Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#300626
Hejsa

Med de fald der har været på oled tv på det sidste, overvejer jeg meget at skifte mit gamle tv ud. Jeg har derfor slet ikke været med på 4K bølgen, og har ikke meget ide om hvordan det fungerer.

Mit spørgsmål går mere på hvordan jeg får mest muligt ud af det nye billede. Vi bruger i dag primært tv'et til almindeligt fjernsyn og en del streaming. Samtidig bliver det også brugt til lidt spil.

I dag har vi waoo, og en 4k boks.
Almindelig chromecast
Ældre PS4.

Kan jeg udnytte det nye gode billede på et Oled tv med de nuværende ting vi har, eller skal jeg også til at skifte nogle af disse for at få optimal udnyttelse af et nyt tv.
#300637
Din PS4 går får du selvfølgelig ikke så meget ud af, når det ikke er en Pro udgave som kan køre 4K. Ved almindelig tv kiggeri får du heller ikke så meget, da 4K\HDR udvalget er meget begrænset. ViaSat har en UHD kanal hvor de viser fodbold og F1, men der er ikke voldsomt meget indhold. Skal du for alvor se noget 4K\HDR indhold skal du i gang med streaming tjenester som Netflix og Amazon.
#300672
Nu ved jeg ikke lige hvor gammel dit tv er? Men jo, umiddelbart vil du selvfølgelig stadigvæk få et godt løft i billedkvalitet med en OLED skærm. Men der OLED for alvor shiner er selvfølgelig med 4K\HDR indhold.

Er lidt usikker på om Viaplay har noget 4K indhold. Hvis de har, så tror jeg det er lidt begrænset..
#300674
Hvis du vil have mest muligt ud af din skærm, skal du selvfølgelig gå efter de bedst mulige signaler, og bruge noget tid på at indstille dit TV korrekt, hvis du ikke er parat til at betale de vel godt 2000 kr., en egentlig kalibrering koster.
De fleste går ikke så meget op i, om farverne er helt korrekte, men det betyder uendelig meget, man har leget med de forskellige profiler, indstillet kontrast, lysstyrke, farvebalance mm. og slået de kredsløb fra, der skader mere end de gavner.

Et OLED vil selvfølgelig yde sit bedste, når du fodrer det med et HDR-signal, men du vil også kunne forvente et generelt løft i billedkvalitet, så du har noget at glæde dig til.
Med tiden vil udvalget af gode signaler blot blive bedre, så det bliver kun bedre med tiden...
#300722
Har selv LG B6 OLED og oplever at TV kvaliteten via min Stofa boks er bedre end LG's egen DVB-C modtager. Så check dette hvis du kører TV via Waoo boksen (går næsten udfra det er IPTV og så har du vel ikke noget andet valg).

Og så synes jeg at LG's egen isf indstillinger er ganske fine out of the boks og du kan finde anbefalinger til indstillinger på dette site også. Prøv det før du eventuelt bruger penge på en kalibrering.

Vær opmærksom på risikoen for burn in ved OLED hvis du f.eks. ser meget TV2 News eller andre tilsvarende kanaler med statisk indhold. Det er nok nær den eneste bagdel ved OLED der ellers leverer en uovertruffen billedkvalitet.
#300723
jacob.vibenholm skrev:I dag bruger vi viaplay meget, er der noget indhold der der kan smide op i 4k?
Viaplay er vist populær på 4K fronten når vi taler fodbold, der har de lige tilføjet nye kampe som sendes i 2160p , så der er noget men intet på serie eller film, da det slet ikke modtages i 2160p men 1080p, så ingen grund til at skalere billede på filmen for at bruge mere båndvidde, når kvaliteten er den samme.

Nå, det er ikke kun fodbold :)

https://kundeservice.viaplay.dk/ultra-hd/