Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#17705
Hej TV fanatikere :)

Nu er tiden efterhånden kommet til at selv jeg vil hoppe med på fladskærms-vognen..Jeg har efterhånden brugt et par timer på at side og læse her på Flatpanels.dk (tak for de mange gode artikler og posts) Jeg er efterhånden blevet lidt klogere.

Nå men her er mit mine tanker omkring en ny skærm.

Jeg skal bruge en god TV skærm som kan det hele. Jeg går op i kvalitet og design. Pris er en sag som kan presses lidt op hvis det bliver nødvendigt :) Jeg regner med at bruge i omegenen af kr. 15.000..(helst ikke såååå meget mere og mindre er fint :P)

Jeg har læst diverse tråde og posts om jeres Sharp skærm eventyr, og det lyder da fristende. Men ærligt talt ryster jeg af skræk ved tanken om "brumme lyde", og retur til England osv lyder umiddelbart bøvlet.

Jeg har læst meget for og imod 1080p (Full hd) vs 720p...og ærligt talt er jeg bare kommet mere i tvivl.

Jeg regner med en skærm på 42", dog er 40" også helt iorden.

Jeg ville meget gerne kunne bruge skærmen til at spille computer spil via min PC indimellem, og selvfølgelig PS3.
Derfor ville det være rart at vide om 1080p er et must hvis jeg skal have en fed "gaming oplevelse".
Derudover skal den bare kunne levere godt allround, bla til tv og sport osv. Jeg ved godt det kommer meget an på signalet, men det kan man altid arbejde på hvis man har tv'et på det rene :)

Skærme jeg har kigget på er:

Sharp LC 42XD1E (Men brummer den?)

Samsung LE-40N71B. (har ikke full HD??? og påløsning er lavere. men klart billigere)

Jeg har samtidigt kigget på en del 40" Samsumg skærme. Dem jeg har kigget på har ikke Full HD, men deres design og anmeldelser lyder ret gode. Jeg har set flere forskellige Samsung, som ligner hinanden utroligt meget bla med bogstaverne, M N R osv. eneste forskel når jeg lige hurtigt kigger på det er priserne. Nogen der har erfaringer med Samsung, (Det er vel ikke bare design det hele :D?)


Det her er min første post på Flatpanels.dk, den er blevet lidt for lang nu. Håber i har et par råd mht. full hd -> pc gaming via tv skærm.
Samsung vs Sharp vs pris. Skriv endelig hvis det er en helt 3. sag jeg skal kigge nærmere på.

På forhånd tak.

John.

EDIT: jeg har muligvis postet det her i det forkerte fora, sorry.
#17708
John_e skrev:Hej TV fanatikere :)

Nu er tiden efterhånden kommet til at selv jeg vil hoppe med på fladskærms-vognen..Jeg har efterhånden brugt et par timer på at side og læse her på Flatpanels.dk (tak for de mange gode artikler og posts) Jeg er efterhånden blevet lidt klogere.

Nå men her er mit mine tanker omkring en ny skærm.

Jeg skal bruge en god TV skærm som kan det hele. Jeg går op i kvalitet og design. Pris er en sag som kan presses lidt op hvis det bliver nødvendigt :) Jeg regner med at bruge i omegenen af kr. 15.000..(helst ikke såååå meget mere og mindre er fint :P)

Jeg har læst diverse tråde og posts om jeres Sharp skærm eventyr, og det lyder da fristende. Men ærligt talt ryster jeg af skræk ved tanken om "brumme lyde", og retur til England osv lyder umiddelbart bøvlet.

Jeg har læst meget for og imod 1080p (Full hd) vs 720p...og ærligt talt er jeg bare kommet mere i tvivl.

Jeg regner med en skærm på 42", dog er 40" også helt iorden.

Jeg ville meget gerne kunne bruge skærmen til at spille computer spil via min PC indimellem, og selvfølgelig PS3.
Derfor ville det være rart at vide om 1080p er et must hvis jeg skal have en fed "gaming oplevelse".
Derudover skal den bare kunne levere godt allround, bla til tv og sport osv. Jeg ved godt det kommer meget an på signalet, men det kan man altid arbejde på hvis man har tv'et på det rene :)

Skærme jeg har kigget på er:

Sharp LC 42XD1E (Men brummer den?)

Samsung LE-40N71B. (har ikke full HD??? og påløsning er lavere. men klart billigere)

Jeg har samtidigt kigget på en del 40" Samsumg skærme. Dem jeg har kigget på har ikke Full HD, men deres design og anmeldelser lyder ret gode. Jeg har set flere forskellige Samsung, som ligner hinanden utroligt meget bla med bogstaverne, M N R osv. eneste forskel når jeg lige hurtigt kigger på det er priserne. Nogen der har erfaringer med Samsung, (Det er vel ikke bare design det hele :D?)


Det her er min første post på Flatpanels.dk, den er blevet lidt for lang nu. Håber i har et par råd mht. full hd -> pc gaming via tv skærm.
Samsung vs Sharp vs pris. Skriv endelig hvis det er en helt 3. sag jeg skal kigge nærmere på.

