Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#278584
Mit gamle Samsung 46" er ved at være færdigt og trænger til en udskiftning. Men spørgsmålet er hvilken nyt TV jeg skal vælge. Er det QLED med stort farvedybde og intensitet men egentligt gammel teknologi, OLED også med stor farvedybde og med lidt lavere intensitet eller skal man vente på MicroLED der kombinere de to? Jeg hører de første MicroLED skulle blive præsenteret her i 2018 og forventes i handlen foråret 2019!

Hvad ville i vælge?
Af Rødtop
#278585
Du siger jo det hele selv, det afhænger af, hvad man lægger vægt på, og måske stuens lysforhold.
Jeg valgte en oled, fordi jeg er vild med dens kvaliteter i forlængelse af af 2 gode panasonic plasmaskærme, og har bestemt aldrig et øjeblik været skuffet, tværtimod!
(men qled var så heller ikke en mulighed på det tidspunkt) :)
Af lennon
#278586
Ægte QLED og microLED findes slet ikke endnu . Samsung tilbyder en LCD serie, som de misvisende kalder QLED , hvor specielt Q9 er et glimrende 4k HDR TV - med et markant lysoutput. Sony tilbyder et lignende LCD alternativ. Jeg synes bare de er for dyre sammenlignet med OLED,som overall performer klart bedre på rå billedkvalitet. MicroLED og ægte QLED er desværre ikke et tema så langt øjet rækker , og jeg tror, at MicroLED i første omgang kun vil være interessant i mega størrelser .
#278589
Det er nyt for mig hvis der kommer microLED i handlen næste forår.. Hvor har du set det?
#278595
Danniella skrev:Jeg hører de første MicroLED skulle blive præsenteret her i 2018 og forventes i handlen foråret 2019!
At høre er ikke nok, så kom med lidt links som vi andre også kan tro på, og ikke andre forums, det er ikke valid info, så spændende men nok mest om du får succes med at få det rygte bekræftet, så hvad du hører ikke er mere end rygter.
Af Lakke
#278597
Jeg tror også, at man må dæmpe forventningerne til mikroled her og nu. Det bliver i hvertfald ikke en tv-teknologi, man vil kunne købe i Elgiganten/Power til 30.000 kr. eller lignende i 2019.

Men når det er sagt, så er der en kraftig forsknings- og udviklingsmæssig fokus på mikroled – og ikke mindst – hvordan teknologien kan gøres kosteffektiv. Udfordringerne er imidlertid meget store gennem hele teknologi- og produktionsforsyningskæden, som det belyses i den seneste rapport fra analysefirmaet Yolé, der er blandt de absolut førende teknologi- og markedseksperter i verden.
http://www.yole.fr/MicroLEDDisplay_Cost ... 507Leh_KUk

Men tingene kan jo gå meget hurtigt, som man så med OLED-teknologien, hvor det jo næsten er ubegribeligt, at man nu kan købe et 55” OLED til 8000 kr (vel nærmest 1/10 af prisen for omkring fem år siden), når man tænker på, hvor kompleks OLED teknologien er at håndtere rent produktionsmæssigt med et acceptabelt yield.
#278602
Lakke skrev:hvor kompleks OLED teknologien VAR at håndtere rent produktionsmæssigt med et acceptabelt yield.
Undskyld retter lige din sidste sætning, for jeg tror ikke dette er et problem , når de har nye fabrikker til at producere disse paneler, så kan det ikke være så stort mere.
Af Sponk
#278607
Gutter Micro-LED kommer slet ikke i handlen for almindelige forbrugere før om nogle år og i første omgang kun som storskærme til f.eks fodbold stadions.. det er status pt. efter IFA.
Af Lakke
#278611
bbplayer:

Det er stadig en stor udfordring at producere OLED-paneler (i 'tv' størrelse), og kassationsprocenten er fortsat i den højere ende i forhold til LCD-paneler og variationerne er store (panel-lotteriet, som ofte omtales). Hvis det var 'let' at producere OLEDs, så var der naturligvis også andre end LG, der fremstillede dem.

Men det kan - som jeg nævnte tidligere - gå hurtigere med et microled gennembrud i større skærmstørrelser end umiddelbart forventet. Både LG og Samsung satser jo stort, hvilket kan betyde, at OLEDs kun viser sig at blive et 'mellemspil' inden den ultimative skærmteknologi - microled. Men igen. Vi taler adskillige år frem i tiden.
Brugeravatar
Af TBC
#278612
Hvis man vil have den bedste kvalitet nu, så er der ingen vej uden om OLED. QLED (som reelt er LCD-tv) kan ikke måle sig med OLED's høje homogene selv-emitterende kvalitet med høj kontrast på pixelniveau, men er nødt til at afhænge af dynamisk kontrast som altså indebærer nogle betydelige kompromisser i forhold til OLED's gode native selv-emitterede kontrast.

Micro-LED kan/skal man kun vente på lige nu, hvis man er parat til at betale mange flere penge for sit TV og samtidigt skal have en ekstremt stor skærm. Det første og det mindste MicroLED der skulle komme i handlen snart er Samsungs 146 tommer store modul-opbyggede TV "The Wall". Paradoksalt nok, i forhold til navnet, er udfordringen ved MicroLED at lave dem små nok/at opnå pixel densitet til at man kan få 4K på skærme mindre end 100 tommer.

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1515387844
#278676
Lakke skrev:bbplayer:

Det er stadig en stor udfordring at producere OLED-paneler (i 'tv' størrelse), og kassationsprocenten er fortsat i den højere ende i forhold til LCD-paneler og variationerne er store (panel-lotteriet, som ofte omtales). Hvis det var 'let' at producere OLEDs, så var der naturligvis også andre end LG, der fremstillede dem.

Men det kan - som jeg nævnte tidligere - gå hurtigere med et microled gennembrud i større skærmstørrelser end umiddelbart forventet. Både LG og Samsung satser jo stort, hvilket kan betyde, at OLEDs kun viser sig at blive et 'mellemspil' inden den ultimative skærmteknologi - microled. Men igen. Vi taler adskillige år frem i tiden.
- Jeg tror det er bedre at se forskellen i svært, og så dyrere at producere et OLED panel.
- Der er skam andre som laver OLED skærme, bare ikke i tv størrelse forhold. Så det er kun et spørgsmål om tid, så har de andre også fabrikker på plads: https://www.oled-info.com/companies/oled-displays
- MicroLED er så langt ude i fremtiden, så jeg vil hellere spå om min pengepung vokser i samme periode :) det er mere sandsynligt end at vente på noget som endnu ikke er synligt for os.