Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lennon
#333581
Jeg tror med sikkerhed,at feks YouSee kabel-tv vil tage sig bedre ud på de fleste kanaler. Ved ikke med Disnney+, men Netflix streaming sænkede på et tidspunkt bitraten, og er næppe præferencen på kvalitet. Som tidligere nævt,så er en 4k HDR film fra Itunes (via AppleTVbox - ikke TVapp) nok tæt på det ypperste . .
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#333582
Det hænger nok sammen med for stor skærm ved for kort afstand. Ligeså snart du ser en udsendelse i 720p eller mindre så bliver alt for kornet/grynet. Bitraten er også en afgørende faktor. Generelt så er det et typisk problem når der ses udsendelser skudt med billige og primitive kameraer som feks serien M.A.S.H eller det der er ringere endnu.

Når du derimod spiller på en konsol eller ser 1080p eller UHD udsendelser så er ser alt rigtigt godt ud....selv fra 2 meters afstand ser UHD stadig forrygende ud.
Hvis du nu havde +5.5 meters afstand ville det sikkert hjælpe lidt på det.

Tror du skulle have valgt et 65" TV til en afstand på 4 meter....
Af lennon
#333586
IT_bruger . Ikke enig mht størrelse og afstand - 4m lyder ganske fornuftigt i forhold til 77”, hvis ellers kildematerialet er iorden . Og der er streaming altså bare stadig en tur ud i det uvisse . .
Af Beckham
#333605
Du vil næsten med garanti få en bedre løsning med traditionelt kabel tv. Når vi snakker danske udbydere er kvaliteten på almindelig kabel tv typisk bedre end den modsvarende streaming løsning. Om det vil løse alle dine problemer er dog svært at sige...
Af Beckham
#333633
Det er nok svært at finde et meget bedre tv i hvert fald. Det er jo LG som leverer OLED panelerne til de andre producenter, så selvom der er forskelle, så er de næppe revolutionerende.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#333649
lennon skrev: 2. aug 2021, 09:50 IT_bruger . Ikke enig mht størrelse og afstand - 4m lyder ganske fornuftigt i forhold til 77”, hvis ellers kildematerialet er iorden . Og der er streaming altså bare stadig en tur ud i det uvisse .
Det var præcis dét jeg også skrev: at hvis kildematerialet er i højere kvalitet så vil det se okay ud.
Tænker bare at man behøver ikke være uenig for at være uenig, selvom man grundlæggende har samme opfattelse af tekniske issues.
MickDK skrev:Jeg sidder ca 2m fra mit 77" og det står skarpt med det rigtige materiale.
Samme svar til dig, hvis kildematerialet ikke er godt nok så vil det se ud ad H til.
Naturligvis vil gaming på konsol, selv i 720p se fornuftigt ud og endnu bedre med endnu højere opløsninger.

Det er soleklart, at hvis man har et ringe kildemateriale med tydeligt kornet billede så kan kun en længere afstand kompensere for det og gøre det udholdeligt at se på.

Når det er sagt, så er der tv-producenter der håndterer ringe kildemateriale bedre end andre og her synes jeg Panasonic gør det ret godt....i hvert fald på de plasma'er jeg har haft og i særdeleshed også på mit nuværende 75" LCD FX780.
Af Beckham
#333658
Ja...der er nok ikke en verden til forskel. Men synes nu også altid Sony har gjort det godt i forhold til opskaleringen af de lidt ringere kilder.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#333660
Enig Beckham, har også hørt fra nogle ejere af Sony ejere at deres skærme gør det bedre end feks LG, Samsung og Philips.

Streamer man meget tv i lavere opløsning eller med ringe bitrate, så ville jeg til enhver anbefale Panasonic eller Sony, for at undgå at glæden over billedkvalitet kun er på toppen når man ser noget i top kildemateriale og ellers skuffet og ked af det når det er dårligt kildemateriale.
Det handler vel om at opnå en overall og generel tilfredshed med sin fladskærm.
Af lennon
#333661
Det er muligt,at der er nogle marginale forskelle på diverse TV’s upscalering af lavere opløsning. Men efter min bedste overbevisning,så kan intet TV kompensere for lav bitrate, lav framerate,og nogle gange dårlig kompression - som reelt er problemerne med streaming i almindelighed og live- streaming i særdeleshed . .
Af henrik.yde
#333663
Ja, det er "alfa og omega". Jeg har en kammerat der har et 85 tommer Sony, og når det bliver "fodret" med noget godt, så ser det fantastisk ud, og omvendt ikke ret godt når kildematerialet er derefter.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#333665
Inden jeg købte et Panasonic sammenlignede jeg samme billede og kildemateriale fra Youtube på tv fra Panasonic med LCD, LG OLED og Samsung QLED...i samme størrelse skærme og fra circa samme afstand.
Synes ikke forskellene var så marginale når kildematerialet var nede i 480p eller 560p skudt med dårlige kameraer.
Panasonic bevarede uden tvivl den bedste dybde og realisme i billedet, hvorimod LG's OLED overraskende nok var en del dårligere til at håndtere de lavere opløsninger, for jeg forventede at OLED leverede ligeså overlegen dybde, farvegengivelse, farvespektrum og realisme i alle typer af billedmateriale, som det udmærker sig i 1080p eller UHD.
henrik.yde skrev: 4. aug 2021, 21:17 Ja, det er "alfa og omega". Jeg har en kammerat der har et 85 tommer Sony, og når det bliver "fodret" med noget godt, så ser det fantastisk ud, og omvendt ikke ret godt når kildematerialet er derefter.
Det er naturligvis simpel logik. Spørgsmålet centrerer sig mere konkret om hvilke producenter der gengiver udsendelser og streaming med lav bitrate/opløsning bedst og om et mindre tv evt kan kompensere for den kedelige oplevelse, hvilket jeg mener det kan gøre.

lennon skrev:....efter min bedste overbevisning,så kan intet TV kompensere for lav bitrate, lav framerate,og nogle gange dårlig kompression - som reelt er problemerne med streaming i almindelighed og live- streaming i særdeleshed . .
Efter min bedste overbevisning kan så kan et mindre tv og valg af tv fra specifikke producenter gøre en markant forskel - dog på bekostning af tab af billedkvalitet og sortniveau i UHD kildemateriale i forhold til et OLED tv.
Men igen, tabet er ikke større end forskellen på UHD med høj bitrate/framerate kontra 720p med lavset lav bitrate.

Det må den enkelte vurdere og prioritere om man ønsker at vægte et bedre allround tv der gør tv-kigning under streaming til et mindre helvede med mindre frustrationer eller et andet tv der brillerer bedst med kildemateriale af højere kvalitet.

Folk der har en parabol og derudover f.eks kun bruger til tv til Netflix eller konsol-gaming og slet ikke streamer live har sikkert andre behov og præferencer end dem der primært streamer gennem nationale/lokale apps med lavere bitrate.