Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#339429
Efter små 10 år tænker jeg, at det er ved at være tid til at skifte fladskærmen i stuen. Nu er jeg sikkert i samme situation som de fleste andre, hvor jeg er i tvivl om, hvilket jeg skal vælge.

Jeg har egentlig altid troet, at når jeg skulle skifte, så skulle det være til et OLED-TV, som jeg også kan se, er kommet pænt ned i pris. Jeg må dog indrømme, at diverse indlæg og videoer omkring burn-in afskrækker mig. Jeg håber derfor, at nogen herinde kan hjælpe mig med, om min frygt er ubegrundet.

- Budget: 7-8000. Kan godt finde lidt mere, hvis den sidste tusse kan rykke mærkbart på, hvad jeg får for pengene.

- Størrelse: Minimum 65".

TV-brug:
- For mit eget vedkommende er det begrænset. Jeg ser et par fodboldkampe om ugen via streaming apps. Ellers er det Netflix, TV2-play, live TV via Stofa-appen. Derudover har jeg Shield-TV.

- Børnene er meget glade for at se diverse youtube-videoer af fx andre der spiller nogle spil osv. Børnefilm på Netflix osv.

- Jeg har en Xbox One X. Det er ikke meget jeg spiller på TV'et i stuen, men når det er, må det gerne være en god oplevelse.

Umiddelbart er jeg selv kommet frem til, at Samsung 65" Q70A vil dække mit behov meget fint. Tankerne om OLED er dog stadig i baghovedet, hvor jeg selv kigger lidt på LG 65" B1.

På forhånd tak.
#339430
Jeg har LG65C8 i stuen, der har været I drift siden August 2019. Nogenlunde samme brugsmønster som dig. Ingen TV2-news. Ingen burnin eller andre problemer. Rigtig godt tilfreds. Sønnike har Samsung 55Q70A på værelset. Også et fedt fjernsyn. Bruges mest til PS5. Begge mærker og typer kan anbefales.
#339431
Burn-in handler primært om hvordan man behandler skærmen. Går man væk fra de gyselige "vivid" fabriksindstillinger og indstiller skærmen mere moderat og nøjagtig, så er det med den brug du beskriver ikke noget problem i praksis. Burn-in opstår ved statiske elementer i billedet drevet ved høje lysstyrker/intensiteter igennem længere tid, særligt hvis det er HDR - Et eksempel på noget man bør holde sig fra er at starte er f.eks. en HDR-pejs og afspille den for fuld skrue igen og igen.

Jeg har selv 2 OLED-tv. Det ene til almen brug af soveværelset og den anden som PC monitor. Hvis man ved hvordan man behandler og indstiller sit TV og især hvis man bruger det alsidigt som du beskriver, med respekt for hvilke ting man skal passe på, så er det ikke noget problem - Og heller ikkevæsentligt forskelligt fra tidligere med Plasma og CRT skærme (billedrørs-TV) - der jo også kunne få burn-in.

Hvor om alt er, så er bundlinjen, at ud over QD-OLED, så kan du ikke få bedre TV og spil oplevelse end med et OLED-TV. Så jeg ville ikke betænkte mig videre i din situation, ud over at sikre at du ikke presser TV'et for fuld hammer og Vivid indstilling, hvis du f.eks. ser meget TV2 News (med statiske logoer). Jeg ser selv en del TV2 news på mit soveværelses-TV (måske 30-50% af dette TV's brug - morgenritual med kaffe og TV2 News i sengen), men dette uden problemer på snart 4 år.
#339435
hvis jeg stod i lign. situation:

- et budget på 7000kr. til 9000kr.

- et ønske om et minimum 65" tv

- et ønske om et all-around tv hvor jeg IKKE skulle tænke på burn-in

så ville jeg glemme ALT om de ca.10 ekstra % som jeg ville kunne hente på billede-siden ved at købe et OLED tv og så ville jeg bruge en t. eller 2 på at se hvordan f.eks. et Sony eller Samsung tv præsterer i Hi-Fi Klubben (de matcher priser + så får medlemmer 3 års garanti) og så ville jeg bruge det som det passer mig uden at tænke på burn-in

edit:

jeg ville gå efter 65" da et godt 77" hører til en anden prisklasse/kategori
#339437
TBC skrev: 23. jan 2022, 18:30 Burn-in handler primært om hvordan man behandler skærmen. Går man væk fra de gyselige "vivid" fabriksindstillinger og indstiller skærmen mere moderat og nøjagtig, så er det med den brug du beskriver ikke noget problem i praksis. Burn-in opstår ved statiske elementer i billedet drevet ved høje lysstyrker/intensiteter igennem længere tid, særligt hvis det er HDR - Et eksempel på noget man bør holde sig fra er at starte er f.eks. en HDR-pejs og afspille den for fuld skrue igen og igen.

Jeg har selv 2 OLED-tv. Det ene til almen brug af soveværelset og den anden som PC monitor. Hvis man ved hvordan man behandler og indstiller sit TV og især hvis man bruger det alsidigt som du beskriver, med respekt for hvilke ting man skal passe på, så er det ikke noget problem - Og heller ikkevæsentligt forskelligt fra tidligere med Plasma og CRT skærme (billedrørs-TV) - der jo også kunne få burn-in.

