Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#296588
Jeg vil montere et tv på en skabsseng. Det betydet at tv'et hænger med "hovedet nedad", når sengen er slået ud, som forsøgt illustreret her:
Billede
Det tænker jeg kan have betydning for både valg af tv-model og for ophæng.

Jeg har ikke megen erfaring med nogen af delene, så jeg vil meget gerne have gode råd fra jer med mere kendskab og bedre overblik end jeg :)

VALG AF TV-MODEL:

Indtil videre leder jeg indenfor ca 60", almindelig hd, helst OLED. HDR er ikke nødvendigt. Smart-tv-features ikke nødvendige (har bokse), lyd ikke vigtigt (har ekstern lyd). Bare så I ved det :)

Lav vægt er det første, der falder mig ind (og det er ikke et parameter, man sådan lige kan google/filtrere på :) De tv jeg har kigget på, vejer ca. 20 kg. Er der nogle tv, der er kendt for at være lettere end andre ..?

"Hovedet nedad". Kan et tv overhovedet klare det? Er der generelt noget, fx skærmteknologi eller andet, der gør nogle typer tv mere eller mindre egnede til formålet? Noget jeg skal kigge efter - eller undgå?

OPHÆNG:

Forudsætningerne er, at jeg sagtens kan skrue fast i sengen/"væggen", men kan ikke komme til at skrue "bagfra". Jeg tænker at tv'et bør klines helt op ad sengen/"væggen".

Findes der ophæng, der kan bruges til det?

Som alternativ forestiller jeg mig at finde/lave hjørnebeslag, så tv'et i stedet "skrues fast" i alle fire hjørner. Lyder det som en dum idé?

ALLE tanker, idéer og kommentarer til dette lidt skøre projekt er velkomne :p
Vedhæftede filer
Skabsseng tv illustration
Skabsseng tv illustration
Skabsseng m tv.jpg (52.34 KiB) Vist 1041 gange
#296591
Tror ikke nogle tv er beregnet til at hænge på den måde.
Ville være nervøs på om det kan holde.
De er lovet til lodret ophæng.

Ellers du skal lave en ramme som holder tv på plads
#296600
Det var da en sjov opgave :-)


Mht tv valg vil et Oled ikke være godt da skærmen er meget tynd i toppen og tyk i bunden og der skal være noget til at holde del del af tv´et der er tyndt

Det der springer mig i øjnene er nok bare til en start: hvis man er i seng med en kone/kærste der kan vibrationerne fra det man nu laver i en seng måske være et issue? eller bare det man sætter sig for hårdt ned på sengen? om det giver for kraftige vibrationer, gang efter gang efter gang??...

Post lige om det lykkedes for dig.

Og beslag til dette kunne måske være sådan et her:

Vogels Pro PFW 4700 vægbeslag, 55-80

Det var mine tanker omkring dette.....
#296620
Vogels Pro PFW 4700 er nok en dårlig idé da TV'et er beregnet til at hænge. En stabil træplade/metalplade med huller til VESA ophæng og huller i kanten til opspænding på sengen burde kunne gøre det. TV'et bør være med metal bagplade og husk tilstrækkelig med udluftning.
#296634
MontørThomas skrev:Mht tv valg vil et Oled ikke være godt da skærmen er meget tynd i toppen og tyk i bunden
Se, det anede jeg ikke :s Er der andre modeller/teknologier, der er mere "homogene"?
MontørThomas skrev:... kraftige vibrationer, gang efter gang efter gang??...
:D :D :D Det sjoveste er næsten, at det havde jeg OVERHOVEDET ikke skænket en tanke! :D :D Men det bliver ikke et issue. Sengen understøttes i forvejen på midten, og jeg har allerede lagt en snedig plan med et foldeben ... men nu tror jeg, at jeg vil bruge to! :D
MontørThomas skrev:Vogels Pro PFW 4700
Og udnytte tyverisikringen til at holde den "løse" nederste del ind mod væggen? Snedigt...
#296636
steen6400 skrev:En stabil træplade/metalplade med huller til VESA ophæng og huller i kanten til opspænding på sengen
En oplagt "Hvorfor har jeg dog ikke tænkt på det selv"-idé :D Enkelt og billigt :)
steen6400 skrev:TV'et bør være med metal bagplade
Der er forskel på bagplader!? Det er værd at notere sig. Godt at vide :)