Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JiSi
#333993
Som jeg har forstået det, så har LA modellerne hvid farve på bagsiden af TVet samt en lysere fod/bordstand. LB har sort bagside og en mørkere fod/bordstand.

Om det kun er 'A' og 'B' som definerer forskellen på farverne er jeg ikke klar over.

Elgiganten har LB på 48", 55", 65" og 77". LA på 83".
Power har udelukkende LA på alle fem størrelser.
Bilka har 48", 55" og 65" og der står 'Vanilla White' under produktfarve på alle tre, og deres links til produktdatablad er alle LA-modeller.

Jeg har desuden besluttet mig for 65" i stedet, så venter på det falder i pris :)
Af JiSi
#333994
disqus_TtASzLhjuJ skrev: 17. aug 2021, 06:23 Computersalg har denne model til salg: LG OLED65C17LB
Jeg har ikke set modellen: 65C17LB nævnt nogen steder i tråden og spekulerede derfor over, hvad '17LB' dækkede over??
Den model fremgår ikke af LG's danske website. Måske det er noget parallelimport?
Brugeravatar
Af ClubKid
#334008
Jeg kan så tillægge endnu en mystisk C1, nemlig OLED55C11LB (Bilka, Odense) De forhandler denne, samt den velkendte OLED55C15LA.
Sidstnævnte ved jeg har farven 'Vanilje Hvid' - hvilken jeg ikke bryder mig om, og ville derfor helst undgå. Derfor tog jeg chancen med førstnævnte og ukendte, som iflg. Google har været solgt de sidste uger i Østeuropa.
Farven kalder de i papirene for "Light Black" og er altså hverken sort eller grå. Farven minder mest om Apples iPhone 12Pro, 'Graphite'.
Vi har endnu ikke hørt fra LG ift. forespørgsel - Ved nogle forumsbrugere her, noget om denne udgave? Sjovt nok, fandt jeg den model som valgmulighed på Vogel's site ifm. deres Thin-serie, men ellers ingen anden info.
#334176
Jeg har fået mere information fra LG.

LA (sort) / LB (hvid) er som nævnt tidligere i denne tråd farven på fod/bagside (vist med undtagelse af 83" udgaven som kun findes i en farve)

C16 og C19 har indbygget WiSA. Med "indbygget" menes, ifølge LG, at WiSA-funktionen sidder i skærmen.

C11, C12, C14, C15, C17 og C18 har ikke WiSA indbygget, men de er stadig kompatible med den WiSA-dongle, som kan købes særskilt. Det er ifølge LG.
Af Lape
#334178
Er det forklaringen på at G1 "kun" kan fås i 77 tommer men C1 kan fåes i 83 tommer?

Et anderledes panel? Jeg troede kun det var størrelsen der var til forskel og jeg synes også at man kan google G1 83 tommer og få lidt resultater, men i DK har kun jeg kun set op til 77 tommer.

Jeg håber at 77-83 falder i pris fremadrettet, nu hvor 65 tommer klart er faldet i pris på sigt. C1 65 til 10K er billigt men vil gerne over i en G model næste gang, da det skal op på væggen, men det virker som om LG forlanger næsten det dobbelte for G1 kontra C1, når vi kommer over 65 tommer ::l

Håber C2 får Evo panel men håber også LG har lidt fokus på bagsiden på A, B og C modellerne ift. vægmontering. Havde de dog bare været samme dybde over hele bagsiden, så havde de set meget bedre ud på væggen, men så igen, ville det nok æde af deres G serie salg...


Jeg har været forelsket i G serien siden jeg så et GX monteret på væggen. Ingen gap overhovedet. Det sad som limet til væggen. Så vildt ud.

Så drømmer lidt om et G1 77 når de falder til under 25K .. Hvis det nogensinde sker før de er udsolgt :p
#334179
Ift. panelforskelle, så tror jeg Bond har fat i den lange ende i dette indlæg: viewtopic.php?p=333840#p333840

Mig bekendt kan 48 og 83" panelerne kun produceres på Kina-fabrikken (indtil Korea opgraderes), så jeg tror WBE ("EVO") = Kina og WBC = Korea.