Hvor om alt er, så er bundlinjen, at ud over QD-OLED, så kan du ikke få bedre TV og spil oplevelse end med et OLED-TV. Så jeg ville ikke betænkte mig videre i din situation, ud over at sikre at du ikke presser TV'et for fuld hammer og Vivid indstilling, hvis du f.eks. ser meget TV2 News (med statiske logoer). Jeg ser selv en del TV2 news på mit soveværelses-TV (måske 30-50% af dette TV's brug - morgenritual med kaffe og TV2 News i sengen), men dette uden problemer på snart 4 år.
Her er jeg så ikke enig!
Burn in, om det så drejer sig om plasma eller OLED, er efter min erfaring en mærkelig størrelse, som det er svært at gardere sig imod, blot er det meget svært at få et overblik over, hvor stort omfanget er.
Jeg er dog sikker på, LG ikke ville blive ved med at pumpe skærme ud, hvis problemet var udtalt.

Jeg har set eksempler på folk, der har "passet" deres skærm (som jeg på ingen måde er fan af), hvor fænomenet alligevel er indtruffet, uanset hvor meget de har passet på; andre benytter deres skærm uden forbehold og ser ikke skyggen af BI, selv efter mange års heftig brug, så efter min opfattelse findes der ikke en "opskrift" man kan følge, hvor man kan være sikker på, det ikke opstår.
Det er klart, jo hårdere man driver sin skærm, jo større vil chancen være for, det forekommer, der er også eksempler på visse modeller og størrelser, hvor der var næsten garanti for det optrådte, men det ligger heldigvis år tilbage.
Der findes også modeller, hvor der opstod noget, der lignede BI, men som i virkeligheden var en fejl i LUTén, som LG har taget ansvar for, dog har de ikke været så medvillige i lille Danmark til at udhjælpe fejlen, som krævede teknikerbesøg og nulstilling af denne enhed.
I andre tilfælde er det den underliggende elektronik, der bliver for varm, som også kan udløse BI-lignende adfærd.

Essensen er: Køb det TV, du føler dig bedst tilpas med, og nyd det så i den tid, det varer; det er jo en brugsgenstand!
Husk, al elektronik kan gå i stykker.
5 års levetid burde være minimum for et TV, men holder desværre ikke altid længere, uanset teknologi...

Jeg er af den opfattelse, at man med dagens OLED-skærme, ikke skal føle sig mere bange for de går i stykker end deres konkurrenter, så slip frygten og køb det, du brænder for...
#339448
Når du indenfor budgettet kan få et OLED TV, så synes jeg afgjort du skal overveje det kraftigt. Der er efter alt at dømme kommet rigtig godt styr på burn-in i de seneste generationer.

Forskellen på Samsung Q70A og et OLED TV er ikke lille, 10% eller marginal. På billedsiden går du reelt fra den lave middelklasse til markedets bedste billedkvalitet. Når du har både Shield TV, Xbox One X og anvender streaming, så har du også rig mulighed for at opleve indhold i HDR. Det kan et OLED TV fremvise, men Q70A har ikke hardwaren til det.
#339451
Rasmus Larsen skrev:Når du indenfor budgettet kan få et OLED TV, så synes jeg afgjort du skal overveje det kraftigt. Der er efter alt at dømme kommet rigtig godt styr på burn-in i de seneste generationer.

gælder det ikke kun deres high-end (EVO) paneler??

OP's budget ligger på 7-9000kr.
#339452
Det gælder alle panelerne. Jeg fik en tilbagemelding fra en af de store TV-producenter for nylig, som efterhånden modtager meget få klagesager om burn-in. Deres påstand naturligvis – jeg så ikke tallene.

Risikoen var noget større på de første generationer af OLED-panelerne. Det tror jeg efterhånden alle involverede producenter er klar til at erkende.
#339456
Rasmus Larsen skrev:Det gælder alle panelerne. Jeg fik en tilbagemelding fra en af de store TV-producenter for nylig, som efterhånden modtager meget få klagesager om burn-in. Deres påstand naturligvis – jeg så ikke tallene.

Risikoen var noget større på de første generationer af OLED-panelerne. Det tror jeg efterhånden alle involverede producenter er klar til at erkende.
tak for svaret

det som har været et udgangspunkt for mit vedkommende (mht. burn-in), det var, at det drejede sig om EVO paneler samt alle de ekstra foranstaltninger som f.eks. Panasonic og Sony implementerer i deres respektive top-modeller (her tænker jeg mest på de heatsink som sidder i tv'er)

men at det nu skulle gælde samtlige line-ups (fra det billigste til det dyreste segment) er lidt overraskende - på den gode måde (HVIS det de siger - det som du har fået at vide holder altså)
#339461
Heatsinksene er jo mest beregnet på at kunne drive panelerne hårdere (højere lysoutput), så det udligner vel på det nærmeste sig selv med hensyn til risikoen for BI, derimod er der efterhånden lavet så mange kredsløb beregnet på beskyttelse samt ændring i konstruktionsprocessen, at chancen for BI er betydeligt formindsket med tiden...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11