Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#341217
PeterD skrev: 22. mar 2022, 18:33 Hvorfor findes der ikke OLED i 85" ...?

Er det for dyrt og besværligt at fremstille?

Ja, Så må det være LCD enten i mærket Samsung eller Sony.
IGEN, PeterD, du burde vide bedre!!!

Tråden efterlyser et TV med et budget på 20.000 kr.
Vel ikke så svært at lægge 2 og 2 sammen?
#341219
Supergris skrev: 22. mar 2022, 23:53
Zion skrev: 22. mar 2022, 07:53 Supergris hvorfor anbefaler du sonyen.

Samsung q80 er vel en bedre skærm og inden for budget https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200311 ... ign-Priser
Jeg betragter de to skærme som meget ens mht. billedkvalitet (hvorfor George ser Samsungen som det bedste bud, kommer ikke som nogen overraskelse, men gad godt høre en saglig begrundelse, udover den bedre anti refleksion, og der står "Samsung" på fronten) , og kan ikke se, der er noget, der skulle retfærdiggøre prisforskellen på de 4000 kr.!

Android på denne Sony model kører faktisk ganske fornuftigt, da det har fået et skub i den rigtige retning, ved at udstyre det med en kraftigere processor, hvor tidligere modeller har lidt af en underdimensioneret version.
Der kunne stadig ønskes bedre, hvis man ikke ønsker at gå den eksterne vej, men der skal spares, hvor der spares kan, hvis man ønsker at være konkurrencedygtig på et marked, hvor prisen ofte er afgørende.

På papiret lyder forskellen (8") måske ikke af så meget, men når TVet rykker ind i stuen, så er der faktisk en ganske betragtelig forskel.
Hvis du sammenligner skærmarealet, så er 85" også næsten 22 % større, som er ganske betydeligt; hvorvidt det er afgørende for valget, ville jeg lade siddeafstanden bestemme fremfor konen, da det er andet end tal, der afgør, hvilket TV, der vil give den bedste oplevelse ved daglig brug...
Kommer ikke som den store overraskelse at du er imod hvad jeg mener, men i det mindste var du enig i at 8 tommer er en væsentlig større skærm.
Ville personligt vælge Samsung, da jeg synes smartdelen bare køre bedre og kanal skifte er altså stadig langsomt iforhold til Samsungs.
Billedmæssigt er de ikke langt fra hinanden.
#341224
Hvis du kan støve et 85"XH9505 op er det langt langt bedre ind et Xh9005 på storset alle punkter
Tror bare de er væk
#341247
Der er mange andre ting end specs., der afgør billedkvaliteten på et TV.
Den måde dimming-zonerne fungerer på, anser jeg for mere vigtig, end en forholdsvis lille forskel i antallet af disse; uanset 32 eller 50, er der ikke tale om mange.
Som jeg har nævnt flere gange tidligere, så er Samsungs antirefleks ikke udelukkende positivt.
Personligt foretrækker jeg det mere "glossy" billede på Sonyen, og med mindre man ser meget TV om dagen, burde det være lysstærkt nok til, at det ikke er noget problem i de fleste tilfælde.

Om smartdelen er bedre, vil jeg også mene er meget subjektivt; i dette tilfælde, hvor TVet er udstyret med en kraftigere processor end tidligere, kører Android bedre, end hvad man måske har oplevet før, hvor det har kunnet føles trægt.

I begge tilfælde er der tale om meget TV for pengene, med små plusser og minusser til begge sider, men i mine øjne er Sonyen svær at slå, hvis man ønsker mest bang for the buck, til 14 af de laaange, men alt dette kan være ligegyldigt, hvis 77" kan gøre det, da OLED i denne størrelse er indenfor budget...
#341249
Større er ikke altid bedre, det giver mere mening at gå efter den bedste oplevelse, hvor siddeafstanden burde tages med i betragtning, om han så vælger at tage imod et godt råd eller ej.
Trådstarter har i øvrigt ikke sagt ret meget, udover hvad konen ønsker; det ser desuden ud til, han har slettet sine indlæg bortset fra det første, så du har nok ret i, at der ikke er nogen grund til at koge mere suppe...
#341253
Måske er mit indlæg uønsket, men eftersom jeg selv har haft et 85" LED tv som jeg skiftede ud med et 77" OLED vil jeg byde ind med at den bedre billedekvalitet på OLED virkelig opvejer den mindre størrelse. Jeg ville selv ha det størst muligt tv og valgte 85" Sony XH90 for at få det kæmpe billede, og da jeg havde læst fine anmeldelser af dette... Billedekvaliteten ved et oplyst billed var rigtig god, problemet var local dimming og baggrundsbelysningen ødelagde oplevelsen i mørke scener og hver gang der dukkede undertekster op i mørke film osv.

Så jeg vil helt klar anbefale et 77" Oled som alternativ. Sorry
#341254
Supergris skrev: 24. mar 2022, 16:35 Større er ikke altid bedre, det giver mere mening at gå efter den bedste oplevelse, hvor siddeafstanden burde tages med i betragtning, om han så vælger at tage imod et godt råd eller ej.
Trådstarter har i øvrigt ikke sagt ret meget, udover hvad konen ønsker; det ser desuden ud til, han har slettet sine indlæg bortset fra det første, så du har nok ret i, at der ikke er nogen grund til at koge mere suppe...
For nogle er større bedst men ellers enig,
siddeafstand og synes også forbrugs mønster skal tages i betragtning
#341256
Xh9005 er bla rigtig dårlig med blooming og en del andre ting
Derfor man skal vælge et xh9505 som er så meget bedre på alle punkter. Der er en del om det er på siden xh9005 vs xh9505
Jeg har lavet indlæg om det før
#341260
barslund69 skrev: 24. mar 2022, 18:54 Xh9005 er bla rigtig dårlig med blooming og en del andre ting
Derfor man skal vælge et xh9505 som er så meget bedre på alle punkter. Der er en del om det er på siden xh9005 vs xh9505
Jeg har lavet indlæg om det før
Jo, men det nytter jo ikke noget, at gå efter en model, der for det første ikke længere er tilgængelig, for det andet er over budget, og OLED vil stadig være at foretrække...