Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#13030
De fleste fjernsyn jeg har set rundt omkring er placeret lavt. Midten af billedet for mit nuværende TV er ca. 60 cm over gulvet. Nu kunne jeg tænke mig et stort fladskærms-TV, men har vanskeligheder med pladsen og overvejer at placere det højt - ca. 155 cm over gulvet. Men kan det give problemer?

Det jeg lige kan komme i tanke om er reflektioner i skærmen fra lyskilder i rummet. Da lyskilderne ofte sidder højt i rummet, så vil man ikke kunne se reflektionerne herfra i en TV-skærm, som står lavt. Måske skal TV'et så sidde MEGET højt, så lyskilders reflektioner af den grund ikke kan ses i skærmen.

Jeg håber nogen kan bidrage med nogle erfaringer eller henvisninger, for det betyder lidt for hvort stort et TV jeg kan købe. Og måske kunne det også interessere andre.
Af NeverKnow
#13036
Medmindre det er en meget dårlig coating der er på dit tv burde der ikke være de store problemer med genskær.

Problemet er nok nærmere at når man kigger nedefra og ovenfra på sådan et LCD tv så er der tit ikke særligt godt billede.

Det er blevet meget bedre med de nyere LCD'ere men det er hovedsageligt når man bevæger sig ud til siden. Den anden vej syns jeg mange LCD'ere stadig har problemer.

I min verden vil den ultimative højde findes ved at du måler hvilken højde dine øjne er i når man sidder i den bagerste sofa/stol. Højden her bør være højden på midten af dit tv. Hvis det giver nogen mening.

Det skal så i nogle tilfælde nok sættes 15-25cm lavere.
Af Yonzie
#13063
Det er ikke behageligt at kigge opad. Det vil derfor være anstrengende at se TV med det placeret så højt, medmindre du står op og ser TV.

Jo, bevares, det vil virke ganske fint, men du bliver træt af det i længden. Dengang jeg havde projektor kunne jeg ikke forstå hvorfor det var anstrengende at se på. Nu ved jeg at det var fordi jeg (af diverse grunde) havde placeret den for højt, billedet var for langt oppe af væggen og derfor blev øjnene hurtigere trætte.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#13068
Nakken er heller ikke beregnet til at skulle kigge opad hele tiden. Selvom det kun er en lille vinkel, så vil det hurtigt give ømme skuldre og hovedpine.
Brugeravatar
Af JonasJohansen
#13083
Dine øjne bør faktisk flugte med den øverste del af skærmen, mener jeg at have hørt. Øjenmusklerne slapper bedst af hvis man kigger en anelse nedad. TV-borde har normalt også denne tilpas lave højde.
Af sanny
#13086
jeg har en ven er har sn philips 42 i den højde ....... der er maget grim samt giver merklig oplavelse... da der er en unaturlig plasering ....
Af tom81
#13119
damn... hvad stod der lige der....