Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KBW
#271364
Som beskrevet flere gange har jeg haft permanent burn-in på mit B6. Fik det buttet til et b7 uden beregning.
Tv2news var synderen med alle de bjælker der kører konstant. Man kan tænde for guide hvis man udelukkende vil “høre” tv.
#271376
Kan man ikke slukke billedet hvis man bare vil "høre"? Det kan man på Sony.
Af Jeskpet
#279189
Efter at jeg har oplevet Burn-in på min Samsung Galaxy 6 Edge telefon (med AMOLED display), så er jeg nu blevet ekstra opmærksom på dette fænomen. Jeg er nemmelig samtidigt den lykkelige ejer af et LG Oled 55E6V, som er ca 2 år gammelt nu. Et TV som jeg har været og er ekstremt glad for, og som viser ganske fremragende billeder. Men træerne vokser åbenbart ikke helt ind i himlen, for efter at have studeret billedet nøje, så viser det sig, at der ved visning af røde og gule farver er "brændt" noget af bjælkerne fra tekst-tv ind i billedet :-( Det er ikke noget man ser umiddelbart, men ved helt røde billeder, så kan man svagt se et reklamebanner for "Billige og spændende rejsemål" brændt ind i billedet nederst på siden. Jeg har talt med en norsktalende kundeservice medarbejder hos LG i dag, som anbefalede at køre "Clear Panel Noise" programmet fra smart menyen på TVét, og dette har jeg gjort 3 gange i dag (tager én time at fuldføre). Dette skulle gerne resette alle pixels i panelet. Der er så bare det lille problem, at det ikke fungerer.. ikke på mit tv i hvert fald. Tvét er jo så smart, at det selv går over på en slags pausebillede der bevæger sig, når billedet har stået et stykke tid på samme sted, men dette sker desværre IKKE når du kører Tekst-tv... Og da tekst-TV side 100 + 110 er startsiderne, er disse 2 sider nok de "farligste" for Tvét.. Min udlægning er umiddelbart, at TVét så ikke kan tåle at brugeren f.eks. falder i søvn på sofaen med tekst-TV kørende. Det er i hvert fald bannerne fra tekst-TV side 110 jeg kan se (når jeg kigger kritisk) på mit TV billede... og DET skulle jeg nok aldrig ha gjort :-(
Brugeravatar
Af DaneLaw
#279394
Ærgeligt at høre jeskpet. jeg er ikke så frygtelig bekendt med E6V udover at det skulle være et fantastisk OLED TV fra 2016.
Er det en gene i egentlig brug, for ellers ville jeg affeje det ligesom jeg altid har gjort med alle mine andre skærme igennem de seneste mange år' og skærme som af logisk årager har været primært LCD skærme, og hermed skærme hvor jeg dagligt tager notits i egentlig brug kva diverse paneltech-semi-flaws, som ghosting, smearing, blooming, light bleeding, off axis shifting og gener som man jo nærmest dagligt stifter bekendtskab med på de fleste LCD skærme, og på nogen er det værre end andre, og nævneværdige variationer fra den ene skærm til den anden. (lotteri)
Som du nævner er ingen paneltech perfekt, og træerne vokser ikke ind i himlen.
Pt skriver jeg dette indlæg på en Xiaomi Air13 Mi Notebook en lækker lille sag fra 3Q 2017 med et afsindig tyndt IPS panel på få mm med minimale bezells (vist et Sharp IPS panel), og her er der godt nok også kommet IPS smearing foroven som er tydeligt når jeg i blåt eller et gråt-farvespektrum.

Har også et OLED TV dog en tand nyere fra okt 2017 B7V og jeg har ikke oplevet retention af nogen art selvom det bruges efter alle kunstens regler, men jeg står nu heller ikke på hovedet efter mulige gener, da det alt andet lige vil irritere mig, hvis det skulle indfinde sig,' - så jeg har lavet en aftale med min skærm.. "you do yours and I do mine" og hermed uden at gennemgå skærmen dagligt fra top til tå med diverse testmønster i jagte op de mindste tegn på mulig banding, vignetting, eller retention af den ene eller anden art.

