Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#278592
Det kan hverken tændes på tv’et eller fjernbetjeningen og når jeg trykker på tænd knappen så blinker det rødt 3 gange hurtigt i lyset på fronten og hvis jeg holder tænd knapppen inde. Så blinker den hurtigt hele tiden til man slipper og stadig så hvad fejlen kan være? Og om der måske er nogen her inde der kan fikse sådan noget :)
#278600
Ja det lyder ikke godt. Der er ikke nogen ifm. opstart? Ikke noget med en lyd der ligesom startet op og stopper igen eller noget i den stil?
#278613
Der helt sort skærm.
Det kun den røde diode der blinker foran. Men kan det være på selve boardet fordi så kan jeg bestille en ny og montere. Men problemet er jeg ikke lige ved hvordan jeg finder fejlen. Kan man måle sig til det på en måde?
#278621
Sonys fejlkoder skal tolkes som:
THREE Blinks---B+ over voltage protection (OVP), unit goes to the standby mode then displays the 3 blink fault. This is also a problem in the power supply circuit, check T603 and R672.

Fejl i powerboard.
#278656
Okay. Jeg har et helt nyt liggende som jeg har monteret tidligere idag. Men virker stadig ikke? Så det lidt mærkeligt.
Vedhæftede filer
39934002-6496-4D15-8D7B-F0211B157D37.jpeg
39934002-6496-4D15-8D7B-F0211B157D37.jpeg (186.42 KiB) Vist 2777 gange
#278719
Jeg skal ikke kunne sige hvorvidt der er små forskelle af betydning eller om man blot kan hive et board ud af et TV i et land og sætte det i et TV i et andet land. Forskelle i tunere? Forbindelsesstik? Firmware?

Priserne varierer kraftigt på eBay. Typisk skræller man et TV, der måske har fået ødelagt panelet, for komponenter, sætter dem på eBay og håber, at de fungerer. Skulle det af og til ikke være tilfældet kan sælger jo altid refundere pengene.

Jeg forsøgte selv at reparere et TV tilbage i 2013 men måtte give op efter et stykke tid da det var mainboardet der var røget. Da det var en high-end model var det ikke sådan lige at finde et brugt mainboard og da det typisk var mainboardet der røg i denne model turde jeg ikke tage chancen, selv om jeg kunne finde et (hvilket jeg ikke kunne), men benyttede det som en undskyldning for at købe et nyt TV.
#278738
Hahaha det et godt argument for et nyt tv??.. Men ja der er måske forskel på frekvens osv. Det må jeg lige tjekke op på. Men hvor er det man kan købe et mail board til 2000kr her hjemme? Men tænker kan man måske ikke bare skifte den ødelagte komponent ?
#278746
Jeg søgte på Sony BA2S på ebay.de og fandt flg.
https://www.ebay.de/itm/Sony-BA2S-MD-V- ... SwfINbeYgS

https://www.ebay.de/itm/Sony-A1912876B- ... SwfttbVskI

Men der er selvfølgelig andre steder at søge og sikkert andre og mere præcise numre at søge på.

Mit eget TV var et Philips 42PFL9603D fra 2008 og det gik som sagt i stykker i 2013. Det var det sidste CCFL TV før de gik over til LED i 2009 og det var derfor tykt og tungt, hvilket gav plads til kraftigere højttalere og bedre lyd end man er vant til i dag uden en soundbar. Og så havde det selvfølgelig Ambilight. Men kort fortalt havde det mange gode kvaliteter som man ikke så med LED-skærmene og billedet tangerede mod en gullig tint fremfor den blålige tint der dengang karakteriserede LED-skærmene. Kort fortalt ville jeg gerne gøre et forsøg på at redde det, men efter nogle forgæves forsøg sendte jeg det på værksted, hvor jeg fik at vide, at problemet var den store BGA chip på mainboardet og at et nyt mainboard ville koste 1.800 kr. På det tidspunkt afgjorde jeg med mig selv, at det var tid at komme videre og jeg købte derfor et Sony 46W905A (Quantum Dot). Samme generation som dit, men et modelnummer højere.

Set i lyset af brugtpriser på TV må man afgøre med sig selv hvor megen tid og hvor mange penge man vil bruge på at reparere et defekt TV. Hvis du nu betaler 800 kr. for et nyt (brugt) mainboard, så er pengene godt givet ud, men reelt køber du en lodseddel i og med at problemet kan skyldes noget andet eller det andet mainboard er defekt eller det fejler indenfor kort tid.

Lige p.t. kan man få et 55W905A i Den Blå Avis til 3.500 kr.: https://www.dba.dk/led-sony-kdl-55w905- ... 047968041/ Hvis vi nu siger, at et nyt/brugt mainboard til dit TV koster 1.000 kr. er prisforskellen jo blot 2.500 kr. Men det vil den også være i forhold til at købe et nyt 55" TV til 3.500 kr. Det vil så være UltraHD, men i modsætning til 55W905A vil det hverken være 240Hz eller Quantum Dot.

Anyway, det var blot nogle betragtninger. Man får så meget nyt TV for omkring 7.000 kr. i dag at jeg ikke selv ville bøvle med at prøve at reparere et 5 år gammelt TV med mindre der blot var tale om udskiftning af nogle elektrolytter i strømforsyningen.
#279209
Lyder måske dumt. Men kan et kdl4755w805a eller kdl5055w805a passe i? Nu tænker jeg det kun er tommer der er forskellen? Eller er jeg helt gal på den hehe??