Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#333421
Jeg skal bruge endnu et 24-26" TV til min båd hvor der er 220V. Desværre er det næsten umuligt at finde et der virker relativt moderne, dvs. ikke så dybt og i lækkert design. Leder jeg de forkerte steder eller er der nogen der har et godt forslag? :)
#333428
Simone Madsen skrev: 26. jul 2021, 22:28 Jeg skal bruge endnu et 24-26" TV til min båd hvor der er 220V. Desværre er det næsten umuligt at finde et der virker relativt moderne, dvs. ikke så dybt og i lækkert design. Leder jeg de forkerte steder eller er der nogen der har et godt forslag? :)
Se her, et Android TV (indbygget chromecast) til campingvogn og båd:
https://www.billigcamping.dk/shop/carbe ... 3369p.html
#333433
Næsten enhver PC-skærm med indbygget lyd og/eller tuner vil have en elendig, dåset lydkvalitet. Det samme gælder de mindste dedikerede TV-apparater. 2x5 Watt er slemt nok, men er vi nede at snakke om 2x3 Watt eller endog 2x2 Watt, grænser det sig til det ubrugelige, så hav lige det i mente, når eller hvis du kigger efter alternativer.

De mindste modeller vil oftest benytte Direct LED, hvilket nødvendiggør en tykkelse på omkring 7 cm. Selv om du skulle finde en model med Edge LED (kantbelysning) i 24"-26" vil tykkelsen stadig være 4-5 cm (ofte >5 cm) fordi der skal være plads til et bump på bagsiden med elektronik + et sted man kan fæstne en medfølgende fod.

Du finder næppe noget i "lækkert design" i de små størrelser. I sidste ende er det jo blot et rektangulært panel med en tynd kant omkring. Hvad dybden angår vil du som sagt næppe spare mere end 2 cm, hvis du overhovedet kan finde en kantbelyst model. Små skærme ser selvfølgelig relativt tykkere ud end deres større brødre fordi tykkelsen ser forholdsvist større ud på de små modeller end de store, selv om den reelt er den samme.
#333435
LarsCJ skrev: 27. jul 2021, 00:13 Hvis du ikke har brug for en tuner, men kan klare dig med streaming - er en PC-skærm kombineret med en TV-boks (Android/Apple) en oplagt mulighed.
Jo tak for tip, tuner er ikke nødvendigt, planen var nemlig bare at sætte en Chromecast eller Apple-TV på :)
#333437
Globulus skrev: 27. jul 2021, 08:42 Næsten enhver PC-skærm med indbygget lyd og/eller tuner vil have en elendig, dåset lydkvalitet. Det samme gælder de mindste dedikerede TV-apparater. 2x5 Watt er slemt nok, men er vi nede at snakke om 2x3 Watt eller endog 2x2 Watt, grænser det sig til det ubrugelige, så hav lige det i mente, når eller hvis du kigger efter alternativer.

De mindste modeller vil oftest benytte Direct LED, hvilket nødvendiggør en tykkelse på omkring 7 cm. Selv om du skulle finde en model med Edge LED (kantbelysning) i 24"-26" vil tykkelsen stadig være 4-5 cm (ofte >5 cm) fordi der skal være plads til et bump på bagsiden med elektronik + et sted man kan fæstne en medfølgende fod.

Du finder næppe noget i "lækkert design" i de små størrelser. I sidste ende er det jo blot et rektangulært panel med en tynd kant omkring. Hvad dybden angår vil du som sagt næppe spare mere end 2 cm, hvis du overhovedet kan finde en kantbelyst model. Små skærme ser selvfølgelig relativt tykkere ud end deres større brødre fordi tykkelsen ser forholdsvist større ud på de små modeller end de store, selv om den reelt er den samme.
Tak, god viden! Det er desværre den størrelse der er plads til, så jeg må nok leve med ringe lyd, det er nu heldigvis ikke de store biografoplevelser der stilles krav om :) Men mener du at det er bedre at finde et decideret TV pga. lyden er bedre der ift. en PC-skærm med højttalere?
#333441
Simone Madsen skrev: 27. jul 2021, 10:07
Tak, god viden! Det er desværre den størrelse der er plads til, så jeg må nok leve med ringe lyd, det er nu heldigvis ikke de store biografoplevelser der stilles krav om :) Men mener du at det er bedre at finde et decideret TV pga. lyden er bedre der ift. en PC-skærm med højttalere?
[/quote]

Det er mere en generel betragtning. Det kommer jo an på skærmen. Små højttalere er ikke nødvendigvis ringe og store højttalere ditto ikke nødvendigvis gode.

Jeg bruger f.eks. en 9.7" iPad Pro (2016) i mit køkken til YouTube og podcasts og man kan skrue ganske pænt op for sådan en (iPad Pro = 4 højttalere) uden lydkvaliteten tager skade.

Jeg vil anbefale, at du bare går ud og lytter til nogle modeller. Vær opmærksom på, hvor højt du kan skrue op, før lyden bliver forvrænget. Det skulle nok være muligt at prøve et bredt udvalg af små TV-apparater i Bilka, som ofte står og kører på den samme TV-kanal.

Det kan måske blive sværere at komme til at høre en PC-skærm uden ligefrem at skulle købe den først, da vi nok er ovre i nogle specielle modeller, som ikke normalt står udstillet i Bilka/Elgiganten/Power.

Se f.eks.
https://www.vssmonitoring.com/best-moni ... -speakers/
https://monitorsgeek.com/best-monitor-with-speakers/

At nogen sætter et B&O eller Harman Kardon logo på et PC-produkt skal man måske ikke lægge for meget i. Finder man endelig noget godt (relativt set) får man sikkert også lov at betale urimeligt meget for det:

https://www.asus.com/Displays-Desktops/ ... no-MZ27AQ/
https://www.techadvisor.com/review/asus ... w-3668379/

Noget helt andet er: En PC-skærm er trods alt optimeret til computerbrug og et TV til et helt andet formål. Uanset om du sidder 1 meter fra skærmen og kun streamer fra en boks, vil du nok alligevel sætte pris på at have en almindelig TV-fjernbetjening (eller Apple TV ditto) i hånden til at styre lydstyrken, hvis ikke andre funktioner. En PC-skærm uden HDMI CEC og med - ofte - besværlig adgang til at justere lydstyrke og andet, bliver man nok hurtigt træt af. Alene pga betjeningen (eller mangel på samme) ville jeg fravælge en PC-skærm til dette formål.