Hvis det en dag skulle indfinde sig og jeg sanser det ved normalt brug, så må jeg tage det til den tid, men indtil videre her knap 1 år inde i affæren' har denne B7V været en fryd for øjet, bogstavelig talt og det eneste som kan være et alternativ til OLED kva min priotering, ville være en nyere panel tech.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#279404
Turbo skrev:viewtopic.php?p=279193#p279193
viewtopic.php?p=279196#p279196
Her kan du også svare ham på samme indlæg, hehe.
Hvad prøver du at sige kammerat? :o
Lader jo til at du har svaret ham i disse tråde..
HVis du har ondt i rumpetten over denne bruger [jeskpet] genpaster samme indlæg i utallige tråde' så er det jo ikke mig du skal henvende dig til.. men nærmere en med moderator eller sys-op værktøjer. :)

- og han har jo en glimrende pointe, da det virker som om at producenterne slet ikke har haft Tekst TV in mente, kva diverse forebyggende retention & dimming tiltag.
Af Turbo
#279407
DaneLaw skrev:Hvad prøver du at sige kammerat? :o
Lader jo til at du har svaret ham i disse tråde..
HVis du har ondt i rumpetten over denne bruger [jeskpet] genpaster samme indlæg i utallige tråde' så er det jo ikke mig du skal henvende dig til.. men nærmere en med moderator eller sys-op værktøjer. :)

- og han har jo en glimrende pointe, da det virker som om at producenterne slet ikke har haft Tekst TV in mente, kva diverse forebyggende retention & dimming tiltag.
Jeg er ikke din kammerat.
Jeg har ikke svaret ham i flere tråde. Jeg har givet et kort svar viewtopic.php?p=279203#p279203
Jeg har ikke ondt i røven over noget som helst.

Du skulle måske vågne lidt op og se ironien i det eller ignorere mit indlæg :)
Af Jeskpet
#279433
DaneLaw skrev:Ærgeligt at høre jeskpet. jeg er ikke så frygtelig bekendt med E6V udover at det skulle være et fantastisk OLED TV fra 2016.
Er det en gene i egentlig brug, for ellers ville jeg affeje det ligesom jeg altid har gjort med alle mine andre skærme igennem de seneste mange år' og skærme som af logisk årager har været primært LCD skærme, og hermed skærme hvor jeg dagligt tager notits i egentlig brug kva diverse paneltech-semi-flaws, som ghosting, smearing, blooming, light bleeding, off axis shifting og gener som man jo nærmest dagligt stifter bekendtskab med på de fleste LCD skærme, og på nogen er det værre end andre, og nævneværdige variationer fra den ene skærm til den anden. (lotteri)
Som du nævner er ingen paneltech perfekt, og træerne vokser ikke ind i himlen.
Pt skriver jeg dette indlæg på en Xiaomi Air13 Mi Notebook en lækker lille sag fra 3Q 2017 med et afsindig tyndt IPS panel på få mm med minimale bezells (vist et Sharp IPS panel), og her er der godt nok også kommet IPS smearing foroven som er tydeligt når jeg i blåt eller et gråt-farvespektrum.

Har også et OLED TV dog en tand nyere fra okt 2017 B7V og jeg har ikke oplevet retention af nogen art selvom det bruges efter alle kunstens regler, men jeg står nu heller ikke på hovedet efter mulige gener, da det alt andet lige vil irritere mig, hvis det skulle indfinde sig,' - så jeg har lavet en aftale med min skærm.. "you do yours and I do mine" og hermed uden at gennemgå skærmen dagligt fra top til tå med diverse testmønster i jagte op de mindste tegn på mulig banding, vignetting, eller retention af den ene eller anden art.