Kun med G1 kan man være sikker på WBE-panelet, mens der sidder blandede paneler i C-serien (og EVO-tilstand er så deaktiveret i servicemenuen). Jeg vil ikke anbefale, at man roder i servicemenuen, da det kan bryde garantien – hvis producenten da vil holde fast i det. Det vil typisk nævnt i manual.

Grunden til at man har positioneret 48" som gaming-OLED er vel nok, at WBE-panelet er køligere i brug. Varme accelererer nedbrydning af det organiske materiale, altså hurtigere indbrænding (burn-in). Uden at vide det med sikkerhed, så er det vel også derfor de fraråder direkte sollys på OLED.

I det materiale, som vi har fået fra LG Korea, findes G1 ikke i 83" hverken i eller udenfor Norden.
Af JiSi
#334180
Jeg synes den er svær; jeg gik og ventede på 65" C1, men er i tvivl om det er bedst at vente på 65" G1 da jeg skal have den op på væggen. Er der nogen der bekendt med nogle "real-life" billeder af 65" CX/C1 monteret på væggen så fladt som muligt?

Er powerstikket bagudvendt? Jeg kan umiddelbart ikke se det på billederne fra Flatpanels test af C1. Hvis det ikke er bagudvendt, så kan man vel sådan nøjes med dem der vender ud mod siden hvis man blot skal connecte en soundbar via eARC og en PS5. Evt. en USB dongle til ethernet, hvis man vil have en kablet forbindelse og vil undgå det bagudvendte LAN stik. Er det korrekt antaget?

Hvis man kigger på pris statistikken for 65" GX, så gik der lang tid for den faldt fra de 27-28k som G1 nu koster til ~15k. Men når man nu ser, at 65" C1 allerede kan fås til 10k så hurtigt efter lancering, tør man så håbe på en pris på ~15k for 65" G1 omkring Black Friday?
Af Lape
#334182
JiSi skrev: 25. aug 2021, 14:23 Jeg synes den er svær; jeg gik og ventede på 65" C1, men er i tvivl om det er bedst at vente på 65" G1 da jeg skal have den op på væggen. Er der nogen der bekendt med nogle "real-life" billeder af 65" CX/C1 monteret på væggen så fladt som muligt?

Er powerstikket bagudvendt? Jeg kan umiddelbart ikke se det på billederne fra Flatpanels test af C1. Hvis det ikke er bagudvendt, så kan man vel sådan nøjes med dem der vender ud mod siden hvis man blot skal connecte en soundbar via eARC og en PS5. Evt. en USB dongle til ethernet, hvis man vil have en kablet forbindelse og vil undgå det bagudvendte LAN stik. Er det korrekt antaget?

Hvis man kigger på pris statistikken for 65" GX, så gik der lang tid for den faldt fra de 27-28k som G1 nu koster til ~15k. Men når man nu ser, at 65" C1 allerede kan fås til 10k så hurtigt efter lancering, tør man så håbe på en pris på ~15k for 65" G1 omkring Black Friday?
GX og G1 sidder helt ind til væggen. Der er hulrum og kabelbakker bygget ind. Du kan se det her:

https://www.cnet.com/reviews/lg-oled65g1pua-review/

Der gik længe før GX kom på tilbud ift. CX.

Lige nu koster 65" G1 26.995,- hvor 65" C1 kan fåes til 9995,- ihvertfald så længe tilbudet kører, så ja der er pænt stor forskel i pris!

Du får så også Evo panel (med garanti og uden bøvl) på G1 men alligevel en stor prisforskel. Den vejlende pris har ikke rokket sig siden release af G1 og det har knap nok været på lager rundt omkring ... Så er det faktisk noget LG vil sælge? Man bliver i tvivl :D

Så stadig gerne de fixede bagsiden på deres OLED i det hele taget, så de egnede sig bedre til vægmontering, istedet for at elektronikkassen skal være 4-5cm dyb når selve panelet kun er få milimeter. Det ser lidt dumt ud fra siden, når det sidder på væggen og jeg kender et par stykker som ikke har købt et OLED pga. dette (man kommer ind i stuen og ser TVet fra siden til at starte med).

Det er noget LG burde få styr på, for det er jo muligt efter GX og G1 er ekstremt tynde og har samme dybde over hele bagsiden.

Men Sony, Philips og Panasonic OLED har samme "problem" med en stor kasse til hardwaren og så er skærmen helt tynd i toppen.

