Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#311288
Hvis i ser bort fra pris, ville i så vælge Q900R eller Q90R?
- og hvorfor...

Jeg ser 90% af tiden Yousee og 10% Netflix. Jeg har pt. den sidste version af Pioneer's KURO + en DVDO Edge Scaler. Hvor stor opgradering i kvalitet vil jeg reelt opleve med et nyt Qled, når langt størstedelen af det jeg ser er i alm. HD kvalitet?

God aften derude :)y
Senest rettet af Trickle 16. mar 2020, 08:03, rettet i alt 1 gang.
#311289
Jeg ville se på en C9 OLED skærm istedet for et Q90R LCD skærm.

65" C9 OLED: 14.000 i Power/Elgiganten/Dansk Supermarked

65" Q900R LCD: 16.999 i Dansk Supermarked

Hvorfor:

-Bedre kontrast
-Bedre betragtningsvinkler.
-Bedre billed i mørke scener.
-Bedre til at vise HDR.
-Bedre til at gengive bevægelse

https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... c9/779/802

Ja, God aften 😊
#311290
Jeg har altid været fascineret af LG's OLED. Det er dog helt bevist at jeg er gået i retning af Qled.

Fordi:
Kan vægmonteres med total afstand fra front til væg på 4cm.
Løs boks (som bl.a. giver ovenstående fordel).
Mulighed for at vise billeder osv. i slukket tilstand.
Bedre i rum med lys.

Af disse årsager har jeg valgt at gå lidt på kompromis med sortniveau, kontrast og HDR kvalitet - men ønsker naturligvis at komme tæt på.
#311298
Trickle skrev: 14. mar 2020, 22:27 Mulighed for at vise billeder osv. i slukket tilstand.
Jeg kan godt lide at du kalder det at vise billeder i slukket tilstand :)

Os andre, vi kender det på Sony og LG skærme som screen saver, når tv ikke bruges og der ikke er billede på kanalen man ser, det har været tilgængeligt i mange år, og man kan på sony skærme selv vælge sine standby billeder igennem chromecast /home .

:) Men det lyder da godt.

lidt mere om pauseskærm /slukket/inaktiv brug.
https://support.google.com/chromecast/a ... 0931?hl=da

Vi er vel enige om at den ikke er slukket hvis du har et billede på tvskærmen lige meget hvad viser det billede <B
Senest rettet af bbplayer 15. mar 2020, 10:22, rettet i alt 1 gang.
#311319
Vi er vel enige om at den ikke er slukket hvis du har et billede på tvskærmen lige meget hvad viser det billede <B
:D :D vi godt blive enige om at noget der er HELT slukket intet viser..... kunne bare ikke lige huske hvad Samsung kalder denne funktion (Abient mode). Nej det er ikke nyt, det ved jeg. Men evnen til at gøre det med minimalt brug af strøm ændre sig. Q90 skulle bruge minimalt med strøm under denne funktion, men kan ikke finde data på hvor meget.
#311325
Trickle: tag et kig på anmeldelsen af The Frame, hvor jeg tester strømforbruget i billedramme-mode. Den bruger en ganske betragtelig mængde strøm når funktionen kører, så det kommer bestemt ikke uden en pris. Q90 kører med nogenlunde samme forbrug relativt til dens normale SDR-forbrug, som Frame gør.
#311340
PeterD skrev: 15. mar 2020, 20:14 Men kan et LCD tv afløse et af de bedste plasmaskærme, måske bedre tv skærme overhovedet produceret ? :o

Du mangler desuden et g i producentens navn i overskriften :D
:D ikke mere....

Jeg er sgu også noget i tvivl, om jeg vil opleve et bedre billede end jeg har i dag (når ikke det er 4K materiale selvfølgelig). Stod og betragtede det i butikken i går aftes med alm. DR kørende. Det er svært at vurdere i en butik, men en del genskin var der og synes ikke billedet virkede skarpere end det jeg har.... næsten tværtimod :s
#311343
Du skal ikke være i tvivl om at der er kæmpeforskel i Q90 favør.. De er overhovedet ikke indstillet ordentlig i butikker, de står og bimler og bamler i tivoliopsætning.. PeterD er lostalgisk glad for plasma.. Jeg tror ikke han har oplevet LCD skærme i årevis, eller har fingrene i fladskærme overhovedet, og har derfor ikke meget sammenligningsgrundlag.. Det er det indtryk jeg har af ham her på sitet, til gengæld læser han mange test.
#311344
Trickle skrev: 15. mar 2020, 19:36 Men evnen til at gøre det med minimalt brug af strøm ændre sig. Q90 skulle bruge minimalt med strøm under denne funktion, men kan ikke finde data på hvor meget.
Jeg tror nu bare du læste forkert, og det var minimalt den sparede på strøm i forhold til at være tændt, idet panelet ER den største årsag til at bruge strøm, også selvom du skruer ned for alle kontraster/brigt/skarphed osv, så er det jo et faktum at panelet er tændt og forbruger MAX strøm i forhold til standby :)