Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#293560
Hej, jeg er ny her på forum, men har læst med i lidt tid, da jeg er i nogenlunde samme situation som I tit hører om her på sitet, nemlig at jeg skal have købt en ny skærm og med flg. krav:

Ser primært sport, i en lys stue, går efter 49-55'', budget 5000-6000 (7000 er ABSOLUT maks).

Jeg var i elgiganten sidste weekend og fik frarådet LG OLED (B8) pga. den skal stå i et meget lyst rum og jeg ser fodbold i dagtimerne (og jeg har ikke lyst til at mørklægge stuen en solrig lørdag bare fordi jeg skal se Premier League). Han anbefalede mig LG SK8500, pga. de 200 Hz og LGs "version" af QLED (som er at foretrække fremfor LED pga lyszonerne, som jeg forstår det). Nu ser jeg så, at Power har lillebroren LG SK8100 49'' til 4444,- denne uge. Nogen der har erfaringer med dette?

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /?q=sk8100

Alternativt kigger jeg på

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... qe55q6fnat

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ue55nu8005
(har læst at der kun er 60Hz i 49'' versionen af denne)

eller https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-875038/
kan overvejes (I anmelder det så flot herinde) hvis det ryger på bud til 7000.

Er der en generel "tilbudssæson" jeg kan gå efter? Det skal siges at jeg kommer fra et ca. årgang 2008-2009 Samsung 32'', så jeg laver formentlig et kvantespring lige meget hvad?
Af Beckham
#293571
Har ikke selv OLED, men hvad jeg har set, så tror jeg nu ikke et med manglende lys vil være noget problem.

Men bortset fra det, så er lige nu et rigtig godt tidspunkt at købe tv på, hvis man kan leve med ikke at have den nyeste model. De nye modeller bliver annonceret as we speak og kommer ud på markedet i de kommende måneder. Så priser på de udgående er nu tæt på så lave som de vil blive...
#293621
Så kom LG OLEDB8 55'' også ned i 8k fra i morgen kan jeg se... Selvom jeg har svært ved at smide den slags penge (også bare de 7k for Sony'en) efter et TV. Overvejer stadig at udnytte elgigantens "prøveperiode" på et NU55UE8005 eller 55'' Q6F fra Samsung for at se om ikke jeg kan "nøjes".

Har det nogen relevans, at alt fodbold streames fra Viaplay? Tænker bare om der kan være nogle perfektioner i de dyre tv, som denne kilde alligevel aldrig formår at udnytte. Det hører også med til historien at Smart TV-delen er fuldstændig underordnet, da jeg er stor fan af Chromecast.
Af Supergris
#293623
Hvis du ønsker at udnytte "HDR" og generel bedre billedkvalitet, så skal du op i OLED eller de bedre LCD-TV med VA-panel, bagbelysning og en form for zoneinddeling, hvor Sony 55XF9005 er den model, der normalt bliver anbefalet, hvis man gerne vil spare lidt penge, eller af en eller anden grund, ikke ønsker OLED.

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4515869 ... ign-Priser

Lysstyrken på de bedre TV, er de seneste år steget ret markant, i takt med, de skal kunne opfylde kravene til visning af HDR, så, så længe, der ikke er tale om direkte sollys, solrig lørdag eller ej, er det ikke noget, du skal tænke nærmere over.

Med mindre, du ikke sidder lige ud for dit TV, kan jeg ikke se nogen grund til at kigge på andre modeller, nanokrystaller eller ej.

Jeg synes også, du skal have med i tankerne, at du faktisk får 26 % større skærmareal, ved at vælge en 55" i forhold til en 49", så forskellen er større end mange tror, og vil absolut kunne bemærkes!
Af Grandahl
#293625
Hold dig til 55”, størrelse gør en forskel..

Du kan egentlig meget nemt gøre det op, OLED er den bedste på stort set samtlige parametre, hvilket hænger fodt sammen med det er den dyreste..
Vil gi give 8000kr er det OLED, 7000kr er det Sonyen, 6000kr er det NU8005..
Jeg tror egentlig du vil blive glad for alle 3 tv, ellers er der en prøve periode ved onlinehandel..