Jeg tror lidt det er fordi de gerne vil vise hvor tyndt OLED kan være, men det falder jo lidt til jorden når der så kommer en plastikkasse på 4-5 cm i bunden.
Senest rettet af Lape 25. aug 2021, 14:38, rettet i alt 2 gange.
#334185
Det er ærgerligt at de har udfaset W-serien. Den var klart for dyr, men til vægmontering var den altså unik. GX og G1 er også slanke, men jeg forstår stadig ikke, hvorfor de ikke laver en udgave uden alt fyldet. Altså uden tunere, CI-port osv. Bare med 4-5 HDMI-porte og Ethernet/WiFi.

65" GX kom ned i 11.999 kroner før den udgik, så G1 skal nok følge efter. Jeg tror bare vi skal noget længere hen i dens livscyklus.
Af Lape
#334187
Rasmus Larsen skrev: 25. aug 2021, 14:36 Det er ærgerligt at de har udfaset W-serien. Den var klart for dyr, men til vægmontering var den altså unik. GX og G1 er også slanke, men jeg forstår stadig ikke, hvorfor de ikke laver en udgave uden alt fyldet. Altså uden tunere, CI-port osv. Bare med 4-5 HDMI-porte og Ethernet/WiFi.

65" GX kom ned i 11.999 kroner før den udgik, så G1 skal nok følge efter. Jeg tror bare vi skal noget længere hen i dens livscyklus.
Kunne være fedt med en speciel model uden alt det du nævner. Men igen, jeg tror ikke de vil æde for meget ind i deres G serie, selvom jeg ikke aner om den overhovedet sælger godt. Men den ser ihvertfald imponerende ud når den sidder på væggen!

Jeg vil helt sikkert holde øje med G1 på sigt. Jeg tror ikke G2 vil ændre det store, eftersom G1 allerede har Evo panel. Så hvad mere kan LG gøre næste gang, udover måske at bruge Evo panelet på flere serier, ihvertfald C serien bør have det.

Med deres 2021 lineup så virker det lidt som om G1 er blevet high-end hvor C serien nu mere er mid-end og A serien er entry level med B serien midt imellem (nok tættest på C).

B9 var det sidste B-model der gav mening hvis du spørger mig .. Den havde det meste fra C9 inkl. 4x HDMI 2.1 + Gsync og 120 Hz mm.

Men LG har bevidst gimpet BX og B1 langt mere og prisen er alt for tæt på CX og C1. Det er en skam, og det beytder også at B1 ikke giver mening mening at købe medmindre der er særtilbud måske.

A serien giver ingen mening hvis du spørger mig. Især ikke i nogle lande, hvor den koster næsten det samme som B og C.

Jeg har et 55 B9 i soveværelset og det er sgu nærmest lige så godt som mit 65 CX i stuen.. Minimalt hvad der er af forskel udover selve størrelsen..
Af Bond
#334189
Med et G1 er man sikker på at man har det nye WBE “EVO” panel i, der kan man ikke føle sig sikker med C1 i 55/65” da de tilsyneladende kan have begge paneler, det gamle WBC eller det nye WBE.

Men det er rigtig at man kan i service menu’en kan ændre en C1 til “EVO” så længe det ikke bliver låst i en firmware opdatering. Skal man ændre C1 til “EVO” så skal man nok være sikker på at der er et WBE panel i.

Man kunne tidligere forhandle prisen på en G1. En G1 77” kunne godt ramme 30K tidligere på året, men om det kan lade sig gøre nu ved jeg ikke, tror det bliver svært at skaffe dem, med den mangel der er på komponenter generelt.
Af mathiasn
#334192
G1'eren kan vist forhandles ned til omkring 20k i 65" hos power.

Jeg er meget fristet af at slå til på C1'eren, men ved ikke om jeg vil ærgre mig på sigt. Mit nuværende TV er et Samsung 7-serie LCD fra 2015, så der er ingen tvivl om, at jeg får et meget, meget bedre billede. Men når jeg alligevel har ventet så længe, så er det næsten dumt ikke at vente et par måneder mere, hvor jeg måske kan få det nyeste panel, endda måske i samme serie TV, hvis det er, at man bare skal have afsat de gamle C1'ere.