Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nkaj
#28447
Er der nogle, som kan hjælpe? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#28454
Nej! M71 er en ældre model der må se sig slået på alle punkter af den nye M86/M87 model.
Af Kasper
#28463
yakken skrev:Nej! M71 er en ældre model der må se sig slået på alle punkter af den nye M86/M87 model.
¨
Det afhænger rigtig meget af prisen dertil !

M71 er et flot TV, det står rigtig skarpt, også med det analoge signal..

Vil dog stadig råde dig til at gå ud i butikken og sammenligne med nogle af de nye modeller, så kan du evt. selv tage stilling til om du vil ofre flere penge på en nyere model..

Syntes ikke der er nogen grund til at altid skal være det HELT nye osv. Du kan sagtens finde et ældre TV som er rigtig godt, og så endda til billigere penge.

Jeg har lige sat en model op til BlueRay i dag på arbejde, og det står lige så skarpt som i virkeligheden. Det er virkelig et flot TV, også taget i betragtning af at det er et ældre TV.
Af Nkaj
#28472
yakken skrev:Nej! M71 er en ældre model der må se sig slået på alle punkter af den nye M86/M87 model.
Jeg troede at M modellen var deres næst nyeste lige efter F modellen?

Mener du så at det er et dårligt TV at afspille HD film og HD spil på?
Senest rettet af Nkaj 30. dec 2007, 10:44, rettet i alt 1 gang.
Af Nkaj
#28489
Kuk kuk :)
Af Thomas.N
#28490
Som beskrevet i andre samsung tråde:
M = Serie
8 = Generation
1-9 = Design

F > M > N > R > S

Altså F er top model som du selv siger.
Af Nkaj
#28494
Nemlig :)

Og den eneste forskel jeg kan se på M71(Ca. 8100 kr.) og M86(Ca. 9700 kr.) er:

Opløsningen:
M71= 1366*768 / M86= 1920*1080

Kontrast:
M71= 6000:1 / M86= 15000:1

Og så har M71 100Hz teknik.

Eller er der flere forskelle?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#28497
Fra generation til generation forbedres signalbehandlingen også, hvilket vil komme til udtryk ved eksempelvis TV udsendelser eller opskalering af SD materiale i al almindelighed. Full HD er nok en mindre vigtig faktor i denne sammenhæng, men det angiver jo selvfølgelig også at der er et andet panel i skærmen end på M71.

Netop når der sammenlignes udelukkende på specifikationerne, så kan det ofte være svært at se hvad det egentlig er man får ekstra for sine penge, men husk blot på at det ikke kun er disse faktorer der forbedres - de kvalitative egenskaber kan også sagtens forbedres uden at det kan formidles på papir. Det er svært at skrive "bedre SD gengivelse" eller "bedre TV tuner" i specifikationerne ;)

100 Hz teknikken fik ikke så god en medfart på M71 modellen i sin tid og langt de fleste endte med at slå funktionen fra alligevel (du kan også få en M86 med 100 Hz hvis 32" versionen vælges, men situationen er den samme). Sony og Sharp skulle være sluppet bedre fra denne teknologi indtil videre.
Af Nkaj
#28501
Okay. Tak :)

Jeg har dog lige 3 spørgsmål til inden vi kan runde denne tråd af :)

1. Hvad er et Panel?
2. Hvad er SD? (Går ud fra at det er analogt signal)
3. Jeg ved godt at det analoge signal kan forbedres fra generation til generation, men kan det digitale signal nogensinde blive forbedret?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#28503
1. Et panel refererer til den enhed i skærmen der styrer farverne og genererer det du ser på skærmen. I et LCD TV er det blandt andet en kombination af elektroder og flydende krystalle, der udgør panelet. Du kan se et skematisk udgave af et panel her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
og en fysisk udgave her:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... tart_from=&

2. SD er ikke nødvendigvis analogt. Det dækker blot over Standard Definition modsat High Definition (HD). SD materiale har blot en lavere opløsning end HD, og for PAL materiale er denne således 720x576 punkter, hvilket også er opløsningen på DVD materiale (som altså også er SD).

3. Signalbehandlingen foregår både ved analoge og digitale signaler, men der er selvfølgelig ikke den samme støj der skal filtreres fra med et digitalt signal. Dog skal du stadig opskalere digitale SD signaler til den opløsning som skærmen har, og det klares af den samme skaleringschip i TVet, som også opskalerer dit analoge TV signal til skærmens opløsning. Så selvom du nu ikke har behov for samme støjfiltrering, så foregår der stadig en hel de signalbehandling i TV'et for at få gengivet dit materiale så godt som muligt.
Af Thomas.N
#28508
Kan tilføje at jeg har set et 40"m71 hos en kammerat og det første jeg gjorde var at slå 100hz fra.

Var dog ikke tilfreds med billedet før jeg foderede det med hhv. 720p og 1080p WMV9 filer via en Tvix med dvi->hdmi kabel.
Af Kasper
#28537
Thomas.N skrev:Kan tilføje at jeg har set et 40"m71 hos en kammerat og det første jeg gjorde var at slå 100hz fra.

Var dog ikke tilfreds med billedet før jeg foderede det med hhv. 720p og 1080p WMV9 filer via en Tvix med dvi->hdmi kabel.
100HZ funktionen er rar at have :) Og jeg vil anbefale at man sætter det på, især hvis der bliver tilkoblet blueray, da det får billedet til at stå lidt roligere..

M71'eren er et godt TV, selv om det er lidt halvgammelt :)