Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#339584
hans123 skrev: 28. jan 2022, 12:34
MZWiZard skrev: 28. jan 2022, 11:00 "Elsker" mit burn in på mit LG tv fra 2018 til 17.000,- Good luck <B
News kanaler vil dog altid være en fjende for oled
Hvor svært kan det lige være for TV2 eller udbyderen at lave et logo som vandmærke hvor det ikke giver problemer?

Det burde man tage op med udbyderen eller i dette tilfælde News og bombardere dem med mails.

Nu har det været længe nok al den snak om News' logo.

Det skal ændres så vi ikke får problemer
#339603
Jeg må tilstå, at jeg synes, det er ganske absurd, hvis man skal babysitte sit TV og ikke blot kan se det, man gerne vil se, når man gerne vil se det. Mange ser jo reelt de samme få kanaler, for mit eget vedkommende DR1, DR2, TV2News (og så selvfølgelig diverse streaming-tjenester). Er det varieret brug? I dunno.

Og skal man nu pludselig til at være nervøs, når der er valg i Tyskland, valg i USA og valg i Danmark, hvor man i ugevis kan have TV'et indstillet på TV2News i måske 5-6-7 timer dagligt?

På udenlandske sider kan man læse om folk, som under første bølge af corona var hjemme og havde et voldsomt øget forbrug af nyhedskanaler med deraf følgende burn-in.

Det er anekdotisk bevisførelse, javel. Men det er også det glade vanvid. Forestil dig lige, hvis man under 9/11 udover chokket over selve angrebet havde skullet bekymre sig om, hvorvidt man nu havde haft CNN kørende i for lang tid og derfor hellere måtte holde pause fra nyhedsstrømmen.

Mange bruger TV2News som en slags pauseskærm, og hvis jeg skal være rigtig højstemt, så vil jeg sige, at det er en nedgang i livskvalitet, hvis man radikalt skal til at ændre brugsmønster pga. en umoden teknologi. Det giver simpelthen ikke mening.

Hvis ikke det var for denne ubekendte størrelse (burn-in), hvis reelle omfang, det er svært at få begreb om, så ville jeg ikke tøve med at anskaffe mig en OLED-skærm for at nyde markedet ypperste billedkvalitet helt uden bekymringer.

Lige nu vakler jeg dog mht., om jeg tør at kaste mig ud i sådan en gang russisk roulette.

Dertil kommer spørgsmålet om levetid på disse skærme. "I gamle dage" var det ikke unormalt, at man havde sin skærm i +10 år. Med OLED lyder det som om, at man skal være glad, hvis skærmen holder i fem år. Det, synes jeg også, er ret vildt og temmelig ubæredygtigt. Så det er også et element, som er med i mine overvejelser.
#339604
Well spoken!! Har lige selv købt OLED før jul og har da også haft mine betænkeligheder ved det. Men nu hvor det er købt, så kommer det til at køre som jeg nu vil køre det. Kommer ikke til at babysitte på det på et højt niveau. News er jeg godt klar over OLED's fjende nr. 1, men den gør jeg mig så ikke så meget i. Men hvis jeg havde et stort forbrug af News, så vil jeg nok næppe have valgt OLED.

Men ja..helt enig i at det overordnet egentlig er helt i hegnet at vi i 2022 skal gå passe på hvad vi ser på vores fjernsyn.
#339607
Ja vær nervøs for OLED skærmen med sådan et dagligt forbrug uha uha.

Og skal man nu pludselig til at være nervøs, når der er valg i Tyskland, valg i USA og valg i Danmark, hvor man i ugevis kan have TV'et indstillet på TV2News i måske 5-6-7 timer dagligt?
#339608
Et det så svært at skrue lidt ned for lyset og pang-effekt i de første måneder med et OLED tv..?

og...Spændende om LG "EX" model virkelig er 30% mere lysstærk end 2021 modeller og 30% smallere og de burde vel have det nye HDMI format 2.1a ?
#339610
Er det ikke lidt en skrøne det med at skrue ned for lyset de første måneder? Synes ikke det er noget jeg har læst noget "officielt" sted. Iøvrigt, hvis jeg skal have burn-in så vil jeg hellere have det fra starten af mens der stadigvæk er garanti på tv'et..;-)
#339612
PeterD skrev: 29. jan 2022, 14:46 Et det så svært at skrue lidt ned for lyset og pang-effekt i de første måneder med et OLED tv..?
Det tror jeg ikke, at nogen ville have noget problem med.

Nej, problemet er, hvis den helt almindelige daglige brug medfører øget risiko for burn-in, fordi man tilfældigvis har et brugsmønster, som den sarte OLED-teknologi ikke er så glad for.

Bemærk: jeg siger ikke, at det forholder sig sådan, men blot at det er et problem, hvis det er tilfældet. Og det er det desværre ret svært at blive klog på, selvom det ikke skorter på folk, som med stor skråsikkerhed enten maner til besindelse eller råber vagt i gevær.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11