Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#348020
Argumentet kommer fra 8K Association, brancheforeningen for 8K TV.

"Another way to reduce power consumption is to drop the tuners from the TV and ship the set ‘out of the box’ as a monitor. Many TV viewers use set-top-boxes (STBs) or even, in the case of the Sky Glass set in the UK, rely on streaming and IPTV. The writer hasn’t used a tuner for TV for 15 years or more. You need a monitor with multiple HDMI ports if you don’t use a terrestrial, satellite, or cable tuner. 30% of viewers, according to recent data from Dataxis, still depend on free-to-air digital TV, so tuners are still essential for some. Still, it’s reasonable to assume that many of those viewers will not buy 8K and other premium TVs."
Kilde: https://8kassociation.com/industry-info ... makers-do/

Tunere bruges stadig i Danmark men f.eks. YouSee har jo startet udfasning, så DVB-C tuneren i TV-skærme ikke længere kan bruges. Jeg synes, at det er en sjov situation, såfremt det ender med at blive EU's energiregulativer, som definitivt sender TV-tuneren på pension.
Af Axlon
#348021
Og i samme ombæring kan smart TV delen og højttaler jo også fjernes.
I det samlet regnskab for et TVs elforbrug, bruger TV-tuneren nok under 1% af det samlet strøm, hvis den da ikke allerede bliver slukket, når den ikke bliver brugt.
#348022
Jeg ved ikke, hvor stor en del af strømforbruget den i praksis står for – det kunne være interessant at vide.

Vi ved dog nogenlunde hvad Sony Android TVs chip-kredsløb inkl. tuner trækker for skærmene har i mange år løbende lavet et eller andet i standby, som vækker kredsløbet (og en tilsluttet USB-harddisk) uden at tænde skærmen. Det handler om 20-30W, hvilket alligevel er en god sjat når man tænker på, at Chromecast og Apple TV 4K typisk ligger under 3-5W. De har naturlig ikke tuner, men de har meget af det andet. Sony Android TV har en MediaTek systemchip, ligesom rigtig mange andre TV-skærme.
Af kabri
#348023
For min skyld kunne de have fjernet tuneren for 5 år siden men er med på at mange stadig bruger den. Brugen må være størst på dvb t og dvb c da det ikke er min oplevelse at folk med parabol bruger dvb s indbygget i tvet.
Af Axlon
#348024
Rasmus Larsen skrev: 9. dec 2022, 09:39 Jeg ved ikke, hvor stor en del af strømforbruget den i praksis står for – det kunne være interessant at vide.

Vi ved dog nogenlunde hvad Sony Android TVs chip-kredsløb inkl. tuner trækker for skærmene har i mange år løbende lavet et eller andet i standby, som vækker kredsløbet (og en tilsluttet USB-harddisk) uden at tænde skærmen. Det handler om 20-30W, hvilket alligevel er en god sjat når man tænker på, at Chromecast og Apple TV 4K typisk ligger under 3-5W. De har naturlig ikke tuner, men de har meget af det andet. Sony Android TV har en MediaTek systemchip, ligesom rigtig mange andre TV-skærme.
Det er jo så også hele CPU-boardet med styring af panel og smart-TV og ethernet/wifi/hdmi/bt og hvad der ellers er.
Selve TV-tuneren bruger sikkert en forsvindende lille del er den strøm, og hvis det da ikke allerede sker, så er det jo blot at sætte en lille switch på, som slukker for tuneren, når den ikke er i brug.
Af cloudy
#348029
Sålænge der er landsdækkende dvb signaler ville det være ægerligt at fjerne dvb-tunere fra almindelige TV. Hvis unødvendigt strømforbrug er et problem, burde delen kunne sætte i dvale. Producenterne kunne starte med at lave modeller uden og se om folk vil have dem.