Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KBW
#237494
duskern skrev:Nu bliver jeg da helt nervøs. Har netop købt et 55B6 for en måneds tid siden. Jeg har ikke testet det med komplet hvid osv. Var jeg ikke klar over at man skulle. Hvad bør jeg gøre?
Vil forslå du vedbliver med at nyde dit fjernsyn. :)

Det er mest 65" der har problemer med uniformitet (banding og vignetting - ikke hørt om at color cast skulle være problematisk på 2016 skærmene).

Under alle omstændigheder har man kun et problem hvis man ser det ved almindelig brug, ikke ved de testbilleder.
Af azAAzin
#237774
Jeg har fået besked fra LG. Jeg havde sendt dem billedet fra tidligere plus eksempler fra fodboldkampe, hvor banen fremstår mere gullig i det berørte område (se vedhæftet billed - venstre side af skærmen). LG valgte dog ikke at anerkende problemet som en produktionsfejl.

Jeg kunne anmode om at få en tekniker sendt ud, men jeg ville skulle betale et gebyr, hvis de stadig ikke så det som en produktionsfejl. Det lød ikke særlig attraktivt, da de sikkert står fast.

Jeg kan heller ikke returnere tv'et, da der er gået mere end de 14 dage. Og POWER siger, at de ikke kan gøre nogen undtagelse i mit tilfælde.

Herved hænger jeg på TV'et, selvom jeg synes oplevelsen bliver en anelse ødelagt ved fodboldkampe. Og jeg ser en del fodbold. Det er godt nok frustrerende, når man betaler 18.000kr for et tv.

Alt i alt kan jeg kun anbefale folk at returnere deres tv med det samme, hvis de opdager uniformity problemer, som de ikke kan leve med. LG er nemlig ikke til at tale med, hvis man klager.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (182.88 KiB) Vist 2424 gange
Af JonKash
#237794
@azAAzin: Du købte ikke den udvidede garanti fra Power vel?
Den burde dække det helt og aldeles de første 4 år.
Evt. undersøg om du selv har en elektronik forsikring hos dit forsikringsselskab. Det er noget Tryg har ved jeg.

Jeg har selv lige købt et 55B6 (som de dog først kan levere om en måned) og i butikken prøvede sælgeren at overbevise mig om at jeg skulle tage deres udvidede garanti med (til 2199,-) hvilket jeg noget modvilligt gik med til.
Modvilligt fordi jeg aldrig har oplevet en pixelfejl eller nogen form for burn-in i de 8-9 år jeg har haft mit nuværende tv... dog er OLED så nyt at jeg tænkte what the hell..

Ifølge butikken har jeg en uges frist til at opsige garantien hvis jeg fortryder den, men ifølge forsikringsbetingelserne har jeg 14 dage hvis jeg alligevel ikke har lyst til at bruge pengene.... noget tyder dog på det ikke er helt dumt når man læser denne og andre tråde.
#237804
JonKash skrev:@azAAzin: Du købte ikke den udvidede garanti fra Power vel?
Den burde dække det helt og aldeles de første 4 år.
Evt. undersøg om du selv har en elektronik forsikring hos dit forsikringsselskab. Det er noget Tryg har ved jeg.

Jeg har selv lige købt et 55B6 (som de dog først kan levere om en måned) og i butikken prøvede sælgeren at overbevise mig om at jeg skulle tage deres udvidede garanti med (til 2199,-) hvilket jeg noget modvilligt gik med til.
Modvilligt fordi jeg aldrig har oplevet en pixelfejl eller nogen form for burn-in i de 8-9 år jeg har haft mit nuværende tv... dog er OLED så nyt at jeg tænkte what the hell..

Ifølge butikken har jeg en uges frist til at opsige garantien hvis jeg fortryder den, men ifølge forsikringsbetingelserne har jeg 14 dage hvis jeg alligevel ikke har lyst til at bruge pengene.... noget tyder dog på det ikke er helt dumt når man læser denne og andre tråde.
Jeg har selv lige købt et Panasonic 65DX900 hos Power, jeg fravalgte bevist forsikringen til enten 2.200,- eller en til 2.500,- jeg har en uheld og elektronik forsikring til hjemmet som dækker i 4 år, ja jeg har en selvrisiko på 1.000,- men til et dyrt tv er det okay.

Jeg havde kig på et LG OLED 65 B6V men med de ting man høre om, fravalgte jeg den skærm og satsede på et mærke og produkte som er mere pålidelig, OLED er helt sikkert fremtiden, men der er stadig nogle problemer så jeg hopper på når Panasonic får lavet gode OLED skærme.

Jeg har prøvet Samsung og sidst LG LED topmodel 2015 begge mærker fejlede stort.

Kig lige forsikringsbetingelserne igennem og undersøg hvad den egenligt dækker, ville den dække den nævnte fejl i denne tråd eller andre fejl, for hvis det ikke bliver anerkendt af forsikringen så er den ubrugelig.

