv der fylder mindre.

Derudover, så er billedkvaliteten fra CRT-dagene i mine øjne kraftigt glorificeret. CRT har også sine problemer at slås med, det er absolut ikke en perfekt teknologi. Især netop når du fokuserer på HD kildemateriale, og ikke mindst 720P og 1080P kilder, så har fladskærmene på mange områder fordele i forhold til CRT. Det nævnte Philips har godt nok HDMI, men det betyder ikke at det leverer HD billedkvalitet - billedet bliver i praksis nedskaleret inden det vises (husker ikke præcist hvilken opløsning det kører med). Derudover så er det væsentligt mere vanskeligt at producere et CRT der fungerer ordentligt ved højere frekvenser. Det betyder at du får større problemer med geometri, fokus, konvergens osv end du traditionelt har på CRT. Dette forstærkes af at en CRT i dagens marked er tvunget til at være billig for at være et reelt alternativ, så der spares hvor man kan. Læg dertil at man i stigende grad har fokuseret på at gøre billedrørene så smalle som muligt, for at de ikke skal ligge alt for langt fra fladskærmene, hvilket igen gør det vanskeligt at opretholde billedkvaliteten. Jeg har set "HD" CRT fra både Samsung og Philips, og i begge tilfælde er de ganske enkelt ret langt fra at være de bedste CRT tv på markedet, HD opløsning eller ej. Hvis du er til CRT billede, er du bedre stillet med at finde en brugt CRT fra dén æra hvor CRT stadig var dyre nok til at blive designet ordentligt - dvs. f.eks. Philips, Sony eller Panasonic der lå i 15-20k klassen som nye. De burde i dag kunne findes til ganske få tusinde kroner. Et tv som Panasonic PD30 giver f.eks. mulighed for at køre progressive scan via component. Hvis du vil have et seriøst CRT-setup, så find sådan én (36" burde være billigt), og sæt en scaler på til nedskalering (HD afspillerne er generelt ikke særligt gode til nedskalering).

Sony's CRT'er fra "guldalderen" er også rigtigt gode, men kræver dog i endnu højere grad en kalibrering hvis der skal en fornuftig farvegengivelse ud af det efter min mening.

Anyway, personligt mener jeg at du overall er bedre stillet med f.eks. en Panasonic plasma, især med HD kilder, end med et hvilket som helst CRT - også selv om der alt andet lige vil være tale om fordele og ulemper.