Vær opmærksom på netstreeming og sport, der har været mange tråde om dette fænomen hvor kvaliteten i streamingen ikke altid har været god, hvilket man jo ikke kan bebrejde dit tv for.
#293633
Tak for de mange gode svar. Jeg kommer ikke nødvendigvis til at sidde centreret foran skærmen (chaiselongen på min sofa er ikke lige ud for skærmen), men det er vel et problem for alle tre TV?
Men 55'' er nok vejen at gå og så bliver vinklen selvsagt mindre end var det 49''.

Og ja, jeg bliver nok glad for alle typer, da jeg også kommer fra noget af en gammel sag. Så er det bare at tælle hvor mange penge der ligger i muldvarpeskindet :D
Af Supergris
#293642
Som skrevet tidligere, gør op med dig selv, om du vægter HDR-gengivelse eller ej.
OLED kommer ud som en klar vinder med hensyn til betragtningsvinkler, med VA-paneler sidst i rækken, så det er bestemt også noget, jeg mener, der skal tages hensyn til, hvis du på forhånd ved, du ikke altid sidder optimalt i forhold til skærmen...
Af Grandahl
#293651
Afhængig af hvor vinklet din stilling til tv bliver, kan man sige at med OLED er betragtningsvinkler ikke et issue, den beholder skarpheden
Af Brian E
#293767
Blandt de 3 ovenstående ville jeg helt klart gå efter OLED. Kvalitetsforskellen er markant og efter min ringe mening den beskedne pris-forskel værd. Hvis din grænse på 7.000 er pga. manglende midler, ville jeg nok vælge Sonyen, som skulle være bedre til at håndtere bevægelser.

Har du opgjort med dig selv, at du ikke kan holde ud at se på de billige skærme? Min egen lille anekdote er, at jeg tidligere betalte små formuer for high-end TV, men da 65-skærmene blev meget billige, tænkte jeg, at jeg lige ville prøve et. Jeg købte derfor et Samsung til 5.000. Jeg ser masser af sport, og skærmen bliver også brugt til alt muligt andet af husets fire beboere og ingen har nogensinde sagt et pip om dårlig kvalitet. Det TV får lov at leve, indtil OLED 65 kommer noget længere ned i pris.

Blot et lille indspark, fordi størrelsen er vigtig, og jeg ville ikke købe under 65 i dag. Det tog min kone ca. 2 minutter at vænne sig til det, og nu bliver hun irriteret over det gamle 55, der hænger i soveværelset.
Af Supergris
#293771
Korrekt at mange tror 65" bliver for voldsomt, specielt blandt de kvindelige brugere, men er pladsen der, vil jeg også anbefale en 65", da oplevelsen ved film, spil mm., vil føles betydeligt forbedret.

Hvis man har et fast budget, er det altid en balancegang, hvornår man skal vælge den større skærm med lidt dårligere billedkvalitet fremfor den mindre skærm med lidt bedre billedkvalitet.

Jeg synes, denne 65" fra Philips er et rigtigt godt køb, når den er på tilbud til 7.000 kr.:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4277723 ... ign-Priser
#293858
Tak for de mange svar. Søndag fik jeg så købt et 55'' B8 hos Elgiganten. Og holf kæft, hvor ser fodbold og Narcos i 4K bare pisse lækkert ud på mit nye TV! Ovenikøbet er jeg meget positivt overrasket over lyden. vidste godt det var Dolby Atmos, men havde ikke forventet at TVet ville have så relativt gode indbyggede speakers.

Har folk erfaringer med at kalibrere selv? Her tænker jeg bare på diverse guides på fx RTINGS.com. eller skal man bare holde sig til ifs expert (dark)?

Og nej, Brian E., jeg er ikke overbevist om, at jeg ikke kunne klare mig med billigere skærm, men jeg fornemmede at den generelle anbefaling var, at jeg fik så meget mere (kvalitet) for ikke så meget mere (pris), så beslutningen blev denne. Jeg kunne selvfølgelig også været hoppet på C8 for 8888,- hos Power, men så kan man jo blive ved.