Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#489
Det er da en super idé og jeg kan se at du netop har realiseret den. :)

Jeg har set de tre Apple skærme nogle få gange, og de virker imponerende. 30 tommeren er næsten for stor til at stå på sin fod =) Men udover det så er de utrolig flotte. Jeg kunen godt ønske mig lidt bedre indstillingsmuligheder end dem man finder på siden, men det var så heller ikke en skærm jeg ville bruge til grafisk behandling, selvom Apple mener de også retter sig mod det.
Udover det synes jeg billedet er smukt, men der mangler som på flere andre S-IPS baserede skærme, lidt dybde i de helt mørke farver.

Jeg vil lige prøve at lægge nogle links i den anden tråd og HD, så vi kan snakke lidt ud fra dem også.
Brugeravatar
Af Champs
#504
Hej Janus.

Hvis du ønsker at se hele samsungs nye serie, samt philips nye serie og pinoeers, som begge er ude nu, så burde du komme forbi en electriccity forretning.

De har lige haft årsopgørelse og derfor, skal de nu ud og bruge en masse penge og have et kæmpe sortiment af faldskærme.

Jeg synes selv at philips og pioneers nye serie et top notch, men selvfølgelig kan man går ind i hifi klubben og købe fx. Loewe som også et super lækkert, men dog synes jeg ikke man får meget mere skærm for den ekstra pris.

Hvilke størrelser var du interesseret i, fik ikke lig fat på om du havde skrevet det nogensteder?
Men hvertfald ligger pioneers nye 43" med XDE tuner til 33999,- og philips 9830 i 37 " til 31999,- den er total lækker efter min mening ;-).
Mht til samsung burde de komme inden månedens udgang.

Men hvert fald, god jagt ;-)
Af Kristian
#598
Hej alle, jeg er også ved at købe et plasma penel der kan bruges til min pc og er nået frem til Panasonic TH 50 PV500E

Godt nok er det panel lidt dyrt men det SKAL også bare virke, sælgeren siger jeg kan kører DVI fra min PC over i HDMI indgangen med en converter eller bare bruge PC indgangen i panelet og at det skulle være super godt, er der nogle der har erfaringer...?
Af Janus
#624
Hej igen,
Ja så blev søndagen tilbragt i Odense koncerthus, hvor mange af de store producenter viste deres plasma og lcd skærme frem, og ja meget mere:-)))
Først og fremmest... Det er min vurdering at der pt. laves plasma og lcd tv af meget stor kvalitet..
Først og fremmest var jeg jo dybt imponeret over tre kæmpeskærme, som selvfølgelige er uopnåelige for ut, med mindre lottogevindsten kommer en dag, men hvilken oplevelse. Alle tre plasma tv på 61 tommer fra henholdsvis Sony (200.000,-), Pioneer (99.999,- messetilbud, normalpris 130.000,-) og ikke mindst Panasonic (Pris ukendt, der var for mange mennesker).
Disse skærme er det mest ultimative jeg har set.. fantastiske farve, skarphed, kontrast, ja you name it..

Herefter var jeg rundt blandt alle producenterne, men må nok indrømme at jeg var utrolig overrasket over kvaliteten på hovedparten af de tv jeg så.. Jeg gik udfra mit tidligere nævnte kriterium om 42-50 tommer.. Her fandt jeg desværre ingen lcd modeller ( så mange i 32-40 tommer i super kvalitet)
Jeg fik en demo af Pioneer PDP 506XDE og "mini" PDP436XDE... Begge modeller havde et super klart billede, flotte farver, høj kontrast... Vi var fem afsted og alle var enige om at dette tv er højeste klasse..
Om det var et salgstrick skal jeg lade være usagt, men Pioneermanden fortalte at der pt var lang leveringstid, alene i KT radio har man 30 på venteliste.. (506XDE modellen)

Herefter fik Sony modeller et kik.. Der er absolut heller ingen tvivl om, at topmodellerne her er i super kvalitet og billederne virkelig super..

Herefter blev jeg igen imponeret, da turen kom til Philips's stand.. Jeg havde ikke oplevet ambilight effekten før idag.. Jeg er helt vild med designet og var faktisk så begejstret for deres 50 tommer model (kan ikke huske nummeret, men prisen var vist 38.000,-) at jeg helt sikkert skal se den igen.. Igen flotte farver, billeder, kontrast mv.

Noget af det der imponerede for vildt idag var at mange af producenterne brugte rigtige tv signaler fra Canal? nye HD kanal.. Jeg glæder mig til at se sport i sådan kvalitet..

