Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#296356
Det skyldes måden de måler på. Q90 spreder lyset mere, så den direkte reflektion (som desværre ikke er en del af bedømmelsen og ej heller opgives) kan du kun se ved at trække total fra indirekte reflektion. Q90 har den laveste DIREKTE refleksion, dvs evnen til at undertrykke en lampe, som reflekteres direkte mod dig, og det er nok den score du reelt er interesseret i. Af samme grund kan det være lidt farligt, at forlade sig udelukkende på deres point, da tallene ikke lyver, men ikke nødvendigvis fortæller hele sandheden, hvis du ikke helt forstår dem eller ikke deler deres mening om hvordan tallene skal vægtes.

Q90 har faktisk ikke en bedre evne til at undertrykke de indirekte refleksioner ift Q9 (den spreder bare lyset mere, men overall set bliver det til mere), men den er meget bedre til at undertrykke den direkte reflektion, som du nok går mere op i. Cedric har i øvrigt privat bekræftet, at deres måling af direkte reflektion er den bedste de har målt - med margin.

Prøv engang at kigge på et par af deres øvrige reviews. Eks AF9. Her er total faktisk bedre end Q90, men det skyldes, at indirekte indgår i vægtningen, hvor direkte ikke gør. Og omregner man de direkte, så er den over 1% for AF9, men 0.2% for Q90. Så en sublim indirekte reflektion, sammen med en middelmådig direkte refleksion, vil give samme total reflektion, som nogle gode direkte+Indirekte, men da den indirekte dermed er dårligere, så ender score lavere. Håber det giver mening - ellers skal jeg sætte regnestykket op for jer.
Af George1
#296357
Tak for info, så passer det jo også fint med de test jeg har læst, hvor de netop fremhæver skærmens suveræne egenskaber til at lægge lampe/vindue genskin "død" ( direkte reflexion)
Jo Torben dit indlæg giver mening, selv for en semi nørd, dog undre det mig at den direkte refleksion ikke tæller mere med.
Senest rettet af George1 21. apr 2019, 21:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#296358
Som sagt, så vil jeg ikke spoile min egen test, men billederne yder ikke helt skærmen retfærdighed. Jeg vil prøve at vise det side-om-side med min egen AF9 i testen, så I kan se forskellen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#296360
George1 skrev:Jo Torben dit indlæg giver mening, selv for en semi nørd, dog undre det mig at den direkte refleksion ikke tæller mere med.
Jeg har diskuteret det med Cedric, men det er Tv-holdet, der har sat sammensætningen af scores hos dem, og de har valgt denne fordeling. Tingene er dog ikke mejslet i sten hos dem, og de forfiner hele tiden deres testbænk med nye algoritmer, som udregner totalscore. En anden ting, som vi også arbejder med, er formlen bag score for eks. lysstyrke og sortniveau - den diskuterer vi også pt. med dem, men her deler vi nok heller ikke helt prioritering.
Brugeravatar
Af elcom
#296364
Torben Rasmussen skrev:Som sagt, så vil jeg ikke spoile min egen test, men billederne yder ikke helt skærmen retfærdighed. Jeg vil prøve at vise det side-om-side med min egen AF9 i testen, så I kan se forskellen.
Det lyder rigtig godt Torben, ventetiden er hård :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#296367
Jeg holder lidt påskeferie, så den rigtige test er ikke helt gået i gang endnu. Pt. ser jeg blot en masse film :)