Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af skjoedt
#348317
Hej!

Sony havde kun WIFI5 på alle deres 2022-modeller.

Tænker i at det er sandsynligt at Sony's 2023-modeller, eller i hvert nogle af dem, bliver med WIFI6?

Både TCL, Samsung og jeg mener vist også LG har jo f.eks. WIFI6 i nogle af deres 2022 modeller og næsten alle smartphones kommer også med WIFI6 nu om dage :)

Mit eksisterende Sony TV kunne godt trænge til en opgradering, både ifht. selve TV'et men også størrelsen, men jeg er efterhånden træt af at vente på WIFI6 :D

PS: Jeg er IT Netværkskonsulent, derfor står WIFI6 højt på ønskesedlen ;)
Af LarsCJ
#348323
Hvad er den praktiske anvendelse ifht TV (udover at det altid er fedt med nyeste standard ;-)
Er der noget streaming tilgængeligt (eller anden Tv-relateret behov), som kan ikke fint og rigeligt kan klares med WiFi5?
Brugeravatar
Af skjoedt
#348326
LarsCJ skrev: 23. dec 2022, 23:12 Hvad er den praktiske anvendelse ifht TV (udover at det altid er fedt med nyeste standard ;-)
Er der noget streaming tilgængeligt (eller anden Tv-relateret behov), som kan ikke fint og rigeligt kan klares med WiFi5?
Udover Torbens argument med båndbredde kravet for Bravia Core, så bringer WIFI6 nogle store fordele og innovationer ifht. effektivitet og antallet af samtidige enheder, samt sikkerhed.
- F.eks. OFDMA, bedre beamforming og WPA3.

For at kunne drage maksimalt udbytte af disse nye innovationer og teknologier, så skal man helst have så homogent et WiFi miljø som muligt.
Jo flere non-wifi6 enheder du har, jo mindre fordel/udbytte har du af wifi6 på de enheder som har wifi6, da disse skal tage "hensyn" til de gamle wifi5 og ældre enheder :)

Så for at opnå det mest effektive, stabile og hurtige wifi netværk, så bør man i det omfang det er muligt, udelukkende købe enheder med wifi6 understøttelse, da du ellers "handikapper" dit netværk flere år frem ved kontinuerligt at have "outdatede" enheder på dit netværk, som holder det fulde potentiale af dine wifi6 enheder tilbage.

Så hvis jeg f.eks. køber et nyt TV med wifi5 og planlægger at have det i 5+ år, som med det KD-55XE8096 jeg har nu, så er det mange år at have en enhed, som holder dit netværk tilbage så at sige :)

Jeg håber at det giver mening :)
Af HrJensen1
#348328
Som netværks guru burde du også vide at Wifi er noget hø til at overføre data, og så meget som muligt bør kables, for at alle enheder har den bedst mulige forbindelse 24/7 og ikke småudfald og forsinkelser hist og pist.

Så lad være med at fokusere på wifi på et fjernsyn - virker det, så virker det. Ellers er kabler vejen frem
#348330
Vi har Ubiquiti netværk med WiFi 6 og en solid blanding af ældre/nyere WiFi 2-6 klienter uden problemer. Vores LG 2020 TV er WiFi 5 og hastighed ca 400 Mbps. Vi bruger dog Apple TV boks som er WiFi 6 kompatibel og det vil måske også være en løsning for dig uanset TV, hastighed er ca 650 Mbps på WiFi 6.
#348331
Bravia Core skal som nævnt have +100 Mbit/s og alle TV, inklusive Sonys, har kun haft 100 Mbit/s LAN interface, så det dur desværre ikke sammen. Jeg har kun fået Bravia Core op på maks båndbredde når det har kørt via WIFI.
Af Beckham
#348334
Jeg kører Bravia Core via Wifi og en helt almindelig router som jeg har fået med fra min udbyder. Det kører fremragende. Kan godt være det ikke er allerhøjeste gear, men det er klart det bedste streaming jeg nogensinde har set på et tv.
Brugeravatar
Af skjoedt
#348335
Tak for alle jeres gode inputs til en løsning for mig ifht. Wifi forbindelse og Sony TV :)
- Det vil jeg bestemt tage med i mine overvejelser omkring nyt TV :)

Dog vil jeg sætte pris på hvis vi kunne komme tilbage til emnet og spørgsmålet, som jeg stillede i mit oprindelige indlæg:
"Tænker i at det er sandsynligt at Sony's 2023-modeller, eller i hvert nogle af dem, bliver med WIFI6?"
#348375
skjoedt skrev: 24. dec 2022, 15:41 Dog vil jeg sætte pris på hvis vi kunne komme tilbage til emnet og spørgsmålet, som jeg stillede i mit oprindelige indlæg:
"Tænker i at det er sandsynligt at Sony's 2023-modeller, eller i hvert nogle af dem, bliver med WIFI6?"
Uden at vide noget konkret om 2023-modeller, så tror jeg bestemt, at det er sandsynligt. Sony har kørt med samme MediaTek systemchip i 2-3 år nu, så det virker sandsynligt, at hardwaren opgraderes i 2023.
Brugeravatar
Af skjoedt
#348383
Rasmus Larsen skrev: 26. dec 2022, 07:14
skjoedt skrev: 24. dec 2022, 15:41 Dog vil jeg sætte pris på hvis vi kunne komme tilbage til emnet og spørgsmålet, som jeg stillede i mit oprindelige indlæg:
"Tænker i at det er sandsynligt at Sony's 2023-modeller, eller i hvert nogle af dem, bliver med WIFI6?"
Uden at vide noget konkret om 2023-modeller, så tror jeg bestemt, at det er sandsynligt. Sony har kørt med samme MediaTek systemchip i 2-3 år nu, så det virker sandsynligt, at hardwaren opgraderes i 2023.
Konge svar! Tak Rasmus! :)

Det var lige sådan noget "indgående" kendskab, som jeg efterlyste :)
Selvfølgelig bliver du ikke "hængt op" på dit svar, men nu har jeg da en idé om hvad jeg måske kan forvente :)
Af kabri
#348471
Supergris skrev: 29. dec 2022, 13:57 Altså Rasmus' "måske" anser du som bedre end alle andres?
Der er da ingen andre i tråden der har givet et bud på skjoedts spørgsmål om sony 2023 modeller og wifi 6.