På forhånd tak.

John.

EDIT: jeg har muligvis postet det her i det forkerte fora, sorry.
For det første, hold dig væk fra M71 fra Samsung, det der 100Hz crap fungerer ikke og du ender bare med at betale for noget du alligevel slår fra.

Når det så er sagt så vil jeg give de mange debatører ret i at du ikke får nok ud af fuld hd på en 40" til at det kan retfærdiggøre den mere pris det indebærer. Eneste fordel jeg kan se ved det, er at du måske kan køre en opløsning højere end 1280x720p fra din computer, men igen, har man brug for dette?

har jeg selv haft udkig på N71 fra Samsung. Valgte den fra da jeg synes at genskinnet i rammen gør at det virker "bulet" og irreterende. Det er en smagssag så det skal ikke gøre at du vælger et andet. Alt i alt er Samsung fine tv...

Jeg ville nok vælge Sharp'en.. Kan godt være der er flere der skriver at den brummer, men du skal huske på at vi ofte herinde læser alle "skræk-scenarierne" og sjældent hører fra de mange kunder som har et tv som virker...

Så min personlige holdning er at gå efter 42" RD1E fra Sharp. Det er et lækkert tv..
#17714
Kief skrev: Jeg ville nok vælge Sharp'en.. Kan godt være der er flere der skriver at den brummer, men du skal huske på at vi ofte herinde læser alle "skræk-scenarierne" og sjældent hører fra de mange kunder som har et tv som virker...

Så min personlige holdning er at gå efter 42" RD1E fra Sharp. Det er et lækkert tv..
Jeg er også ude i at finde et nyt tv, som skal kunne nogen af de samme ting, og står selv og tripper mellem Samsung LE-40F71B, Sony KLD-40W2000 (som pt fører en lille smule), og så Sharp 42" RD1E (som er en dark outsider).

Sharpen havde et gudeskønt billede, da jeg så den i Hifiklubben igår, og var helt i svime over farverne, da de viste HD klip fra Sin City. Puha puha.

Desværre kan jeg bare ikke rigtigt finde nogle anmeldelser på nettet af Sharpen. Hvis nogen skule ligge inde med nogle links, så vil det være en stor hjælp
Af Bronto
#17715
Hej

Acer har et par forskellige full HD TV på markedet der holder sig inden for prisen. Havde selv på et tidspunkt overvejet deres 37" med indbygget mediecenter, men også 42" er kommet til siden. Har vist nok været til salg hos SHG. 37" har fået gode anmeldelser her i forum.

Mit bedste råd er dog: Hvis du kan vente, så gør det. Rigtig mange LCD producenter går i denne tid over til Full HD, så de alle har ihvertfald eet TV med den opløsning.

Til pc brug er 1:1 pixelmapping afgørende for kvaliteten, og den højere opløsning er selvf. at foretrække, men skal den bruges som skærm til alm. computer brug, så er 768 opl. fin i en afstand af et par meter fra en 40". En højere opløsning giver meget små ikoner og skrifter, så f.eks. skriften i dette forum er svært at læse. Til ps3 og blueray bør du nok satse på en full HD, også hvis det "kun" er spil på pc, da 1920 x 1080 kan gives fra de fleste grafikkort som standard, hvorimod 1360 x 768 skal der lidt tweak til, og kan måske give problemer med spil (her må andre gerne træde til med deres erfaringer, da jeg ikke selv spiller full screen på mit TV, så jeg ved det faktisk ikke om det er et problem)
Af TYBO
#17719
Har selv lige købt denne: http://www.easyshopping.dk/default.asp? ... &catid=356

Har dog ikke modtaget den endnu.
Specs er mere end fine og hvis det er 37" i går efter så er 1080 overkill da man på en vis afstand alligevel ikke kan se forskel.

Den kommer også snart i 42" udgave og det ser ud til at prisen bliver på ca. 10k.
Af John_e
#17730
Hej Lige en kort post fra arbejdet.

Hej bronto, ja umiddelbart virker 1080p som en fed oplevelse med Ps3....men hvor fed er forskellen egentlig på et 42" sharp fx i forhold til en 40" samsung uden full HD. Jeg er ikke voerbevist om at forskellen er 4-5 kroner værd, men jeg undersøger stadig sagen :)

Og Ja tybo, du har måske ret i det med en 37", Jeg er nu ret lun på mindst 40"...jeg ved ikke hvor forskellen helt konkret skiller på størrelsen.

Ps. Er der nogen som kan skrive om hele deres forløb vedr. 42" sharp køb i England, jeg er interreset i lev. tid pris og evt. problemer. Er der nogen har bestilt for nyligt ?

Jeg er også meget interesseret i at høre om folks erfaringer med Samsung LE-40N71B brugt som PC skærm. skriv endelig hvis i har prøvet det. PS3 erfaringer er også meget velkomne.

/John.