Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af phybjerg
#322702
Hej!
Jeg leder efter en stor skærm jeg kan spille PS5 på. Det skal min. være 75", gerne 85/86". Jeg er lidt på bar bund, og ved ikke hvad jeg skal kigge efter. Ved dog at fjernsynet skal understøtte HDMI 2.1. Jeg har fundet 2 alternativer, som jeg har kigget lidt på til en overkommelig pris:

LG https://www.pricerunner.dk/pl/2-5174527 ... ign-Priser

SAMSUNG https://www.pricerunner.dk/pl/2-5170801 ... ign-Priser

Hvad vil I anbefale? Og har I et 3. valg så kommentér meget gerne <B
Af Beckham
#322720
Jeg kender som sådan ikke de to modeller, men generelt har Samsung vist et bedre ry i forhold til LCD tv. LG bruger som regel IPS panel i deres tv. Sony XH9096 kunne måske også være en mulighed.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#322737
Hvis du ikke allerede har læst den, så gennemgås det relevante betragtninger (om bl.a. HDMI 2.1) ift. TV-køb til de nye konsoller i artiklen her: Hvad PlayStation 5 & Xbox Series X konsoller betyder for dit TV-køb

Ift. de to konkrete modeller, som du har fundet, så bemærk at ingen af dem kan fremvise ordentlig HDR, hvilket er ved at blive mere normalt i konsolspil.

Hvad er budgettet til TV-køb?
Af phybjerg
#322740
Rasmus Larsen skrev: 20. nov 2020, 07:40 Hvis du ikke allerede har læst den, så gennemgås det relevante betragtninger (om bl.a. HDMI 2.1) ift. TV-køb til de nye konsoller i artiklen her: Hvad PlayStation 5 & Xbox Series X konsoller betyder for dit TV-køb

Ift. de to konkrete modeller, som du har fundet, så bemærk at ingen af dem kan fremvise ordentlig HDR, hvilket er ved at blive mere normalt i konsolspil.

Hvad er budgettet til TV-køb?
Mellem 15-20k
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#322742
Samsungs QLED = VA LCD. LGs LCD TV, inklusiv NanoCell, er IPS LCD, ja. Det er sjældent, at vi anbefaler IPS LCD, da kontrasten generelt er for svag. Jeg synes også du vil være bedre tjent med VA LCD, så længe du blot er opmærksom på de smalle betragtningsvinkler: Sid ligefor, og heller ikke under i f.eks. sækkestol. Sidder du meget tæt på skærmen, så vil hjørnerne af billedet se anderledes ud.

Samsung Q70T er kantbelyst, så det er ikke optimalt til så stort format. Her bør det være bagbelyst, ideelt set med zone-styring, om end zonerne ikke arbejder særlig meget i spil-brug (da lav input-forsinkelse prioriteres af skærmen). Man skal for 2020-generationen op i Q80T for at få bagbelyst og zone-styring.

Sony XH90 kunne kan også tages med i betragtningerne: https://www.pricerunner.dk/pl/2-5208410 ... ign-Priser

Jeg er sikker på, at der kommer mange tilbud på store LCD TV i næste uge / Black Friday. Vi hører, at dette også gælder Samsungs modeller.
Af phybjerg
#322746
Mange tak for svaret . Jeg tænker helt klart at vente til black friday og så finde noget der. Jeg er i hvert fald blevet klogere nu. Tak for det
Af Waqas
#322822
Rasmus Larsen skrev: 20. nov 2020, 11:20 Sony XH90 har HDMI 2.1.

HDMI 2.1 delen åbnes gradvist via firmware. Første firmware giver lidt knas med skarpheden ved 4K120, men Sony siger, at der kommer en yderligere firmware, som adresserer det på en eller anden måde.
Jeg tror ikke at firmware kan fikse skarpheden, det viser sig at ps5 kun har 32gbps, og det giver en maksimal output 4k120 4:2:2 , som nok er direkte grund til uskarpheden, der er ikke nok chroma detaljer i signalet.

Jeg tror at vi kommer til at se en revideret ps5 udgave med en bedre chip som har mere bandwidth, en kommende PS5 slim perhaps?