Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af MigSelv
#305404
Hvis du havde læst et tidligere indlæg fra mig, havde du ikke behøvet dine dumsmarte bemærkninger omkring oled ekspert og at jeg burde vide det. Det var jo lige netop det jeg skrev længere oppe, ingen ved hvornår sker. Og ekspert har jeg aldrig udgivet mig som, men skrevet, at jeg er oled bruger til forskel fra dig.
Af Supergris
#305405
Jeg har set flere gange, du skriver, du er blevet frarådet OLED herinde pga. dit daglige brug af News.

Var det en enkelt bruger, eller et enigt "dommerpanel" der frarådede dig det?

Blot fordi, du tog en beslutning ikke at vælge en OLED-skærm, er det jo frit for andre, at vælge hvad de ønsker.

I den sidste ende er det vel et temperamentsspørgsmål, da der ikke foreligger noget endegyldigt svar på, hvornår/hvis burn in opstår, blot er man sikker det, det kan fremprovokeres, hvis skærmen står længe nok, med det samme materiale, uden at få lov til at køre vedligeholdelsesprogrammet, som de sidste årgange har fået indført.

Personligt har jeg intet problem ved at anbefale OLED, selv til folk med dit brugsmønster, da jeg selv har erfaring med flere, der anvender deres OLED-TV helt uden at tage hensyn på nogen måde, hvad de ser, og hvornår de ser det.
Ligeledes er der koblet både PC og konsoller til, hvor der ikke har været antydning af problemer; at det ikke kommer i fremtiden, det må tiden vise.
De ældste OLED-TV, jeg har kendskab til er ca. 3 år gamle; da jeg regner med et TV i dag har udtjent sin værnepligt efter 4 - 5 år, kan man jo diskutere, hvor nervøs man skal være, hvis det sker.
Der er jo også forskellige grader af burn in, hvor det i de fleste tilfælde kun kan ses i specielle tilfælde, som dog kan være til stor irritation, men TVét vil ofte stadig være brugbart.

I øvrigt er det MEGET få TV, der kan vise en HELT homogen ensfarvet farveflade, som mange folk tester deres skærme med.

Personligt går jeg efter, hvor jeg synes, jeg får mest for mine penge, uanset teknologi, og der synes jeg, OLED-TV fra sidste år, har været svære at slå på prisen, da billedkvaliteten mindst skal måles med de ypperste modeller af hvad LCD kan tilbyde, som ofte har ligget på den dobbelte pris af, hvad sidste års OLED blev udbudt til; naturligvis afhængig af størrelse mm.

Hvis det var aktuelt, som markedet er lige nu, ved jeg ikke, hvilken skærm jeg ville vælge.
For mig betyder prisen meget, da forskellen på billedkvalitet mellem OLED og de allerbedste LCD-TV ikke er som nat og dag længere, dog hælder jeg nok mest til OLED, da jeg mener billedet minder mere om plasma, som jeg var/er tilhænger af, på den måde det gengiver film på...
Af George1
#305406
Supergris Læs nu for hel...... hvad jeg skriver istedet for det hele bliver gentagelser.
Skriver jo også som du selv gør;det må være op til den enkelte hvad man vil, du må altså gerne læse mine indlæg inden du overfalder.
Forøvrigt var det moderator der skrev at 2 timers dagligt forbrug samme kanal News kunne give problemer, men igen op til den enkelte om man vil tage chancen, jeg har valgt ikke at gøre det.
Brugeravatar
Af bbplayer
#305412
George1 skrev:Forøvrigt var det moderator der skrev at 2 timers dagligt forbrug samme kanal News kunne give problemer
Har flatpanels ikke altid sagt det er procent delen af faste billeder på ens skærm i det daglige som udgør truslen, så ser du 8 timers tv, og 2 timer er tv2news, så var det måske nok. Tror ikke det er nogen præcis videnskab som du forklarer det. Det afhænger af brugs mønster og varighed.
Brugeravatar
Af Pede8000
#305420
Blot for at opsummere, der er temmeligt sikkert ikke tale om burn-in i dette tilfælde.
Der er ca. 3 kommentarer til det problem trådstarter havde, og resten af de 35 kommentarer er foranlediget af indlæg der intet har med sagen det at gøre.

Det er det, jeg mener med at tråde bliver kørt i grøften. Jeg bliver selv provokeret af George1´s indlæg, så jeg bærer en del af skylden. :-)
Af Mfede
#305421
Trådstarter, prøv lige at køre en pixelopfrisker (ved ikke hvad det hedder på Philips' OLED).
Du skal ikke regne med, at det kan betale sig at få skiftet panelet.
Jeg synes det ligner retention/burn in.

Og til den generelle diskussion: Alle TV kan få burn-in. også LCD.

Rtings har lavet den nok mest omfattende test: https://www.rtings.com/tv/learn/real-li ... rn-in-test

Og så er det vigtigt at påpege, at der kan være forskel fra tv til tv.
Mit gamle Panasonic GT50 fik solid retention af det gennemsigtige tv2-logo efter en halv time. Andre havde ingen problemer.
Brugeravatar
Af Pede8000
#305422
Det ligner ikke burn-in, men banding.
Kunne være spændende at se et billede af en rødt test-baggrund.
#305427
Mfede skrev:Trådstarter, prøv lige at køre en pixelopfrisker (ved ikke hvad det hedder på Philips' OLED).
Du skal ikke regne med, at det kan betale sig at få skiftet panelet.
Jeg synes det ligner retention/burn in.

Og til den generelle diskussion: Alle TV kan få burn-in. også LCD.

Rtings har lavet den nok mest omfattende test: https://www.rtings.com/tv/learn/real-li ... rn-in-test

Og så er det vigtigt at påpege, at der kan være forskel fra tv til tv.
Mit gamle Panasonic GT50 fik solid retention af det gennemsigtige tv2-logo efter en halv time. Andre havde ingen problemer.

Har forsøgt med skærm rensning/pixelopfrisker. synes det hjalp en en lille smule. Jeg tror altså også det burn in. Men interessant at flere tror det ikke er.

Problemet er min forsikring dækker ikke burn in fandt jeg lige ud af.
#305428
Jeg blander mig lige: trådstarter har nok forstået, at nogen er bekymrede for OLED i almindelighed, så dén indgangsvinkel ER dækket nu. Videre i programmet. Det er ikke dét der er emnet for denne tråd.

Som andre har nævnt, så er det næppe burn-in, der er i spil med sådan en plamage. Det ligner mere et offer for den panelvariation, som kan forekomme - dog i en slemmere grad end normalt. Burn-in vil ikke være en utydelig skyformation - det vil være nogle skarpe aftegninger.
Af Mfede
#305593
Torben, hvad siger du til det orange billede?
For mig at se er der et logo i venstre hjørne og også nogle ret skarpe afgrænsninger i bunden, som ligner retention/burn in.
Plamagerne ser dog mærkelige ud, enig.