Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Vonhoeg
#310834
Hej.

Jeg skal til at bygge et hjerte rum/ fodbold rum. i den forbindelse skal jeg have et nyt tv.

Budget max 8.000

Først tænkte jeg et stort tv. 75” men er nu kommet i tvivl angående kvalitet og størrelse i forhold til mit budget.

Det vigtigste TV’et skal er at vise fodbold og film.

Mit rum er 10 kvm og har ca 2 meter hen til skærmen. Så er 75” for stort ? Jeg her kigget på Phillips tv’et i Bilka til 5.000kr men tror kvaliteten er for ringe ?

Så jeg håber på lidt guidence fra alle jer :)
Af PeterD
#310849
Hmm..

Både Elgiganten og Bilka har et 65" XG85 til 8000 kr.

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ontent=all

Men det er kantbelyst/Edgelit, så et bagbelyst/Backlit tv vil være bedre.

Kan du få en god pris på XF90, vil både du og gutterne som kommer på besøg blive imponeret over ydelsen, hvis den altså er til at opdrive.

Edit: Kan ikke finde det billigere end 9K.. :(

https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... 05-uhd-tv/

Og 6500 for et 55"... :s

https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... 05-uhd-tv/

O-O
Af Flash_11
#310854
Att. PeterD:

Læser med stor interesse dine indlæg, forslag og anbefalinger.
Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt dine udtalelser bygger på erfaringer - altså om du rent faktisk har været i berøring med de skærme, du omtaler, eller om du blot videregiver, copy/paste og citerer andres mening..?

Du virker umiddelbart som en tastaturrytter..?
Af Grandahl
#310855
Haha, spot on :D

Med 2 meters afstand til skærmen ville jeg gå efter 65” og få mere kvalitet.. Det må være en rigelig størrelse på den afstand.
Brugeravatar
Af bbplayer
#310856
Flash_11 skrev: 1. mar 2020, 17:44 Læser med stor interesse dine indlæg, forslag og anbefalinger.
Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt dine udtalelser bygger på erfaringer - altså om du rent faktisk har været i berøring med de skærme, du omtaler, eller om du blot videregiver, copy/paste og citerer andres mening..?

Du virker umiddelbart som en tastaturrytter..?
Dem er der nok en del af, og flere læser anmeldelser på andre forum og videregiver det budskab som var det et de gav :) Det er jo sådan anmeldelser og artikler virker. Og jo, når de så er i butikken er det elgiganten de kan føre sig frem i og komme her tilbage og fortælle hvor ringe de gør det :)

Sorry! Du ramte ellers godt der med din pointe.

edit: Man skal vel huske at sådan fungerer mange produkt specifikke forums. Så er det mobil, bil, cykel, køkken, kok eller lign, så vil der altid være nogen som læser/bruger/hører noget og mener de støtter op om det, også selvom det er milevidt fra noget de rører ved men tror på personen de læser/hører , som har rørt det.
Af George1
#310903
Man behøver nu ikke selv at eje et givent produkt for at kunne komme med råd, min kammerat har XF 9005 kan tilslutte mig at det har et rigtig godt billede, men hvis der med god ydelse Peter D ,menes hurtigt smart tv / kanal skifte er det ikke tilfældet
langsomt som ind i helvede.
Ville overveje Samsung Q70 som er på bud lige nu i 65" lidt over budget sorry, men du skal næsten have en kvalitets skærm når I sidder så tæt på som 2 meter.
Af PeterD
#310911
Flash_11 skrev: 1. mar 2020, 17:44 Att. PeterD:

Læser med stor interesse dine indlæg, forslag og anbefalinger.
Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt dine udtalelser bygger på erfaringer - altså om du rent faktisk har været i berøring med de skærme, du omtaler, eller om du blot videregiver, copy/paste og citerer andres mening..?

Du virker umiddelbart som en tastaturrytter..?
Det er din mening :)

Jeg ønsker blot at du bliver mest tilfreds nu og på længere sigt samt får mest for dine penge samlet set.

