Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#272590
Du skriver O-O
Min bekymring går på at motion ikke er flydende samt panorering over et landskab skal være smooth, helt uden ryk.

Jeg har lige fået et C7 Oled og jeg var også bekymret over motion og panorering og må sige at her oplever jeg lidt problemer. Så ser du meget sport har jeg oplevet motion hvor panorering hakker når billedet drejer på skærmen som især ses ved en håndboldkamp , fodbold er fænomenet knap så udpræget.
Jeg kommer fra et Sony KD-55X8509C Lcd 2015 og må sige at den gjorde det bedre her. Prøv og læs teten med Sony XF 90 og Sony AF 8 Oled ang. netop motion og her vinder Sony XF 90 på dette punkt.
Når det er sagt kan man efter min mening lege indstille Oled skærmen med True motion sat til Jævn i sportsprofilen eller bruge bruger og selv prøve sig frem.

Men nu har jeg haft skærmen i ca 1 måned og jeg må sige at på alle andre punkter er Oled Lcd langt overlegen se bare AF Mig Selv indlæg han har prøvet mange af Topfladskærme af plasma og sågar den dyre Sony 65zd9 led og har nu netop en Sony 65A1 Oled .

Til Wm i fodbold tror jeg så til gengæld ikke der findes en bedre skærm end Sony XF 90 ang. motion her er den kongen med den nye “X-motion Clarity”, X1 Extreme processor nok en påstand jeg vil få nogle kommentarer på . Ps jeg har ikke set skærmen i aktion men har læst og set en del indlæg om netop denne skærm faktisk gør det rigtig godt især til sport.
#272603
Biograf Prof Kalibreret af tv-kalibrering.dk
Klarhed - Jævn gradering : Lav
Motionflow : True Cinema ( svarer vel nærmest til ingen billedbehandling ).
Film tilstand : Fra
Denne profil bruges til alt sd / hd og 4K.
HDR er profilen Biograf hjem, også særskilt kalibreret.
#272639
Har kun haft mit A1 65” i en uge. Det er fantastisk at gå fra et 42” til 65” selv om hustruen vist lige skal bruge lidt længere tid til at vende sig til det ?
Hvad angår farver, var mit tv ikke imponerende ud af boksen. Faktisk slog min Macbook Pro 15”, A1 på ALLE punkter. Prøvede at sætte computerskærmen i en afstand så tv og skærm var lige store. Og A1 fik bank, på alle parameter.
Så jeg har brugt lang tid på at justere indstillinger, så A1 nu står rigtig godt. Men det koster tålmodighed. Specielt fordi der ingen manualer findes over hvad de enkelte indstillinger gør (har bl.a. Været i kontakt med Sony) Nogle indstillinger kan man se resultatet af med det samme, andre kan man ikke.
Vil helt afgjort have det kalibreret professionelt senere, når det har stået et par måneder og det ikke længere ændre sig.
En ting du skal være opmærksom på, som virkelig snød mig. Er at når jeg havde lavet en indstilling, når jeg så flow tv, så brugte den ikke de indstillinger, når jeg skiftede kilde (gik over til ATV) selv om profilen var den samme. Lidt underligt.
#272647
Når vi taler farver, så handler det jo ikke kun om hvilken teknologi som billede bliver vist på, men også hvordan billedes farver bliver behandlet inden det bliver vist. Så ja en Apple LCD skærm slog min Sony A1. Ansigter var røde, mørke nuancer var nærmest bare sorte og skygger uden detaljer m.m. Og her formåede Macbooken at gengive farver meget mere naturtro og med langt flere detaljer i mørke og skygge områder.
Faktisk i en grad, så jeg overvejede om det virkelig kunne passe, jeg skulle vente et par år med at anskaffe nyt tv, så teknologien var blevet bedre. (Vi taler stadigvæk om hvordan det ser ud, lige ud af boksen)
Når jeg så begyndte at justere på A1, så begyndte farverne m.m. at blive bedre. Men det tager tid. For ting der ser bedre ud på en kilde/slags programmer gør det ikke måske ikke på andre. Og på det område syntes jeg faktisk at Macbooken er A1 overlegen vil at vurdere kilde materialet og gengive mere naturlige farver, ud fra hvad det materiale der er til rådighed.

Syntes jeg A1 er et godt tv - Så afgjort
Syntes jeg det er et smuk tv - Ualmindelig smuk
Kan det hænge pænt på væggen - Ja, men bedst med et helt tyndt beslag
Kunne det være bedre - Ja og der vil blive udviklet bedre tv i fremtiden. Men på nuværende tidspunkt er det, det tv der bedst opfylder mine krav.