Og husk endelig, sælger får en stor provision på de forsikringer de sælger, de er ikke en neutral part i anbefalingen af disse forsikringer og de lever også af at sælge diverse tilbehør som de kan sælge sammen med tv'et.
Af steen6400
#237823
JonKash skrev:@azAAzin: Du købte ikke den udvidede garanti fra Power vel?
Den burde dække det helt og aldeles de første 4 år.
Evt. undersøg om du selv har en elektronik forsikring hos dit forsikringsselskab. Det er noget Tryg har ved jeg.

Jeg har selv lige købt et 55B6 (som de dog først kan levere om en måned) og i butikken prøvede sælgeren at overbevise mig om at jeg skulle tage deres udvidede garanti med (til 2199,-) hvilket jeg noget modvilligt gik med til.
Modvilligt fordi jeg aldrig har oplevet en pixelfejl eller nogen form for burn-in i de 8-9 år jeg har haft mit nuværende tv... dog er OLED så nyt at jeg tænkte what the hell..

Ifølge butikken har jeg en uges frist til at opsige garantien hvis jeg fortryder den, men ifølge forsikringsbetingelserne har jeg 14 dage hvis jeg alligevel ikke har lyst til at bruge pengene.... noget tyder dog på det ikke er helt dumt når man læser denne og andre tråde.
Nu har jeg ikke læst Powers betingelser, men Elgiganten fremhæver at burn-in og lignende IKKE er dækket :-(
Af JonKash
#237862
steen6400 skrev:
JonKash skrev:@azAAzin: Du købte ikke den udvidede garanti fra Power vel?
Den burde dække det helt og aldeles de første 4 år.
Evt. undersøg om du selv har en elektronik forsikring hos dit forsikringsselskab. Det er noget Tryg har ved jeg.

Jeg har selv lige købt et 55B6 (som de dog først kan levere om en måned) og i butikken prøvede sælgeren at overbevise mig om at jeg skulle tage deres udvidede garanti med (til 2199,-) hvilket jeg noget modvilligt gik med til.
Modvilligt fordi jeg aldrig har oplevet en pixelfejl eller nogen form for burn-in i de 8-9 år jeg har haft mit nuværende tv... dog er OLED så nyt at jeg tænkte what the hell..

Ifølge butikken har jeg en uges frist til at opsige garantien hvis jeg fortryder den, men ifølge forsikringsbetingelserne har jeg 14 dage hvis jeg alligevel ikke har lyst til at bruge pengene.... noget tyder dog på det ikke er helt dumt når man læser denne og andre tråde.
Nu har jeg ikke læst Powers betingelser, men Elgiganten fremhæver at burn-in og lignende IKKE er dækket :-(
Jeg har lige læst vilkårene for Elgigantens 'Tryghedaftale' som de kalder deres forsikring.
http://www.elgiganten.dk/cms/knowhow-tr ... edsaftale/
Under punkt 6. Undtagelser, forsikringen dækker ikke:
  • 6.9 Skade på plasma- og LCDskærme, der medfører, at billedpunkter forsvinder (pixelfejl), og eller at billedet er ”brændt fast”.
Det gør Powers 'PowerCare' forsikring derimod: https://www.power.dk/checkout/power-care-forsikringer/
  • Pixelgaranti på fladskærme - uanset placering og antal
    Burn-in garanti på fladskærme
Udvidet info fra Powercare policen:
4. Pixelfejl*
Pixelfejl* på fladskærm, når pixelfejlen ligger uden for producentens eller importørens retningslinjer for acceptable pixelfejl*.

*Ved pixelfejl forstår Securator, at en eller flere pixel ikke fungerer korrekt – uanset deres placering.

5. Burn-in*
Burn-in* på fladskærm.
*Ved burn-in forstår Securator, at et billede brænder sig fast på skærmen, fx et kanallogo.


Så på det punkt ser det faktisk fornuftigt ud med Powers forsikring, imho.
#237865
"når pixelfejlen ligger uden for producentens eller importørens retningslinjer for acceptable pixelfejl*."

Allerede der er der problemer, for flere producenter acceptere pixelfejl, det er et spørgsmål hvor mange der er, hvor de ligger og hvor tæt de ligger, så man kan sagtnes stå med pixelfejl som ligger indenfor producentens retningslinjer, og derfor dækker forsikringen ikke.

Ergo vil forsikringen være værdiløs i disse sager.

Eks. er der nogle ting Samsung ikke anerkender som fejl ved skærme, da det betrager det som en del af LED teknologien.

Så man betaler for en forsikring som måske ikke vil dække fejl.
Af Spicy
#237867
azAAzin skrev:Jeg har fået besked fra LG. Jeg havde sendt dem billedet fra tidligere plus eksempler fra fodboldkampe, hvor banen fremstår mere gullig i det berørte område (se vedhæftet billed - venstre side af skærmen). LG valgte dog ikke at anerkende problemet som en produktionsfejl.

