Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#280937
Hejsa Grandahl

Som jeg skrev så tror jeg ikke du ønsker at forvirre nogle ,men som jeg ser og læser det kunne det nemt blive tilfældet....For mit eget tilfælde kan jeg kun sammenligne de 2 TV nemlig mit Panasonic AS800 og mit nuværende Sony AF8 , og der er INGEN sammenligning i lysstyrke eller billed kvalitet. Sony AF8 OLED vinder klart , ingen tvivl eller noget , Sony er markant bedre.
#280939
Din Pana LCD har nogle år på bagen, de nye top ends LCD skærme er noget mere lysstærk, men det har du nok læst dig til
#280940
Grandahl skrev:Jeg har selv OLED, det fungerer fint, det er ikke fantastisk i solskin, slet ikke..
Er det kaliberet til 50 nits siden du skriver sådan ?

Jeg gider ikke gentage mig selv - du kan læse hvad jeg skrev på side 1 her i tråden.
#280942
As800 er jo knapt et HDR-Ready TV, så den skal du næppe sammenligne med.

Det er indiskutabelt at de bedste LCD har signifikant mere overskud i lyset end OLED. OLED kan peake på 8-900 nits på REN HVID, men hvis du prøver det samme på enhver anden farve, så kommer du ikke over 400 nits. De bedste LCD ligger over 1600 nits på alle farver.

I praksis vil LCD dog ikke ramme så højt særligt ofte, da det kræver noget specielt indhold som passer med de zoner skærmen kan styres i.

I kan diskutere hvornår der er NOK lysoutput, men I kan altså ikke diskutere hvilken teknologi, som har MEST. Det synes jeg vi har rigeligt med tests som viser.
#280958
Turbo der fik du da lige trukket det ned på barnestadiet..

Du har jo intet relevant at byde ind med ift spørgsmålet, men vælger alligevel et arrogant svar, det er der ingen grund til.
#280975
Det er jo først de sidste par år, hvor 4K og HDR er ved at vinde indpas, at lysstyrker på over 1000 Nits er blevet nødvendige, og hvis HDR-protokollen skulle udnyttes optimalt, kunne der sagtens bruges endnu højere lysstyrker, f.eks. går Dolby Vision helt op til 10.000 Nits, mens HDR 10 "nøjes" med 4.000 Nits, men flere mener, det kan blive ubehageligt, hvis man sidder i en halvmørk stue, hvor der pludselig blændes helt op for lyset, så man nærmest bliver blændet.
Samsung er ude at skabe en del opmærksomhed, ved at proklamere at deres topskærme, QLED, i højere grad end OLED, er i stand til at bevare mere colour volume under selv høje lysstyrker, hvilket er korrekt, men hvor mange der vil benytte sig af de høje lysstyrker i praksis, har jeg mine tvivl om, da jeg allerede har hørt fra flere, at de føler sig generet af det høje lysoutput, når der skal ses en god film om aftenen.

Igen vil jeg spørge, hvor mange ser egentlig film, mens der er højt solskin udenfor?
#280977
Det er vel næppe filmoplevelsen man søger at gøre bedre, men blot dét at kunne se eks Tour’en. Jeg oplever heller ikke mange, der har krav til at deres anlæg skal lyde gost imens støvsugeren kører, så det må være ønsket om kvantitet og ikke kvalitet, der er i fokus.
#280997
Det kan muligvis være en lille fordel med QLED i et meget lyst rum, men halvdelen af året er det jo mørkt fra kl 17. Så det kommer jo også lidt an på dine tv vaner. Du kan vel prøve OLED i 14 dage og så returnere hvis det ikke går.