Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bruger
#10806
Af alle tilgængelige LCD/TFT/Plasma-TV, hvilke er da det mest ultimative, når man udelukkende taler billedkvalitet. Især kornet billede, støj, farver, kontrast, lys osv er afgørende. Features som lyd, ttv, design betyder intet.
Størrelse: ml. 37-50"

Mvh
Brugeren
Af Bruger
#10873
Det var lige godt underligt?

Jeg troede ellers dette var det helt rette sted at spørge?

Så mange der ved om alt inderfor teknologier, skærmtyper, priser og nyeste landvindinger indenfor feltet og så alligel ingen der kan besvare dette simple spørgsmål?

Hmm...gad vide hvorfor forummet er spækket med de flotte ekspertforklaringer om alt muligt andet?

Jeg mente ellers, at spørgsmålet var rimeligt præciseret og defineret.

Mvh
Brugeren
Af Superfly
#10878
Hej Bruger,


Jeg skal da forsøge. Det skal dog siges at jeg ikke er blandt de mest vidende i dette forum.

Op til 40"
Så vidt jeg har forstået er det LCD der sker mest med rent udviklingsmæssigt. I fremtiden er det vist på LCD snarere end på Plasma at udviklingen kommer til at gå hurtigst. Check Philips nyeste topmodeller ud.

Over 40"
Her er det stadig plasma der er no. 1 Med Pioneer og Panasonic som markedets ledere.

Ellers er der nok også noget det hedder smag og behag... Nogen vil foretrække plasmaskærmenes karakteristik, nogen vil foretrække LCD.

Yderligere spiller det ind hvilken belysning en skærm benyttes i. Er det i fuld belysning eller er det i næsten mørke. Hvilken belysningstype influerer også meget på et billede. Lys har vidt forskellige 'temperaturer', og nogen lyskilder såsom lysstofrør er noget skidt de da blander forskellige temperaturer. Bedste billede opnås i et mørklagt lokale, ligesom i biografen... ;)

Det kan iøvrigt kun anbefales at se skærmen selv så falder det hele som regel på plads, og man kan finde ud af hvad man selv sætter pris på.

Håber det gav lidt input ;)


Cool regards,
Superfly
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10883
Nu er forum'et jo af sekundær betydning for siden og både Rasmus og jeg har jobs ved siden af som også skal passes. Flatpanels.dk er ment som oplysning til den almene bruger der gerne vil vide mere om fladskærme. Så forum'et er ikke spækket med fine ekspertforklaringer - det er selve hovedsiden der er det. Du bør betragte forum som en sidegevinst, der kom på for at folk kunne hjælpe hinanden.

Tager jeg fejl når jeg antager at du heller ikke vender tilbage til disse sider når du først har fået svar på dit spørgsmål? Selvom der er en del tilmeldte brugere, så smutter en stor del af dem igen når de først har fået svar på hvad de skal rende ud og købe, hvilket efterlader os med en begrænset aktiv brugerskare.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#10896
Det er også lidt svært at snakke om det ultimative billede. For billede på et Tv kan jo f.eks. altid forbedres med en god scaler. Hvad Tv'et viser er jo også vigtigt og hvad er referencen?
Og er prisen f.eks. lige meget?

Jeg synes hvert fald det er et lidt løst spørgsmål.
Af Bruger
#10905
Til Superfly: jeg takker mange gange for dine input - det gav lidt mere viden på området. Viden er jo aldrig noget man få nok af? Spørgsmålet er derimod hvordan man bruger den og om graden af behovet af en specifik viden?

Til Yakken: Jeg tror du tager fejl. Jeg har jævnligt besøgt denne rigtig gode side og vil også gøre det i fremtiden. Men det har for det meste været indenfor PC-skærme min interesse lå - et segment indenfor tft-tekonologien hvis udvikling er mindst ligeså interessant at følge. At jeg først nu har oprettet mig som bruger skyldes, at jeg havde et sprøgsmål jeg søgte besvaret.

Rasmus Larsen: Du har helt ret. Men når jeg mener billede og reference så tænker jeg på alm. tv-visning. Ved DVD-visning er forskellen kanp så tydelig. Det er især ved visning af analoge udsendelser jeg bliver meget skuffet (ud fra de LCD/plasma-skærme jeg har set hidtil).

Mvh
Brugeren