Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af to2
#310876
Jeg har et Panasonic 50" GT60. Altså plasma fra sidste generation.

Det opfylder egentlig mit behov og virker fint til dette.
Ikke flowtv, men kun streaming fra diverse tjenester via Chromecast.
Og det er blandet film, serier og dokumentarer. Og ingen gaming.
Lyd er via toslink til stereo setup.

Jeg bliver dog fristet af de tilbud der konstant er på OLED.
Lige pt er der følgende:
LG B9 7999kr
Philips 754 7999kr
Sony AG8 8888kr
Panasonic gz960 8888kr

Spørgsmål 1: Er det nu jeg skal rykke på et OLED, eller skal jeg vente nogle år til jeg bliver træt af plasma, eller det går i stykker.

Spørgsmål 2: Hvis jeg skal rykke nu, hvilket af ovenstående skal jeg så vælge?

På forhånd tak for input
Af Globulus
#310877
Panasonic 55" OLED TX-55GZ960E til 8.888 kr. Det er da et røverkøb. Ingen grund til at betænke sig, efter min mening. Køb den før din nabo. Dog: Det er vist for sent; den er ikke tilgængelig online.

Jeg har længe luret på GZ950, som er stort set samme model. Dog ser det ud til, at GZ960 har 2 x CI+ mens GZ950 kun har 1.

https://www.displayspecifications.com/e ... /af3f9f158

GZ950 koster stadig 11.999 kr. og bortset fra et par hundrede kr. er hverken den eller GZ960 set billigere - indtil nu.

Bortset fra det: Et skifte fra plasma til OLED betyder jo også et skifte fra FullHD til 4K samt SDR til HDR, så det er også værd at tage med.
Brugeravatar
Af bbplayer
#310879
Hvis man skulle vælge pana skærmen, så skulle det lige præcis være 2 tunere (+2 CI+ slot) men skal tv slet ikke bruges til tv og udnytte tunere, så er det måske lidt lige meget her.

Så skal man måske mere se på muligheder for fremtidssikring, kalibrering og lyd.

B9 har HDMI2.1 support, den har gode indstillinger for kalibrering af enkelt input og så er der nye muligheder i lyd delen på selve tv (WebOS feature).
Der kan ingen af de andre være med endnu.

Så er der vist ved at være forskelle i streaming klient support igen, for WebOS har vist fået AppleTV+? Der er annonceret Disney app support ved europa lancering. Det kan sikkert få et par folk flyttet hvis man ikke har ATV.
Af Globulus
#310880
bbplayer skrev: 2. mar 2020, 12:26 Hvis man skulle vælge pana skærmen, så skulle det lige præcis være 2 tunere (+2 CI+ slot) men skal tv slet ikke bruges til tv og udnytte tunere, så er det måske lidt lige meget her.
Jeg nævnte kun denne detalje fordi det var den eneste forskel jeg kunne få øje på i forhold til GZ950 og fordi det er nemmere at finde anmeldelser af GZ950 end GZ960. Det var ikke ment som et argument for at vælge GZ960 i forhold til GZ950 eller nogen anden model.
#310881
Det er da en super pris på Panasonic'en. Det er sjældent, at man ser Panasonic OLED så langt nede.

Som bbplayer nævner, så ville jeg dog lige skænke HDMI 2.1 en tanke, også selvom du ikke er til konsolspil.

PS: GZ950 angives også med 2x CI+ på Panasonics egne sider: https://www.panasonic.com/dk/consumer/s ... z950e.html
Vi har tidligere fået det svar fra Panasonic, at GZ950 og GZ960 er samme TV.
Af allo
#310929
jeg har været i samme situation (VT30 fra 2011) men så jeg blev enig med mig selv om at jeg vil vente (!HVIS! mit fjernsyn kan holde så længe) til ca. nov. 2021

hvorfor? tja...det ville være helt ok med et større (65") tv men:
- 2020 modeller: der er simpelthen ikke sket nok i forhold til 2018-19 (stadig de samme skavanker) og ja - billedet er nok flottere end på mit VT30 men jeg synes at mit 9 år gammelt tv er stadigvæk mere end godkendt på det punkt (kører lyd lige som du gør via toslink)
- satser på at 2021 modeller kommer til at indholde langt større upgrade så jeg venter til nov. 2021

mit tv det skal kunne holde de ca.7-8år (eller mere) - og intet er det som er på markedet lige nu er værd at 'investere' i for mit vedkommende
Af Beckham
#310931
Håber dit tv holder..:-) Umiddelbart synes jeg dog ikke der er noget som tyder på de store revolutioner indenfor de nuværende panelteknologier, men man ved jo aldrig hvad de finder på..:-) Umiddelbart vil det nok handle om at ting som HDMI 2.1 bliver mere standard hos de forskellige mærker\modeller.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#310934
Hvis tv'et ellers fungerer og dækker dine behov så er der slet ingen grund til at købe nyt nu - overhovedet!
Lad dit nuværende tv leve videre og nyd det.

Lidt pudsigt at brugere der hylder naturprogrammer som feks Our Planet der især handler om miljø, bare anbefaler at man skrotter et tv der fungerer fejlfrit for at købe nyt 🤔
Senest rettet af IT-Bruger 3. mar 2020, 17:47, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af bbplayer
#310935
allo skrev: 3. mar 2020, 13:53 - satser på at 2021 modeller kommer til at indholde langt større upgrade så jeg venter til nov. 2021
Lidt spændende er,
hvad er det præcis af opgraderinger du kender til, som ikke er her idag, og hvad viser fremtiden dig, som vi andre ikke ved om, og kan forvente kommer i den nye model omkring nov. 2021??

Det svar ser jeg rigtig meget frem til :)
Af allo
#310937
bbplayer:
der står sort på hvidt at jeg satser på større upgrades - ikke at jeg ved noget men satser på; og mht. nov. md. så er det mht. priserne (at det er der de begynder at falde/div. tv kommer på tilbud)

Beckham:
det håber jeg også (jeg er stadigvæk mega glad for billedet og remote ((sidstnævnte betyder også mega meget for mit vedkommende og til dato har jeg ikke set tilsvarende eller bedre - langt fra)) - lyd har jeg overhovedet ikke planer om at udkifte så jeg håber at det jeg har nu, det vil holde mange år endnu; Dolby Athmos via hovedtelfoner når jeg bruger min Xbox og ellers så stereo via min AV receiver)
ellers så køber jeg stort set aldrig nyeste teknologi lige så snart den rammer gaden (de første 3-4år er ikke det værd; når det gælder konsoller: 2år)
Brugeravatar
Af bbplayer
#310938
allo skrev: 3. mar 2020, 19:16 bbplayer:
der står sort på hvidt at jeg satser på større upgrades - ikke at jeg ved noget men satser på; og mht. nov. md. så er det mht. priserne (at det er der de begynder at falde/div. tv kommer på tilbud)
Enig, der står altså ingenting. Kreativ tænkning, upgrades men hvad er det, jo det er min 5 øre i pungen som bliver til en 100kr seddel næste gang jeg åbner.