Hvis det en dag skulle indfinde sig og jeg sanser det ved normalt brug, så må jeg tage det til den tid, men indtil videre her knap 1 år inde i affæren' har denne B7V været en fryd for øjet, bogstavelig talt og det eneste som kan være et alternativ til OLED kva min priotering, ville være en nyere panel tech.
Jeg har aldrig oplevet Burn-in på andet end de nævnte 2 enheder, men jeg kan jo læse nu at det er et reelt problem... Synd at man ikke blev vejledt bedre ved købet. Nu fik jeg TVét fornuftigt billigt, men alligevel synes jeg måske at man burde have fået styr på den slags Burn-in problemer for længst hos LG og andre fabrikanter.. og meget underligt at man ikke har taget Tekst-TV med planlægningen ved pausebilledets opstart. Jeg kan kun se de fastbrændte bjælker ved helt røde og helt gule billeder, og dem er der heldigvis ikke så mange af jo... Jeg var blevet syndsyg irriteret hvis det havde fremgået på hvide billeder... Man skal nok lade være bevist (som jeg desværre gjorde) at kigge efter disse slidfejl på panerne, da man så efterfølgende måske ikke kan abstrahere fra dem....
#279848
Turbo skrev:viewtopic.php?p=279193#p279193
viewtopic.php?p=279196#p279196
Her kan du også svare ham på samme indlæg, hehe.
Hvad er det du prøver at sige med sådan et indlæg?
Du sidder åbenlyst på dine indre linier og gnækker (af hvad? må guderne vide) og begreber som "hehe" er jo ikke synderligt relevant for andre, eller topic for den sags skyld og han har jo en glimrende pointe, da det virker som om at producenterne slet ikke har haft Tekst TV in mente, kva diverse forebyggende retention & dimming tiltag når det kommer til OLED.

Turbo eller ej' så sæt dig nogle ord på hvad du prøver at sige, istedet for at forsøge at affeje det under fordummende floskler som ironi og folk nu ikke er vågne fordi de ikke kan se hvad du mener med "hehe" til et længere fyldestgørende indspark.
Men for min skyld kan du gnække videre med dine "hehe" til du sejler istedet for at bidrage til topic og relevansen i mangefulde OLED dimming tiltag, ikke mindst med henbik på tekst TV.

Som skrevet til dig i en tidligere tråd hvor du blev umådelig forsmået' så lad os holde det til topic ellers så undlad at respondere. (logik for burhøns)
cheers.. :)

jeskpet@ når det komme til tekst TV så er der en nævneværdig risiko her, og kan undre at der ikke er implementeret nogle værktøjer her.
Har ikke selv oplevet retention af permanent art (endnu) men tager også mine forholdsregler på de kanaler med en højrisiko rød farve, som fx kanal5 hvor jeg kan fjerne logoet hvis jeg ønsker, selvom det er en PIA med 2017 modellerne og det indbygget forstørrelsesglas, men indtil videre af fordelene himmelråbende i min optik når det kommer til OLED, og vil klart anbefale det hvis det er god billedkvalitet og potent HDR man søger,

men har de seneste dage, arbejdet med med ekstrem små RGB LED og her er der godt nok også knald på, jeg kan måle en effekt på en lige under 1000lux når jeg sætter en video på eller billeder på panelet og en effekt som nærmest ligner 3D da det skaber en immersiv scanning-effekt.
men er lidt usikker på hvor skillelinien går fra microLED til miniLED, da Samsung the Wall 146". jo alt andet lige må havde et panel på godt og vel 320cm i bredden og med 3840 pixels fordelt på det panel er vi jo kun lige under sub-mm præmissen som miniLED ellers er synonym med.
#279852
Jeg giver jer lige chance for selv at slette de upassende personlige tilsvininger og ellers sletter jeg alle de indlæg, der er i stil med ovenstående. Bare for at gøre det klart, så efterlader jeg ikke noget af det øvrige i indlæggene, så hvis I ønsker at bibeholde noget til trådstarter, så er det nu I skal redigere...