Jeg kunne anmode om at få en tekniker sendt ud, men jeg ville skulle betale et gebyr, hvis de stadig ikke så det som en produktionsfejl. Det lød ikke særlig attraktivt, da de sikkert står fast.

Jeg kan heller ikke returnere tv'et, da der er gået mere end de 14 dage. Og POWER siger, at de ikke kan gøre nogen undtagelse i mit tilfælde.

Herved hænger jeg på TV'et, selvom jeg synes oplevelsen bliver en anelse ødelagt ved fodboldkampe. Og jeg ser en del fodbold. Det er godt nok frustrerende, når man betaler 18.000kr for et tv.

Alt i alt kan jeg kun anbefale folk at returnere deres tv med det samme, hvis de opdager uniformity problemer, som de ikke kan leve med. LG er nemlig ikke til at tale med, hvis man klager.
Det ville jeg ikke finde mig i, hvis det var mig. Klag til forbrugerklagenævnet og få en neutral tekniker til at vurdere det. Er ret sikker på, at med sådan en tydelig farvefejl vil en kendelse falde ud til din fordel.
#237869
Har en 65" G6 Oled tv med null vignetting og Banding. Prøvde en 55" B6 tidligere men den ble returnert av rosa(pink) tint på høyre side av tvn.

Lg har fortsatt litt panel lotteri på Oled tvne men stor forbedring fra 2015

Null vignetting 5 prosent exspert dark.

Billede
Af JonKash
#237913
JanTheMan skrev:"når pixelfejlen ligger uden for producentens eller importørens retningslinjer for acceptable pixelfejl*."

Allerede der er der problemer, for flere producenter acceptere pixelfejl, det er et spørgsmål hvor mange der er, hvor de ligger og hvor tæt de ligger, så man kan sagtnes stå med pixelfejl som ligger indenfor producentens retningslinjer, og derfor dækker forsikringen ikke.
Jeg kan dog ikke se problemet.
Hvis pixelfejlen ligger indenfor producentens garanti dækker de (LG), hvis den ligger udenfor, dækker forsikringen... Det giver god mening at der ikke som sådan er overlap.
Så står man med 4 døde pixels der er spredt over hele skærmen dækker forsikringen... eller hvis man blot står med 1 død pixel, så dækker de også.
Hvis du synes der er et problem i det, så fred være med det :)
God weekend! :)
#237921
JonKash skrev: Jeg kan dog ikke se problemet.
Hvis pixelfejlen ligger indenfor producentens garanti dækker de (LG), hvis den ligger udenfor, dækker forsikringen... Det giver god mening at der ikke som sådan er overlap.
Så står man med 4 døde pixels der er spredt over hele skærmen dækker forsikringen... eller hvis man blot står med 1 død pixel, så dækker de også.
Hvis du synes der er et problem i det, så fred være med det :)
God weekend! :)
DU forstår åbenlyst ikke problemet med forsikringer, hvis du har den naive tro, at forsikringen, producenter bare godkender en fejl du mener forsikringen skal dække så risikere du at få en brat opvågning.

Allerede i dag er der store problemer med at få producenter, forhandlere til at anerkende en række fejl.

Og igen.
"Pixelfejl* på fladskærm, når pixelfejlen ligger uden for producentens eller importørens retningslinjer for acceptable pixelfejl*."

Der er mange producenter som acceptere pixelfejl og ikke anerkender det som grundlag for en klage, servicesag, eller en ombytning af tv'et.


Så betal du bare i din naive tro. O_O
Af azAAzin
#238005
Jeg tror, at der er en fejl med indstillingerne under hvidbalancen på mit LG OLED 55B6V.

Hvis jeg tager udgangspunkt i ISF Mørk profilen, hvor den står som standard, så viser tv'et perfekt sort. Jeg smider simpelthen et 0% lys slide op på skærmen for at tjekke.

Hvis jeg derimod går ind under hvidbalancen, 2-punkts indstillinger, lav, og hæver rød, blå eller grøn, så viser tv'et ikke længere perfekt sort.

Altså jeg tager udgangspunkt i ISF Mørk profilen, hvor den eneste ændring er, at jeg hæver en af farverne under den lave 2-punkts indstilling.

Jeg har vedhæftet et billed, hvor jeg har hævet blå (lav, 2-punkts indstilling) til 25 i stedet for 0. Det ses ret tydeligt, at billedet får en meget blå nuance, selvom det burde være perfekt sort.

Den blå nuance kan dog også ses, selvom jeg kun hæver den til 10. Det burde da ikke være tilfældet? Især ikke, da disse indstillinger skal hæves, hvis TV'ets andre farver skal stå korrekt.
Vedhæftede filer
Blå nuance.JPG
Blå nuance.JPG (963.29 KiB) Vist 2422 gange