Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af van the man
#12850
hej
jeg er på jagt efter et lcd til vores soveværelse og har været alle butikkerne igennem. :s jeg har set flere fladskærme end der er sand i sahara :) i forvejen har jeg et alm 100 hz sony 29" som egentlig har virket overlegent i forhold til samtlige skærme jeg har set med alm antenne signal i butikkerne. jeg har selv alm fællesantenne som signal og mit spørgsmål er så om det er indbildning at min "gamle"(3 år) kasse
har et bedre billede end jeg kan få på et 26" lcd i 7-8 k klassen med det nævnte signal. eller er det butikkernes signal som er ringere end mit?

mvh jens
Af Yonzie
#12851
Det kommer nok an på din definition af "bedre", men helt grundlæggende, så ja.
Fladskærmen har én stor fordel - at den er flad. Den vil få tæv af CRT på de fleste andre punkter.
Det skal dog også siges at butikkernes signal er delt rigtig mange gange, hvilket ikke ligefrem gør problemet mindre.

Du får:
+ Flad skærm
+ Kan hænge på væg/loft
+ Mindre strømforbrug
+ WAF
- Dårligere farver
- Dårligere kontrast
- Sort er nu gråt
- ingen naturlig udglatning af billedet fra elektronkanonens upræcision
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#12854
Du vil ikke få et bedre billede med fladskærmen. Til TV kiggeri bør du beholde dit CRT TV så længe du orker.
Af van the man
#12869
ok, så er det altså alene møbleringsvenligheden som vil være argumentet ,men det ser sgu osse fancy ud i forhold til et "kasse-tv"
det må man jo erkende. og ikke at forglemme er det jo osse rart når konen bliver til at overtale fordi det pynter på væggen (B

tak for feedback`en
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#12879
"WAF" står for Wife Acceptance Factor. Så det er skam ikke glemt i fordele/ulemper-listen ovenfor.
Af macbane
#12907
Til alm tv er vores gamle billedrørs tv bedre, men de er jo ikke flade vel???

Jeg vil dog sige at farverne ikke er så dårlige som folk gør det til. specielt set i lyset af at et 5-10 år gammelt billedrørs tv jo nok har opnået noget slitage...

Havde du nu muligheden for at se tv i HD kvalitet, ville der ikke herske tvivl om at Fladbamserne var bedre... men det gør du nu engang ikke.

Derfor vent så længe du kan med at købe et!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#12923
Jeg kan fortælle at mit kære B&O CRT TV netop har blæst sin højspændingsdel og derfor skal repareres for en sum der nærmer sig 3500 kr, men jeg skifter stadig ikke til fladskærme af den grund. Jeg har ikke fundet nogen skærm der kan matche billedkvaliteten med mindre det er et plasma TV til 30.000 kr. (gange 3 hvis det er fra B&O, som det jo helst skal være :) ).
Af van the man
#12934
hmmmm måske skulle man begynde at importere murfræsere så de store kasser kan implanteres i stuevæggen.......det ville da være en god løsning, bortset fra størelsen ikke helt lever op til de flade :)
Af sanny
#12942
hej van

jeg har selv 100 hz sony 29 ...
jeg har haft en panasonic 42pv60 med hjem på prøve for at se om der virkelig passer at billedekvalitet er så ringe som i forretninger... jeg valgte den tv da den er en af de mest roste her på forum :) .....
jeg har almindelig antenne signal hjemme og selector segam 60 ....
jeg ville se hvis man skal have en flad om man så skal investere i selecror for at opnå digital signal...
jeg har været maget skeptisk i forhold til flad skærme men men men...
jeg har haft pv60 vedsiden af min sony i 8 dage ... og jeg må nok sige at min sony efterhånden fortjener at gå på pension...
jeg må sige at det er en hel anden oplevelse at se fodbold samt film og tv på 42 ...........
det er en super fornemelse....den totale oplevelse er i toppen...

hvis man kommer på afstand af 0.5-1 m så kan men se de fordele sonyen stadig har men da vi sider fra vores tv 5-6 m så bliver plasma købt snarest....

grunden hvorfor vi valgte at aflevere tv tilbage er selve design af panasonic tv ( men det er smags sag ) men billedekvalitet var vi super tilfredse med...

nu er mig og konen i tanke boks hvor vi overvejer om vi vil give 5-6000 ekstra for pioneer 42 plasma som er efter vores smag MEGET kønnere end panasonic....


PS: jeg har også haft sony LCD 42 2000 med hjem og den tv vil jeg ikke bytte med min nuverende 29 om jeg så fik den gratis.... billedekvalitet var elendig ...ubrugeliggggggg efter mine krav