Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af elcom
#328714
XH95 er et bedre TV end Q77T. Q70T serien fra Samsung er kantbelyst, du skal på Q80T og op for at få zonestyret bagbelysning. XH95 er zonestyret bagbelysning og vil derfor have bedre muligheder for at præstere et høj kvalitets billede end Q77T.
Eneste argument jeg kan se for et Q77T over XH95, er at Samsungen har en HDMI 2.1 port, hvor XH95eren ingen har. Så hvis TVet skal bruges til gaming, så kan det være en overvejelse. Jeg ville dog så kigge mod Sonys XH90 eller på Samsung Q80T og op som alternativ med HDMI 2.1.
Burn in er ikke en bekymring du skal have på et LCD TV, uanset producent.

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ontent=all

https://www.hifiklubben.dk/sony-ke-65xh ... medium=cpc
Af KeWa
#328715
Tak. Jeg skal ikke game. Sønnerne har fået et tv hver, så de gamer på deres værelser.

Pudsigt at du skriver det, for jeg spurgte netop ind til kantbelysning og fik at vide, at Q77T er bagbelyst 🤷🏻‍♂️

Vil du vurdere, at Q80 overgår XH95?
Af henrik.yde
#328717
Endnu en gang: de sælgere er verdens dårligste rådgivere, de sælger helst det de tjener mest på eller får provision for. Og igen: Xh9505 er et af markedets bedste LCD TV, og dermed også bedre end Q80T. Samsung lever iøvrigt højt på deres "fupnummer", med at give 10 års garanti på burn in. Det er jo rent til grin, og nærmest useriøst.
Brugeravatar
Af elcom
#328720
KeWa skrev: 23. mar 2021, 15:37 Vil du vurdere, at Q80 overgår XH95?
Rtings har dem umiddelbart overall vurderet tæt, men på de mest billede kritiske punkter står XH95 bedst.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... shold=0.01

Der kan så være forskellige subjektive holdninger til at vælge det ene eller det andet. Styresystemet, Samsung Tizen vs. Sony Android TV. Billede algoritme, Samsung kører normalt mod mindre blooming over detaljer, hvor Sony accepterer lidt mere blooming for at sikre detaljerne. Samsung har HDR10+ primært en fordel med Amazon Prime, hvor Sonyen har Dolbý Vision en fordel med Netflix, Disney og Apple TV+.

Jeg ville umiddelbart have XH95 højest når vi snakker LCD TV, budgettet er 10.000 og HDMI 2.1 ikke er en dealbreaker.
Af KeWa
#328722
Takker. Igen 😁 Jeg skriver her, da jeg ikke anerkender sælgere som objektive rådgivere - ligesom i bankverdenen. Er ret sikker på, at det skal være XH95 i 65”, hvor prisen pt er 9.999kr, men hvis 75” nærmer sig samme pris, så vil jeg nok kigge lidt mere på den.

Mit kommende køkkenalrum/stuen er 75m2 med loft til kip, så rummet kan godt bære 75”, tror jeg. Fra sofa til tv er der ca 4,5m.
Brugeravatar
Af elcom
#328723
Ja, de er jo sælgere ikke rådgivere. Jeg sørger som regel også for at være sikker på hvad jeg skal have før jeg møder op i Elgiganten eller Power, så jeg nemt kan sige nej til alt hvad der tilbydes som alternativ eller tilkøb.

Flatpanels har for øvrigt TV databasen, hvis man bare søger rå fakta om skærmen, som f.eks. om den er kantbelyst. Det er rigtig fint opslags værktøj.

https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php
Af Nicklas Jakobsen
#328739
At forsøge at prakke dig et halv dårligt middelmådigt kantbelyst Samsung TV på nakken når du har kig på XH95 er godt nok frækt :-) De er ikke engang i samme liga.
Af KeWa
#328753
Sælger begyndte med at snakke OLED, da jeg spurgte indtil XH95, indtil jeg viste ham billeder af mit nuværende C7 med den onde burn in. Godt jeg har jer at få input fra 🤗
Af barslund69
#328754
10k for Sony 65"XH95 flagskib er billigt
Har det i 85" måtte smide 35k og har ikke forbrudt kontra feks Sony eller LG 77" oled
Tro aldrig på de tv sælger der er rundt omkring i butikkerne
Af KeWa
#329134
Hvis jeg finder nogle ekstra kroner og smutter op i en 75”, er det stadig xh9505, der er bedste bang for the buck, hvis man ser bort fra oled?
Af henrik.yde
#329139
KeWa skrev: 3. apr 2021, 18:13 Hvis jeg finder nogle ekstra kroner og smutter op i en 75”, er det stadig xh9505, der er bedste bang for the buck, hvis man ser bort fra oled?
Både ja og nej, 65 tommer koster (stadigvæk) 9999,- Og 75 tommer koster knap 23000,- Hvorimod 85 tommer (kun) koster 20000,-
Af KeWa
#329140
Det har jeg bemærkes, og jeg undres. Er der ingen forskel på 75” og 85” andet end størrelsen?

Men jeg tænker mere på, om man skal kigge til Samsung eller andre, såfremt vi taler 75”?