Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
#345091
Ment som en joke?
Det er nok ikke lige det sted, der kan betale sig at forsøge at spare!
Hvis man betaler i tusindvis af kroner for udstyr, så ville det da være synd ikke at bruge det; hvilken glæde har man af elektronik, der ikke bliver brugt?
Brugeravatar
Af TBC
#345093
coolio122 skrev: 6. sep 2022, 17:42 Som overskriften lyder, grundet de højere energipriser, har i så skåret ned på streaming og tv kigning?
O-O
Nej, men er blevet endnu mere bevidst om at vaske- og opvaskemaskine kører på de billigste tidspunkter og hvornår jeg lige bruger ovnen til mad der skal den vej rundt. Og så står min PC mindre og off-line AI-opsklarerer end tidligere og igen kun på udvalgte tidspunkter når strømmen er billigst.

Men jeg har ikke tænkt mig at ændre på mine spil- eller TV vaner, selv om det hurtigt kan koste pænt >1Kw i timen når jeg skal se Tv (Projektor + forstærkere) - Men det skal det godt nok blive markant meget dyrere end det allerede er før jeg begynder at overveje adfærdsændring på det punkt. Jeg har heller ikke planer om at ændre opgraderingen til et RTX 4090 for et mindre ydende og mere strømsvagt kort eller lign. Lige som med at vælge tiden til TV og spil vs Vasketøj og opvask er det simpelthen et spørgsmål om prioritering. Og ok, så er det naturligvis også nemmere at planlægge at vaske om natten eller ved middagstid i weekenden end det lige er at planlægge hvornår man har fri og behov for eller lyst til at slappe af og lade sig underholde.
Af jkn789
#345101
ser samme mængde tv og streaming, det vil være billigere at skære ned på antallet af streaming tjenester end at se mindre når man alligevel har betalt for tjenesterne.
overvejer at opsige Netflix et par eller tre måneder om året, det er 300- 450 kroner sparet som kan bruges til at betale for den stigende elpris
Af coolio122
#345129
Tak for de gode svar😊 selv er vi begyndt altid afbryde vores router om natten , og afbryde TV, Apple TV boks osv også om natten , og kun tænde for tv efter kl 20 og kun se nogle timer max! Alt sammen for at prøve spare lidt dyrekøbt strøm, der bliver så læst flere bøger her i hjemmet 😊
Af Axlon
#345130
coolio122 skrev: 7. sep 2022, 17:57 Tak for de gode svar😊 selv er vi begyndt altid afbryde vores router om natten , og afbryde TV, Apple TV boks osv også om natten , og kun tænde for tv efter kl 20 og kun se nogle timer max! Alt sammen for at prøve spare lidt dyrekøbt strøm, der bliver så læst flere bøger her i hjemmet 😊
Har du prøvet at regne efter hvor mange penge du sparer?
Et fjernsyn der bruger 150W og hvis en kWh koster 5kr, bruger for 75øre strøm i timen.
En router der bruger 10W, bruger for 1,2kr i døgnet.
Dit fjernsyn og ATV bruger under 1W i standby til sammen, dvs. de bruger for under 0,12kr i døgnet. ;)
Brugeravatar
Af bbplayer
#345131
Axlon skrev: 7. sep 2022, 18:30 Et fjernsyn der bruger 150W og hvis en kWh koster 5kr, bruger for 75øre strøm i timen.
Så er det jo bare, iflg. dig, et spørgsmål om det kører 4 timer, eller 8 timer om dagen, for nogle starter det jo tidligt.

Så 4 timer om dagen til 3kr (minimum), bliver små 90kr om måneden hvis det er tændt hver dag. Så hvis man husker alle de små ting, og bruger strøm når det er billigst når muligt, så vil den lille besparelse, for en lille familie , på 200kr måske, hurtigt blive mange penge, så jeg tager gerne 90kr med der.

Husk, de fleste har det tændt i den dyreste periode, fra 17-20 som gerne kan koste os 8-9 kr idag inkl. alt , så måske langt mere end 90kr er sparet.
Af Supergris
#345132
At slukke for router og standby-strøm om natten er på ingen måde i nærheden af 90 kr. eller et lign. beløb, så kan det langt bedre betale sig at ændre sine vaner lidt, så man sparer der, hvor det batter!

Det meste elektronik har i øvrigt bedst af at stå med strøm på i deres standby, så de få kroner om året der er sparet, kan hurtigt blive tabt mange gange igen, hvis levetiden bliver forkortet...
Af coolio122
#345135
Det vil jeg gerne se noget dokumtation for, tror da ikke det påvirker tv’ets levetid jeg slukker på kontakten, ej heller min router
Af Axlon
#345136
Det er en gammel myte at elektronik bliver slidt af at blive slukket/tændt.
Varme og mekaniske påvirkninger, slider på elektronik.

Ps.
Tager cyklen i stedet for bilen til/fra arbejde hver dag.
Det sparer mig nok for et par 100kr hver uge ;)
Brugeravatar
Af bbplayer
#345137
Supergris skrev: 7. sep 2022, 18:52 At slukke for router og standby-strøm om natten er på ingen måde i nærheden af 90 kr. eller et lign. beløb, så kan det langt bedre betale sig at ændre sine vaner lidt, så man sparer der, hvor det batter!
Du læser forkert, det er 150w ved en times forbrug, ikke standby :)
Af kabri
#345138
Vi bruger egentlig nok tvet mere for tiden da vi ikke går ud lige så meget som før. Herhjemme tænker vi mere over forbruget af energitunge hårde hvidevarer såsom vaskemaskine og tøretumbler.