Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af M@dden
#304448
Hej,

Jeg var i Elgiganten i weekenden for at købe tv og soundbar. Soundbar blev Sony HT-ZF9 og jeg havde reserveret 55" XF9005 via Click & Hent. Det havde de så ikke hjemme alligevel (typisk) og jeg blev istedet tilbudt 55" XG9505 for 6500,- (altså 1000,- mere).

1) betyder det noget at soundbaren ikke har eARC nu XG9505 har
det?
2) nogen der har erfaringer med gode kalibreringsindstillinger, nu
55" ikke har "wide angle" som 75" der er testet herinde? (eller kan
jeg bruge de samme indstillinger?)
Senest rettet af M@dden 28. okt 2019, 11:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#304449
eARC er bagudkompatibel, så det betyder ikke noget.

Du kan ikke genbruge indstillinger fra vores test. Det er to forskellige paneler. Rtings har dog testet den mindre version, så kig hos dem.
Af M@dden
#304450
Dvs. det er ligegyldigt om jeg sætter Apple TV og playstation i tv'et eller soundbaren (den har 2 hdmi indgange)?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#304453
Nej, det betyder noget hvis du vil have Atmos-lyd. Jeg henviser blot til, at det ikke gør nogen forskel om du vælger XF90 eller XG95 mht. til at få ZF9 til at virke.

Hvis du vil have Atmos-lyd fra ATV, så skal den sidde i ZF9. Playstation har ikke Atmos.
Af M@dden
#304454
Okay, tak. Jeg har allerede valgt XG9505, og det står derhjemme og fungere fint.

Jeg tror du tabte mig lidt der: Dvs. man får ikke noget ud af et tv med eARC, hvis ikke også soundbaren har eARC? Jeg troede faktisk at TV'et kunne sende Atmos-lyd fra HDMI-indgangene videre til en Atmos soundbar, selvom om soundbaren ikke understøttede eARC.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#304455
Du kan sagtens sende lossy Atmos uden eARC. Hvorvidt det virker er nok en anden snak. Jeg fik ikke ATV 4K til at sende Atmos gennem mit AF9 til en Ambeo-soundbar, selvom begge understøttede eARC. ATV nægtede at registrere modtageren som Atmos-kompatibel, selvom både TV og soundbar var eARC. Når den sad direkte i soundbar virkede det fint.
Af M@dden
#304458
Torben - for nysgerrighedens skyld. Du skriver i din anmeldelse af XG9505, at det kan være svært at retfærdiggøre merprisen overfor XF9005. Jeg går udfra, at jeg gjorde det rigtige ved at vælge XG9505, da jeg blev tilbudt den til kun 1000,- ekstra, men kan du kort nævne, hvad du synes, er de vigtigste fordele ved XG95 fremfor XF90?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#304461
Da jeg andmeldte XG95 var prisforskellen næsten x2, og da XF90 skulle forblive på markedet, så var det virkelig ikke til at se nogen grund til at give mere. Du får dog eARC, Atmos, bedre remote, et nyere interface (som jeg virkelig synes er en opgradering), fuld båndbredde på alle HDMI, AirPlay 2 (når det engang er klar til Sony) og et års længere support på Android-platformen.

Med 1000 kr i forskel ville det være dumt ikke at tage med.
Af Jørgensen66
#304526
Din nye skærm har også "Picture Processor X1™ Ultimate", hvor XF "kun" har Extreme processor, men hvor meget det betyder i praksis, ved jeg ikke. Men Sony er jo gode til fx sportsprogrammer, og det er vel så næppe blevet ringere med den nye processor.

Selv har jeg en XE9005, hvor jeg sidder på hænderne, mens jeg overvejer XG-generationen til næste år, hvis jeg da ikke efter mit sidespring med LCD-teknologien endelig går på OLED. Jeg har ellers kun haft plasma-modeller fra Panasonic siden 2010.
Af henrik.yde
#304527
M@dden skrev:Ahh, okay :)

Jeg kan læse mig frem til at soundbaren (Sony HT-ZF9) har fået en update tilgængelig, så den kan komme til at understøtte eARC.

https://pressecenter.sony.dk/pressrelea ... rs-2769917

Det må jeg prøve om virker - ellers må Apple TV'et sidde i soundbaren indtil videre.
https://www.sony.dk/electronics/support ... s/00016240
Af M@dden
#304536
Jørgensen66 - jeg har desværre ikke kunnet sammenligne med hverken XE eller XF, men jeg er mere end tilfreds med det fodbold og NFL jeg har set indtil videre. Der er ikke noget som "hakker" i billedet.

henrik.yde - jeg opdaterede i går, det tog ca. 15 minutter og nu står der i hvert fald eARC under HDMI indstillinger. Hvor meget jeg kommer til at bruge det, ved jeg dog ikke. Soundbaren er mest købt pga. standardlyden.
Af M@dden
#304590
Jørgensen66 - I forhold til fodbold er der virkelig meget forskel på hvilke indstillinger man skruer på. Jeg sidder stadig og leger lidt med det - er ikke så erfaren, så prøver mig lidt frem. Motion Flow, Jævnhed og Klarhed har virkelig stor betydning for hvor godt det viser sport.
Senest rettet af M@dden 1. nov 2019, 10:53, rettet i alt 1 gang.