Du er ihvertfald heldig at Sony overhovedet gider lytte, for alt andet lige' så kunne Sony sagtens havde gjort som Samsung og sagt at dit TV er 1½ år gammel 3x ude over honeymoon perioden ergo er det ikke Sony tordenfluer men dine og påduttet alle mulige søgte argumenter nøjagtig ligsom Samsung gør, og meget vel bundet deres afvisning i en afgørelsen fra forbrugerklage-nævnet omkring præmissen indenfor 6'måneders tordenflue ansvar og hvor man i afgørelsen netop opridser, at forbrugeren gjorde obs på det inden 6 måneder.. dette var i en sag hvor de gav medhold kva et 2 måneder gammel produkt,.
Flatpanels dækkede det intensivt (kudos for det
)
Tingene er ikke sorte og hvide på disse områder (desværre) og selvom vi danskere ofte bliver lullet lidt i søvn med alverdens rettigheder, så er det ikke en dans på roser at gå i krig med en spiller som Samsung Danmark eller Sony Danmark og deres gængse praksis på området, især hvis du er udover de 6 måneder kva afgørelsen fra forbrugerklagenævnet . (jo ikke et slag Yatzy som ligger til grund for deres retningslinier på disse områder selvom man til tider skulle tro det' men tværtimod nogle kyniske jurister som mener at de har en grad af lovhjmmel til den ærgelige praksis som opridses foroven hvor Samsung afviser blankt begrebet "tordenfluer" som en reklamations-bevæggrund når man er ude over de 6 måneder, med argumentet om' det ikke er Samsung's tordenfluer.
Årsagen til de 6 måneder hvor Samsung aviser "alt" udover dette tidspunkt' kan meget vel skyldes denne afgørelse omkring tordenfluer og forbrugeren gjorde osbs inden 6 måneder..
Forbrugerklagenævnet traf afgørelse i sagen i december, hvor de gav forbrugeren medhold. De begrunder afgørelsen således:
”Nævnet har vurderet, at tv’et er mangelfuldt (købelovens § 76, stk. 1, nr. 4).
Nævnet har ved afgørelsen lagt vægt på, at fejlen, som første gang er konstateret mindre end seks måneder efter leveringen, ifølge den sagkyndige skyldes en materiale- eller fabrikationsfejl, idet forseglingen mellem tv’ets beskyttende frontglas og LCD-panelet ikke er lavet korrekt.
Da den erhvervsdrivende har afvist forbrugerens reklamation, er forbrugeren berettiget til at ophæve købet af tv’et (købelovens § 78, stk. 4).”.
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1425037980
Så alt andet lige kudos til Sony at de i det mindste er lydhøre, for de kunne sagtens gøre som Samsung og afvise alt udover 6 måneders ejerskab og henvise til afgørelsen hvor netop alderen af produktet lader til at være vejledende..
HVis der har været andre afgørelser fra fx forbrugerklagenævnet sidenhen som muligvis har ændret præcedens på området' så endelig informer..