Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#10704
Tja, emnet siger det hele vel, men alligevel..

Jeg står og skal købe mig et fladskærms tv. Jeg har kig på et par 32" LCD skærme i prisklassen 10.000 kroner, men nu er det så at jeg vagt erindrer at have læst at prisen, pga. en ny teknologi, skulle (styrt)dykke efter nytår.

Har det noget på sig?

Og kan det, rent teknologimæssigt, svare sig at købe noget nu, eller vente et par måneder?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#10752
Prisen falder altid, samtidig med, at kvaliteten forøges. Der er stadig store forbedringer at hente på billedkvaliteten på fladskærme, men jeg synes ikke vi er på et stadie, hvor man kan snakke om dårlige skærme. Det er smag og behag og skal stilles i relation til dine forventninger.

Den bedste måde for dig at undersøge om kvaliteten er høj nok på nuværende tidspunkt, er at besøge en af de lidt mere professionelle butikker og danne dig et indtryk.

Rent prismæssigt vil vi opleve prisfald i det nye år. Det kommer dog ikke fra dag til dag, som nogle medier muligvis kan give foranledning til at tro. Det falder løbende, men du skal så også være opmærksom på, at det primært er de største modeller - 40 tommer og over - som falder.
Senest rettet af Rasmus Larsen 13. nov 2006, 12:22, rettet i alt 1 gang.
Af Tchami
#10757
Ok, mange tak for dit svar.

Det ender i øvrigt nok med at det bliver en 40/42 tommers model.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#10758
For lige at uddybe lidt, så skyldes prisfald i de kommende år, at flere producenter udvider deres fabrikker. Det er naturligvis en ret almindelig udvikling, men for skærme snakker man ofte om generationer. F.eks. en 5G (generation), 6G eller 10G fabrik. Det som mange producenter er i gang med, er at bygge nye 8G fabrikker, som kan overtage produktionen af 40+ skærme - og til dels mindre. Det kan også medføre lavere produktionsomkostninger.

Næste skridt bliver så 9G og 10G fabrikker, men dem må vi nok kigge lidt længere ud i fremtiden efter.
Læs eventuelt nyheder som denne: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1162973581

Så kan man følge lidt med i produktionen af skærmene og derved også danne sig et indtryk af markeds gang. :)