Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af malte.hæstrup
#296311
Jeg har længe kigget på et nyt TV til stuen, det nuværende er 55" og har altid føltes lidt for lille. Jeg fanger ofte mig selv i at hive TV'et tættere på (ved at rykke TV bordet) når jeg skal se noget.

Jeg har længe gerne ville have mit TV op på væggen, men så har jeg ikke mulighed for at trække det tættere på længere. (Jeg trækker det omkring 2 meter nogengange så en extendable arm er ikke godt nok).

Derfor leder jeg efter et nyt og ved at måle lidt her og der er jeg kommet frem til at 75" tommer er den perfekte størrelse. Jeg har dog ikke det største budget og mine muligheder er derfor begrænsede, jeg har kigget på følgende:

Sony 75" KD-75XF8596

SAMSUNG 75" UE75NU8005TXXC

LG 75" 75UK6500PLAAEN

Hvilket budget 75" TV vil i anbefale? Og kan det overhovedet betale sig at købe nogen af de lidt billigere 75" ?

Tak på forhånd :D
Brugeravatar
Af bbplayer
#296315
Har selv 75xf8596,

rækkefølge ville nok være:
SAMSUNG 75" UE75NU8005TXXC
Sony 75" KD-75XF8596
LG 75" 75UK6500PLAAEN

Samsung fordi det er VA panel, ikke så meget andet der, synes personligt mit eget fungerer fint også fra skarper vinkler. Det lider så lidt af clouding, så der skal edge belysning skrues en del ned, så slipper man af med det.

Skulle det være fordi du ikke vil købe enheder som sættes på tv,
Så kunne jeg måske finde på at vælge LG, da jeg synes WebOS bare er hurtigere, og Netflix mere brugervenligt (kan ændre billedeformat) på LG tv.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#296333
IPS paneler, som Philips anvender i alle deres non-OLED tv, har lidt bedre betragtningsvinkler men over tid mister de lysintensitet og kan godt få lidt rentention. Rtings har gennemført en længerevarende undersøgelse af retention og burn-in på de tre mest populære paneler: VA og IPS, som begge er af bygget på LCD teknologien samt et OLED https://www.rtings.com/tv/learn/permane ... n-lcd-oled

Personligt ville jeg styre udenom IPS og desværre også OLED pga mit brug af tv-kiggeri.
Af henrik.yde
#296340
IT-Bruger skrev:IPS paneler, som Philips anvender i alle deres non-OLED tv, har lidt bedre betragtningsvinkler men over tid mister de lysintensitet og kan godt få lidt rentention. Rtings har gennemført en længerevarende undersøgelse af retention og burn-in på de tre mest populære paneler: VA og IPS, som begge er af bygget på LCD teknologien samt et OLED https://www.rtings.com/tv/learn/permane ... n-lcd-oled

Personligt ville jeg styre udenom IPS og desværre også OLED pga mit brug af tv-kiggeri.
Det er så ikke helt korrekt, Philips anvender også VA paneler i nogle af modellerne, bla 8102, 7803, 7503, 7303. Og husk så lige på at du i andre tråde selv anbefaler Philips 8303. Det har du jo sikkert glemt, så her er lige en kopi af hvad du tidligere har skrevet for ca 14 dage siden:
Citat: Philips 8303 er en fin løsning, der er i klasse med de bedste LCD fra feks Sony. Q6FN er kun entry-level QLED. Ville klart tage en NU8005 eller PUS8303 over Q6FN og op til Q8-serien, da sidstnævnte har en del problemer med gradienter. Kun Q9FN blandt QLED-serien klarer gradienter flot. Citat slut.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#296350
henrik.yde skrev:Det er så ikke helt korrekt, Philips anvender også VA paneler i nogle af modellerne, bla 8102, 7803, 7503, 7303. Og husk så lige på at du i andre tråde selv anbefaler Philips 8303. Det har du jo sikkert glemt, så her er lige en kopi af hvad du tidligere har skrevet for ca 14 dage siden:
Citat: Philips 8303 er en fin løsning, der er i klasse med de bedste LCD fra feks Sony. Q6FN er kun entry-level QLED. Ville klart tage en NU8005 eller PUS8303 over Q6FN og op til Q8-serien, da sidstnævnte har en del problemer med gradienter. Kun Q9FN blandt QLED-serien klarer gradienter flot. Citat slut.
Intet er glemt! Hvad havde du forventet? Skulle jeg, for at gøre dig glad, skrive i de tråde hvor jeg havde en anden forventning til en given panel-teknologi og nu, hvor jeg har fundet frem til svagheder jeg ikke kunne eller ønske at leve med, ønsker at frigøre mig fra tidligere standpunkter eller anbefalinger?

Ellers godt stykke detektivarbejde du havde udført...men til ingen nytte. Andet end at det viser at du er selektiv i din tilgang til debatterne. Hvad med at kommentere på de resultater Rtings er nået frem til hvad angår IPS-paneler?

Formoder at skoen trykker gevaldigt fordi du har svært ved at acceptere, at jeg påpegede en eventuel svaghed/problematik med IPS-paneler, som du så stolt anbefalede. Generelt har du svært ved, at forstå at ikke alle ser så sort/hvidt på debatterne og at folks præferencer, fokus på brugervenlighed, generel performance i betjening, udformning af både tv+remote og smag, hvad angår billedgengivelse i en fladskærm og i det hele taget hvor meget andre ønsker at ofre på et nyt tv, ikke altid stemmer overens med hvad du mener er det eneste rigtige.

F.eks har jeg ved flere lejligheder bemærket, at du nærmest ser det som en døssynd, at man ikke ophøjer OLED som det eneste ultimative...til trods for at mange alligevel døjer med forskellige typer af problemer med netop OLED-paneler. Du læser kun lykkehistorierne og ignorerer alle de sørgelige historier....og når du konfronteres med uomtvistelig fakta, så bagatelliserer du eller også peger du på dine egne erfaringer, som om det skulle være et ganske særligt parameter for noget?

Ikke alle foretrækker en BMW fremfor en Lexus ligesom ikke alle foretrækker en Audi fremfor en Mercedes....selvom de koster det samme. Og somme tider kan folk endda finde på at foretrække en Audi A4 fremfor en BMW 5-serie.

Nogle har tilsyneladende bare et behov for at opleve følelsen af, at besidde en fejlfri viden og autoritet over andre og til tider når de ikke har andet at lave, så påpege andres selverklærede fejltrin.....tsk tsk tsk.
Senest rettet af IT-Bruger 21. apr 2019, 21:02, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
#296352
Det Henrik påpeger er vel helt fair, og ingen grund til, du går så meget i forsvarsposition; specielt hvor du nævner noget, der er faktuelt forkert.

Jeg mener også, du lægger alt for stor vægt på den potentielle risiko, der er, for at et panel kan degradere, med risiko for, du gør evt. købere ubegrundet bekymrede.

Den med gradienterne, ville jeg også ønske, du kunne uddybe?
Jeg tvivler på, det er grund nok til, andre burde holde sig væk fra de omtalte modeller.

Bortset fra det, er jeg ganske enig i de TV, I tilføjer shortlisten, man burde kigge på, hvis man var på udkig efter et fornuftigt TV på 75".

Ét med VA-panel og ét med IPS-panel...