Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jab
#10838
Jeg er blevet noget forvirret over at læse Samsung.dk's beskrivelse af deres LCD-TV F71 serie. I deres præsentation står der intet om 100hz/Smooth motion? Til gengæld er det op til flere gange nævnt på flatpanels.dk at F71 serien ville være et 100hz tv ligesom m71 osv osv. Tror endog Smooth motion har været nævnt ifbm. F71'eren også.

Er der nogen der ved om Samsung.dk er stive i bøtten, specs er ændret i sidste øjeblik eller om der har sneget sig faktuelle fejl ind på flatpanels.dk???
Af henrikfom
#10840
Hej

I følge min opfattelse giver det ingen mening at snakke 50 hz / 100 hz ved LCD og Plasma TV.
Det er jo en betegnelse for hvor hurtig elektronstålen i et billedrør tegner billedet - og vi mangler lidt billedrøret i disse nye tv (heldigvis).
#10841
jab skrev:Jeg er blevet noget forvirret over at læse Samsung.dk's beskrivelse af deres LCD-TV F71 serie. I deres præsentation står der intet om 100hz/Smooth motion? Til gengæld er det op til flere gange nævnt på flatpanels.dk at F71 serien ville være et 100hz tv ligesom m71 osv osv. Tror endog Smooth motion har været nævnt ifbm. F71'eren også.

Er der nogen der ved om Samsung.dk er stive i bøtten, specs er ændret i sidste øjeblik eller om der har sneget sig faktuelle fejl ind på flatpanels.dk???
Det er en fejl på flatpanels.dk, F71 har IKKE 100 Hz. Der findes mig bekendt p.t. ikke 1080P tv med 100 Hz.

EDIT: Det er ikke helt rigtigt hvad jeg skriver: Philips 9731 har vel i princippet 100 Hz, men ikke når man kører HD.
Af Tape Connection
#10842
henrikfom skrev:Hej

I følge min opfattelse giver det ingen mening at snakke 50 hz / 100 hz ved LCD og Plasma TV.
Det er jo en betegnelse for hvor hurtig elektronstålen i et billedrør tegner billedet - og vi mangler lidt billedrøret i disse nye tv (heldigvis).
Det er ikke korrekt. 100 Hz kan være mange ting. På billedrørs-tv har du ret i at det er antallet af gange elektronstrålen scanner et halvbillede. 100 Hz giver mindre flimmer. På et LCD er der ingen flimmer, så det er ikke dérfor man ønsker at køre 100 Hz - det er udelukkende for at mindske dén tid det tager for en pixel at ændre farve, og dermed forbedre skarpheden ved bevægelser. Samtidig laver de fleste producenter en interpolering mellem de 50 billeder til 100 nye billeder, for at udglatte bevægelser yderligere. Da LCD'et arbejder med progressive billeder, har du ikke de samme 100 Hz problemer at knokle med som på billedrørs-tv. Hvor det på billedrørs-tv er "to skridt frem og ét tilbage", er der - i princippet - ikke nogen ulemper ved 100 Hz LCD (praksis kan være anderledes alt efter udførelse).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#10843
Det er en fejl her på siden, ja. Den kom egentlig af de første rygter der dukkede frem om M91 og F71 fra en kinesisk nyhedstjeneste. Det er dog senere blevet korrigeret, så det nu passer med de egentlige forhold - for F71 har, som du ganske rigtigt nævner, ikke et 100 Hz kredsløb.

EDIT: Det er nu rettet i nyheden: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1156113280. Jeg går ud fra, at det var den du havde spottet fejlen i.
Af jab
#10854
Rasmus Larsen skrev:Det er en fejl her på siden, ja. Den kom egentlig af de første rygter der dukkede frem om M91 og F71 fra en kinesisk nyhedstjeneste. Det er dog senere blevet korrigeret, så det nu passer med de egentlige forhold - for F71 har, som du ganske rigtigt nævner, ikke et 100 Hz kredsløb.

EDIT: Det er nu rettet i nyheden: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1156113280. Jeg går ud fra, at det var den du havde spottet fejlen i.
Ja - jeg tror nok også det var i bl.a. en af messerapporterne. Egentlig viser mit spørgsmål også hvor godt et stykke arbejde der bliver lavet her på siden - man stoler mere på oplysninger herfra end på producentens hjemmeside ;)

Om 100hz så giver nogen mening på i LCD-teknologi skal jeg ikke gøre mig klog på da jeg ikke har set det i aktion men teorien bag det er da spændende læsning og der er da reviews rundt omkring på nettet der synes det er en forbedring.

Nå vi nu er ved snakken er M71 så ikke et bedre TV end F71 hvis vi lige ser bort fra FULL-HD? Jeg har også svært ved at se mening med F71 udover at det understøtter FULL-HD som lige pt. ikke er en standard som særligt meget udstyr udnytter uden at man skal betale kassen!
Af jab
#10897
Sådan som jeg læser deres artikel lader det jo til at 100HZ generelt set er kanon. De kunne dog ikke vænne sig til at se film i 100HZ.

Skal jeg være ærlig så ser jeg 100HZ som en feature der er rar at have - ikke som noget negativt. Den kan jo slåes fra hvis man ikke kan holde det ud. Men det er ALTID rart at have flere muligheder....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10917
Ja, i visse tilfælde lader de til at være begejstrede, men i de situationer de ikke er, vil jeg mene at det er et katastrofalt resultat de får ud af det. Deres provokerede tests er også noget skumle og fremkalder nogle ret triste sideeffekter ved elektronikkens gætteri-kredsløb :)
Af jab
#10986
Ja de lægger ikke skjul på at sideeffekterne er markante - men det er en feature som kan slåes fra så problemet er til at overskue :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#10998
Det vil dog ikke desto mindre være interessant, hvis de også havde taget nogle af de andre 100 Hz Tv ind til test. De siger godt nok, at Samsungen er den første model, men der er kommet flere modeller på markedet sideløbende med den.

Det kunne f.eks. have været interessant om de også havde sammenlignet den med Sharps version og Philips ClearLCD. Jeg tror også Toshiba har fået deres 100 Hz model ud i enkelte dele af Europa, ligesom JVC også er på vej.

Men generelt er der jo altid mindre fejl i disse typer systemer. Det samme gør sig jo gældende for Natural Motion systemerne, der har været så populære gennem mange år. Jeg tror bestemt der er potentiale i frekvensfordobling, om end der nok er andre veje end Samsungs. Det kan være med til at fjerne lidt af dette filmiske udtryk, som man oplever i biografen, hvilket de også nævner i testen. Det ser de fleste som en dårlig ting, men egentlig er det jo bare en mere korrekt gengivelse. Det slør som man ser på rigtige biograf projektorer er jo korrekt, men mange har vænnet sig til det og opfatter det som et filmisk udtryk, der bør efterlignes.