Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterD
#275678
wenneberg skrev:Tak for forklaringerne og ja jeg må have hjem og teste, det lyder som et godt tip. :)

Jeg har set et Samsung QLED til billige penge, er det ikke Samsungs OLED? Og er det et sats værd?

Samsung QE65Q6FAMT
og
Samsung QE65Q7F begge til kr. 8.888,-
Samsung QLED, ikke OLEDer en LCD skærm,nøjagtig som Philips og Sony, bare tilsat noget marketing og højere lysstyrke.

Den kan vise et lysere billed end andre skærme, men på mange andre punkter er OLED fra Philips/LG bedre, da det er en anden teknologi.

65" Q7 til 8.888 kr er et godt køb. Samsung har måtte sænke priserne gevaldigt fordi folk har fundet ud af at det før var ublu priser at kræve for et LCD tv nu da LG's rigtige OLED teknologi er faldet så meget i pris.
Af PeterD
#275679
wenneberg skrev:Okay Torben. ;)

Jeg så et par videoer hvor de påstår at med high-end LED kan man næsten få samme billede som OLED.

Er I enige i det? Og hvis ja hvilke modeller er deroppe?
Nej.

De siger så meget 8-)

På motion/bevægelse er der måske en smule at hente...
Af Grandahl
#275694
Trådstarter den 65” Q7 model til 8888kr er et rigtig godt tilbud, og en rigtig god skærm, du får meget tv til pengene her.. Men hvis du har 15000 til rådighed er OLED skridtet op, teknologien er LCD overlegen, her får du også meget tv til pengene

Begge valg er bestemt pengene værd synes jeg.
Af wenneberg
#275746
Tusind tak for alle jeres input. Jeg satser på at gå efter LG’en.

Er der noget man skal være obs på i forhold til billede/lydoverførsel fra pc med 4K/HDR?

Og hvad med anlægget?

Pt. har jeg lyd fra tv gennem HDMI (Arc) og hdmi fra pc med lyden til anlægget og billedet gennem anlægget til tv’et
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275751
Lydforbindelsen skulle være fin som den er hos dig nu, så længe din receiver kan videresende HDR.
Af wenneberg
#275768
Okay Torben, men det tror jeg sgu ikke den kan, den er ikke helt ny. Men så kan jeg vel bare lade være med at bruge ARC og sende lyd og billede hver for sig, ikke?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275778
Du sætter vel bare PCen direkte i TVet og lader ARC porten gå fra TV til forstærker.
Af Turbo
#275780
Torben Rasmussen skrev:Turbo: hvis du kigger i iTunes og Netflix, så er der bunker af Dolby Vision titler.
Der er jeg nød til at lytter til jer andre og jeg har ikke iTunes - mit TV og BD afspiller har ikke DV men kun HDR10. Det ved du også godt hvis du huske mine bruger anmeldelser ;)

Så mange HDR film på Danske Netflix synes jeg ikke der er - Jeg har en hel del flere 4k BD HDR film end der er på Netflex, hehe.
Efter hvad jeg kan forstå på jer andre, så har ITunes flere i HDR/DV end Netflix har?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275782
Turbo skrev: Der er jeg nød til at lytter til jer andre og jeg har ikke iTunes - mit TV og BD afspiller har ikke DV men kun HDR10. Det ved du også godt hvis du huske mine bruger anmeldelser ;)

Så mange HDR film på Danske Netflix synes jeg ikke der er - Jeg har en hel del flere 4k BD HDR film end der er på Netflex, hehe.
Efter hvad jeg kan forstå på jer andre, så har ITunes flere i HDR/DV end Netflix har?
Netflix har kun egenproduktioner i HDR, så det begrænser udvalget. Vi holder en liste opdateret mht iTunes-udgivelserne og hvilke HDR-formater der er tilgængelige.
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1528271944

De har for længst overhalet udbuddet på de fysiske medier.
Af Turbo
#275825
Ja, det har jeg læst for lang tid siden her på flatpanels.
iTunes tråden kan man ikke undgå at se (forsiden toppen højre siden), den er jo aktive næsten hele tiden. Så det viste jeg godt (jeg tror alle her ved det), hehe.
Af wenneberg
#275828
Takker.

Men er der ikke vildt forskel på de fysiske medier og streaming ift. hvor meget data det kan overføre. Giver det ikke en visuel forskel?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275836
Der er en smule forskel, men det er overraskende hvor langt en film på iTunes er kommet ift den fysiske skive. Lyden har de dog stadig svært ved at matche.

Vincent fra HDTV har lavet en fin sammenligning af iTunes og UHD-BD på er par film - den ligger på Youtube.
Af Simon R.
#275839
Ingen tvivl om at ATV og iTunes' 4K-film er fantastisk. Men jeg kan nu stadig se stor forskel på en film på iTunes og en fysisk UHD skive (der kan selvf. være undtagelser hvor skiven ikke er lavet godt nok). Så jeg vil til hver en tid foretrække at købe filmen på UHD fremfor på iTunes - men det er da rart at kunne leje film man ikke nødvendigvis gider eje. Og så er der jo desværre lang imellem udgivelserne på UHD Blu-ray, sikkert endnu mere fremadrettet. Så man skal nok vænne sig til den lavere streaming-kvalitet, i hvert fald for nu.