Mit indlæg er altså ikke af tenisk karakter, men en konkret og subjektiv "smagsoplevelse" Jeg har set fremragende tv idag og tror at der inden længe investeres.. Og ja jeg spurgte faktisk flere af de respektive producenters sælgere om der snart kommer flere tv i native hd opløsning... (De store 61 modeller er 1920x1080) og det lyder som om der vil ske en masse i 2006..

Håber i kan bære over med det lange indlæg :-)))

Janus
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#637
Selvfølgelig kan vi bære over med dig, det er jo fedt at høre sådanne tilbagemeldinger. :)

Som du nok ret hurtigt selv har bemærket er der stadig et begrænset udbud af store LCD skærme, mens Plasma er rykket lidt op i størrelserne. Jeg kan høre på dig at du var meget begejstret og det virker jo også som om, at der er stort potentiale i mange af skærmene. Man skal dog huske på, hvor man har sit udgangspunkt. Det er klart at de virker meget imponerende nu, men når man rykker tættere på HDTV eller kommer mere ind i det i praksis, vil man nok også kunne skelne betydeligt flere skærme fra hinanden lettere end man kan nu.
Ikke at demomodellerne du så var dårlige, tværtimod. Det er såmænd bare svært med referencepunkter osv.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre lidt mere om
PDP 506XDE og PDP436XDE, hvis du har andre input for det er to skærme, som virker utroligt interessante.
Herefter blev jeg igen imponeret, da turen kom til Philips's stand.. Jeg havde ikke oplevet ambilight effekten før idag..
Var du så begejstret for ambilight? Jeg har selv set ambilight i en stue for nyligt og det var meget bekvemt. Til Tv avisen og dokumentarer er det naturligvis ligegyldigt, men til film, fodbold mm. er det ret utroligt. Hvis man har haft det slået til i længere tid, mangler der næsten noget når det slukkes.
Jeg har selvfølgelig set det mange gange i butikker, og da jeg selv var sælger havde man da også et indblik i det. Men når det kommer hjem i stuen er der virkelig en verden til forskel.
(De store 61 modeller er 1920x1080) og det lyder som om der vil ske en masse i 2006..
Det er jeg sikker på og jeg skal nok følge det i nyhederne her på Flatpanels.dk lige så snart producenterne i Asien introducerer nyheder, hvilket jo ofte er betydeligt tidligere end herhjemme.
Af Athanasius
#647
Angående messen i Odense KT-radio
Hej lige et par kommentare og en enkelt rettelse.
Det to store skærme jeg kiggede på pioneers 61" og Panasonics 65" var ikke 1920x1080 men 1366x768. Dog var jeg meget imponeret over kvaliteten af dem og det var ikke til at se de ikke var af en højere opløsning blot man stod et par meter væk.
Det overbevidste mig om at kvaliteten af fladskærme især plasma er så rigeligt moden til at erstate de klodsede CRT fjernsyn.
Desuden var Panasonics præsentation af deres TH 37/42PV500E plasmaskærme så overbevisende at jeg en ellers overbevidst lcd mand blev i tvivl om hvad der er bedst. Plasma har klart en fordel mht kontrast og sort og jeg bemærkede ikke noget 'uroligt' ved billedet overhovedet selv ved stills (som i 'gamle' dage)! De mindre LCD skræme der sad ved siden af så døde og livløse ud ved samme signal.

Det var dog en enorm skuffelse at Samsung ikke var repræsenteret. De har åbenbart en svag profil herhjemme eller et problem med KT-radio(hvad ved jeg!?). Kunne ellers godt tænke mig at se deres nye serie i funktion... !
Mit valg er enten Samsungs LE40M61B eller Panasonics 42PV500E hvis jeg får mig taget sammen inden jul!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#654
Det var dog en enorm skuffelse at Samsung ikke var repræsenteret. De har åbenbart en svag profil herhjemme eller et problem med KT-radio(hvad ved jeg!?). Kunne ellers godt tænke mig at se deres nye serie i funktion... !
Af mange af de producenter, som jeg har snakket med, så har jeg en fornemmelse af, at Samsung er nogen af dem, der har mest travlt lige i øjeblikket. Det er underligt at de ikke var repræsenteret, men det kan jo muligvis hænge sammen med, at mange af deres demomodeller bruges i Illum koncept fremvisningen i øjeblikket.
Af Janus
#675
Beklager meget de fejlagtige oplysninger,
Jeg tror faktisk vi fik at vide at opløsningen for Pioneer 61 tommer er 1365X768.. men det er jo en detalje. Der var mange indtryk..

