Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#222476
Ja, den var du ikke kab se bunden af papiret er pre.

Hvordan kan de 2 billeder fra post vedrørende farverummet være identiske med de 2 pre?

Og hvordan kan det være at colorcheckeren ikke har nogen værdier?

Er de overhovedet ikke fået lavet kalibrationen, eller kun lavet den halvt? Eller har værdierne været så dårligt at man ikke har ville vise dem?
#222481
Det ser ikke ud til at man har kørt den fulde check af alle farver. Det der dyk i gamma'en kunne de dog godt lige have jævnet ud. Og så er en gamma på 2.4 ret mørk, men det er naturligvis et spørgsmål om hvad man sigter efter. THX vil helst have 2.4, hvor vi er mere til 2.2.

LG's OLED var dog ret svære at kalibrere i de første versioner, da man påvirkede begge ender af skalaen når man prøvede at justere i hhv. høj og lav. Det gav temmelig meget frem og tilbage og ikke nok med det, men kurverne ændrede sig også afhængigt af belastning, dvs. hvor stort et felt man målte på.
#222492
Det er en ommer, Dine farver er jo helt ved siden af, måske er det derfor de ikke har kørt colorchecker for den vil da se helt skæv ud hvis primær farverne er så langt fra Rec709.

Kan også være at man bare har kørt workflow slavisk og ikke taget højde for at gamma ændrer på greyscale, og ikke gået tilbage for at rette det. Man har også prøvet at sætte gamma efter bt1886 formlen, grafen minder lidt om en parabel som ligger ned, det er heller ikke ramt rigtigt. Nok den dårligste kalibrering nogensinde, mit tv i stuen har en bedre default profil.
#222493
Og hvad med pre-kalibreringen, er det normalt med så dårlige tal?
Alle de kalibreringer jeg har set i diverse tests af denne skærm har set meget bedre ud. Kan de havde brugt Levende/vivid indstillingen?
#222506
KBW skrev:Og hvad med pre-kalibreringen, er det normalt med så dårlige tal?
Alle de kalibreringer jeg har set i diverse tests af denne skærm har set meget bedre ud. Kan de havde brugt Levende/vivid indstillingen?
De skriver jo selv i testen at det er målt i expert1, CMS er nok ikke kørt.
#222509
Jeg har dog set en test hvor man kørte pre i HTX og derefter kalibrerede i ekspert.

Synes bare at farverne er helt skæve i Powers pre i fht alle de test af denne skærm jeg har set på nettet. Måske LG forkalibrere de skærme de sender ud til test?
#222510
KBW skrev:Jeg har dog set en test hvor man kørte pre i HTX og derefter kalibrerede i ekspert.

Synes bare at farverne er helt skæve i Powers pre i fht alle de test af denne skærm jeg har set på nettet. Måske LG forkalibrere de skærme de sender ud til test?

Fejl, mig der havde læst forkert:

https://www.avforums.com/review/lg-ea98 ... eview.9969

Har talt med Power, de siger at kalibreringen havde stået for lang tid hvorfor en del bliver nulstillet og colorchecker'en skriver tallene ude til venstre - hvor farvenavnene skulle have stået - i stedet for at lave søjlerne.

Power sender nu en mand ud til at lave en ordentlig kalibrering :)
#222519
Jeg har nu købt mig et JS8005 og fået det kalibreret i Power. Jeg har dog ingen anelse om, om det ser godt eller skidt ud og hvad jeg kan læse herfra, kan det godt tyde på at der kunne være nogle upserer.

Det første der indikere en upser er, at tv'et ikke var opdateret til nyeste opdatering da jeg satte det op, selvom der står at det var gjort :)
Hvis jeg kan få lidt prof hjælp, til hvad jeg evt. skal ændre for at få det "lækreste" billede, ville jeg være meget taknemlig.

Billederne skulle gerne lægge i den rigtige rækkefølge :)
Vedhæftede filer
Info.jpg
Info.jpg (55.11 KiB) Vist 7281 gange
Pre-cal.jpg
Pre-cal.jpg (86.27 KiB) Vist 7281 gange
Post-cal.jpg
Post-cal.jpg (87.7 KiB) Vist 7281 gange
report-cal.jpg
report-cal.jpg (73.8 KiB) Vist 7281 gange
#222521
Jeg giver ikke meget for elgigantens "Klargjort" ihvertfald. Købte et Panasonic CS630. Vi fik et der var klargjort gratis, fordi de ikke havde flere tilbage. Så betalte ikke for servicen.

Efter at have slæbt det hjem og sat det op, kørte jeg en pixel test for at sikre mig, at der ingen pixelfejl var. Well, der var MINIMUM 4 pixelfejl, hvor pixels var hvide på sort skærm. De tjekker altså ikke ordentligt!

Derudover så mener jeg heller ikke at softwaren var opdateret. Det er lidt tid siden, så kan ikke helt huske det.

Skærmen røg retur, og jeg har ikke fået købt noget nyt endnu. Venter lidt til black friday og ser om et 7005 skulle komme på bud, da jeg gerne vil have et backlit. Edge på panasonicen var ikke imponerende i min optik på trods af, at folk herinde generelt er rosende overfor pana.

M.v.h.
#222566
Altså som det fremgår af det papir du har fået med, så har du betalt 1.000,- for en 2-punkts gråtone justering - ca. 5-10 min. arbejde.

Det er fristende at sige at man ikke skal forvente mere, når man vælger at handle et discount sted, hvor de ansatte ved mere om kartofler end de gør om elektronik, men på den anden side har du jo betalt for en kalibrering som du på sin vis ikke rigtig har fået - du har i hvert fald fået en meget sparsommelig en af slagsen. Det undrer mig lidt at han har justeret på den grønne, for det gør man umiddelbart normalt ikke.

Der er nok ikke så meget at gøre ved det, hvis du ville have haft en kalibrering skulle du nok have haft fat i en som rent faktisk ved hvad han laver…. Du kan dog trøste dig med at dit fjernsyn har bedre farver nu, end det ville have hvis det bare stod på standard indstillingerne - det er selvfølgelig forudsat at det rent faktisk er kalibreret, for jeg har hørt, og kunne nemt forestille mig, at de bare 'kalibrere' et fjernsyn og så kopierer de det bare over de andre modeller. Så det kunne være sjovt lige at få målt det efter og se om man får samme resultat.