Nu ser jeg jo tv og zapper ikke så meget rundt hvert 30 sekundt. Men det kan der måske være noget om, da der efterhånden ikke er så mange kvalitetsprogrammer på skærmen mere
Af allo
#310930
ca. 2m afstand og 75 eller 65"? - come on man :-) i det tilfælde så vil jeg mene at jo mindre desto bedre (taler ikke om 25" men både 65 og 75" er overkill - og det både mht.kvali OG logik)

fra ca.2m afstand kommer du slet ikke til at kunne følge med i hvad der foregår på hele skærmen - du kommer til at kunne se midten og that's it - spild af penge og ressourcer

godt 50" (max 55") tv er nok vejen frem - du får langt mere for pengene og du kommer til at kunne se det/se forskællen (siden at kommer til at sidde så tæt på det)

sund fornuft frem for 'bigger is better' i det tilfælde (blot min mening ;-) )
Af Supergris
#310943
allo, det lyder ikke til, du følger med tiden, dog vil et 55" være fint for de fleste, når man ikke sidder mere end 2 meter fra skærmen, men 65" er skam ikke overkill, hvis du virkelig vil opleve detaljerne i et godt 4K-signal, og der er intet problem med hensyn til at kunne følge med i, hvad der foregår på skærmen, når der er tale om film og lignende...
Af allo
#310951
Supergris:

tiden og størrelse har intet med hinanden at gøre - det har så til gengæld afstand og størrelse

men finde ud af hvad der passer en bedst det er så heldigvis super nemt:
- man skal blot sætte sig ned 2m fra en 50-55-65" skærm og vurdere/se hvad der er lige i øjet for en (bare bruge ca. 20min på hver skærm)

budget på ca. 8000kr det er slet ikke nok til et godt 65" tv (for ikke at tale om 75" til 5000kr), størrelse på selve rummet plus afstand fortæller resten...

for at få mest for pengene er man nødt til at se på det man har til rådighed...og derfor synes jeg at max 55" ville være det bedste (billedkvalitet plus at se-på-det komfort)
Af PeterD
#310953
Det er rigtigt.

Mange vil alle gerne have topkvalitet til budgetpriser og det kan være svært at finde.

Kvalitet og pris hænger desværre oftest sammen på mange produkter.
Af Supergris
#310980
Når jeg skriver, du ikke følger med tiden, så hentyder jeg til, tendensen går mod større og større skærme, efterhånden som kildematerialet er blevet bedre, så i den forstand hører tid og størrelse nu godt sammen, mener jeg... :)

I dette tilfælde ville jeg nu også vælge et LG 55B9 eller andet OLED, hvis budgettet var fast.
Jeg kan forestille mig, betragtningsvinkler hurtigt går hen og bliver et problem, hvis der er flere, der skal nyde godt af TVét, når de er stuvet sammen i et forholdsvist lille lokale, som i dette tilfælde.
Her udmærker OLED sig også...
Af allo
#311064
Supergris:

jeg synes at det skal være behageligt og afslappende at se tv (hvad man end bruger det til) - og 65" fra ca.2m afstand giver bare ikke mening da man ikke kan se/følge med i hvad der foregår på hele skærmen på en ordentlige måde (taler kun for mig selv) - det, samt faktum at man får mere (bedre billede) for pengene hvis man køber et 50-55" tv burde betyde mere end hvad 'tendensen' etc. dikterer - det var blot det hvad jeg mente med mit tidligere svar

betragtningsvinkler bliver næppe et problem her...der er tale om et 10m2 rum (3x3,3m eller lign.) så tv kommer til at tage det meste af væggen og der er plads til (kun) et par mennesker som kommer til at sidde mere eller mindre foran det (det er kun 10m2 rum)
Senest rettet af allo 6. mar 2020, 15:51, rettet i alt 2 gange.
Af George1
#311065
Ja ellers er der også Q80 med gode betragtnings vinkler og hvis man er bange for burn in, men både 65" OLED og Q80 er vel ikke gode bud da de begge ligger højt over trådstarters budget.