Jeg hæfter mig lidt ved at du faktisk virker lidt imponeret over plasma'tv'ene men stadigvæk ser ud til at vælge en lcd skærm? Hvad skyldes det?

mvh.
Janus
Af Athanasius
#693
Tror faktisk den primære grund til at vælge LCD idag ville være hvis man skulle bruge den til at Browse på nettet osv. Plasma billedet kan jo aldrig blive helt så roligt som LCD... selvom det er blevet meget bedre. Dog er der opløsningen std. LCD 1366*768 mod Panasonics 1024*768 (som umiddelbart virker langt mere logisk til PC-brug, men skære nogle linier væk ved selv 720P std.) Den primære grund til at købe en stor fladskærm til stuen er vel på grund af film og ps3/revolution spil ikke PC-brug såeh!
Så er der strømfobruget. Samsungs E40M61B bruger 270W mod Panasonics TH-42PV500E 341W ... Det kan da godt blive til en sjat.

Jeg er jo langt fra nogen expert har fulgt udviklingen meget perifert så det er bare min mening. Har været en meget stor samsung fan i en del år mht PC-skærme da de virkeligt har påvirket teknologien i positiv retning. Sådan rationelt set burde jeg vel vælge Panasonics plasma og det ender det nok også med. Tror ikke min kæreste lader mig vente ret meget længere!
Af Kristian
#698
hmmm... 71 W i ca. 3 timer om dagen i 365 dage om året = 78 kwt. eller knap 100 kr. om året, det er vist ikke så vigtigt når det gælder valg af den rigtige skærm...
Af Athanasius
#699
Lige endu et input fra et udemærket forum!

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... 0&KW=pv500

lige en sidste ting omkring plasma ikke noget jeg bryder mig synderligt om desuden! Burn-In problemer troede ikke de var tilstede mere.
Det bliver sgu ikke nemmere som man hele tiden finder ny viden!

LCD virker som idiot proof tech! så at sige. Så uanset Plasmaens imponere showoff ved messen tror jeg Samsungs Lcd skærme er et sikkert valg... Gider virkeligt ikke kæmpe med burnin på et tv til over 20K. Mareridt!
Af Janus
#703
Det er en kedelig tanke.. at dette kan ske på et dyrt plasma tv! Er der mulighed for reklamation eller er det bare bad luck?

Jeg havde faktisk også opfattelsen, at dette ikke skulle være et problem mere?? Hvis man bruger tv'et på almindelig vis...

Men et sådan indlæg gør nok at man lige holder igen.. Jeg havde eller rykket mig over på Pioneers eller Philip's nye plasma tv..

Jeg syntes virkelig at plasmabillederne var meget mere "livagtige" og fandt på messen at kvaliteten er super..

mvh.
Janus
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#709
Jo det er skam stadig et problem, men naturligvis ikke så stort som tidligere. Producenterne kæmper stadig med at få løst det, specielt nu hvor vi i slutningen af i år og starten af næste år får flere store LCD skærme at se.

Jf. denne nyhed er producenterne heller ikke tilbageholdene omkring fejlen: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&

Matsushita er dem som står for Panasonic.

Men I skal også tænke lidt i andre baner, hvis I går og venter på skærmene i 2006 eller hvis I bare er i gang med at undersøge markedet. Plasma skærmene har altid siddet på segmentet for store skærme og aldrig for små pga. de fysiske begrænsninger og er på den måde meget tilpasset. LCD er først begyndt at komme til og de skærme der er begyndt at dukke op i 40-42 tommer LCD er nogle af de første reelt masseproducerede produkter, som skal skabe konkurrence. Dém kommer der mange af i den kommende tid, men det kan ikke muliggøres før producenterne har deres produktionsfaciliteter på plads.

Jeg tror ikke garantien dækker i samme omfang, ligesom den ikke altid dækker pixelfejl for LCD skærme. Der er dog nogle forholdsregler, som man kan tage sig. Det er f.eks. at slukke DVD afspilleren i stedet for at sætte den på pause, hvis man går i noget tid og så vidt undgå at falde i søvn til et helt ens billede (det som kommer på mange kanaler efter 2-3 tiden).
Lige end et input fra et udemærket forum!
Det er det helt sikkert. Flere brugere herfra er også derinde og omvendt :)

Men hvis I stadig undersøger markedet så hold øje med nyhederne her på siden. Der har allerede været nogle stykker om Tv på det sidste og der kommer en del messer og nye produkter ud nu.
Hvis I ikke allerede har set det, så kunne I vel også kigge nærmere på Samsungs nye 61 serie eller Sonys nye V serie. Philips har også deres 9830 modeller, som allerede er nævnt. Men det er hvert fald nogle af de aktuelle og interessante nyheder indenfor LCD på de sidste. Indenfor plasma, så er flere af dem allerede diskuteret og så nævnes der nogen i dagens nyhed:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&